Közélet

Nem használják a leghatásosabb tisztítási eljárást a szegedi tömegközlekedésben

Nem használják a leghatásosabb tisztítási eljárást a szegedi tömegközlekedésben

2019. június 24., hétfő
Nem használják a leghatásosabb tisztítási eljárást a szegedi tömegközlekedésben

Éves szinten 60 millió forintot költ a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) a járművek takarítására. Ez az összeg az éves üzemeltetési költségek 3-4 százaléka. Kérdésre válaszolva az SZKT közölte, nem használnak úgynevezett fotokatalitikus bevonatot a tömegközlekedési eszközökön, a kapaszkodók, ülésfogantyúkat "az alkalmazott technológia szerint nedves fertőtlenítéssel, törléssel" tisztítják.

Szegeden a villamosok mellett trolibuszok és pótlóbuszok is közlekednek az SZKT működtetésében (a buszokat a DAKK Zrt. üzemelteti). Ezek takarítását egy belső technológia-előírás alapján az SZKT munkavállalói végzik az úgynevezett járműmosóban. "Minden forgalomban lévő jármű esetén naponta végezzük a járműbelső seprését és tisztítását, kapaszkodók törlését és fertőtlenítését. Heti rendszerességgel pedig a külső gépi mosást. Az úgynevezett »nagytakarítás« havonta történik, ami az ablakok, utastéri padló, belső oldalfalak takarítását jelenti" - írta portálunknak küldött levelében a közlekedési társaság, amely hozzátette, "amennyiben nem jelentkezik rendkívüli igény, nyáron és télen is egyszer a kárpitok tisztása is megtörténik."

Ha a padló vagy az ülés szennyeződik be, és rendkívüli takarítási igény merül fel, azt a végállomásokon oldják meg. Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) a fővárosban alkalmazza az úgynevezett

Resysten WhiteTitan™ védőbevonatot

, amely egy magyar találmány. Azt kell tudni erről a különleges anyagról, hogy környezetbarát módon fejti ki hatását: a fotokatalitikus bevonat fény hatására aktiválódik, nem kopik le, és gyakorlatilag folyamatosan fertőtleníti a felületet. Budapesten a kezelt felületeken 90 százalékkal csökkent a vírusok és a baktériumok száma. Kíváncsiak voltunk, hogy Szegeden alkalmaznak-e ilyen vagy ehhez hasonló technikát, de sajnos az SZKT válaszában azt írta, hogy nem használnak ilyesmit. "A kapaszkodók, ülésfogantyúk az alkalmazott technológiánk szerint nedves fertőtlenítést, törlést kapnak" - fogalmaztak.

Ez tehát annyit jelent, hogy Szegeden semmilyen új technológiát nem alkalmaznak a vírusok, baktériumok visszaszorítása érdekében, mindössze nedves kendővel szokták áttörölgetni azokat a felületeket, amelyeket legtöbbször megérintenek az utasok.

Az SZKT 2018-ban 60 millió forintot költött a tömegközlekedési járművek takarítására (munkabérekkel együtt), ebből 20 millió ment el a villamosokra, 40 millió pedig a trolibuszokra, ez az üzemeltetési költségek 3-4 százaléka.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.