Kultúra

Eperjes Károly: Az ördög mindig csinos volt, de soha nem olyan csinos mint mostanában

Eperjes Károly: Az ördög mindig csinos volt, de soha nem olyan csinos mint mostanában

2019. március 3., vasárnap
Eperjes Károly: Az ördög mindig csinos volt, de soha nem olyan csinos mint mostanában

Eperjes Károly, „Az igazat mondd, ne csak a valódit” című estjét hallgathatta végig a Dóm Irodalmi Szalon közönsége szombaton este. AKossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező egyik darabját tavaly aktuálpolitikai áthallás miatt a bemutató után nem sokkal húzták ki a repertoárból, mégis azt mondja: politika nélkül nincs színház.

- Tévedek, ha azt mondom, ritka alkalmak egyike, hogy Szegeden lép közönség elé?

- Játszottam itt sokat. Életem egyik legszebb munkáját Szegeden is bemutattuk az országos színházi találkozón. Az általam fantasztikusnak tartott Művész Színház társulattal Sławomir Mrożek utolsó színművét. A Szerelem a Krímben a világ egyik legjobb darabja, azt játszottuk itt is nagy sikerrel. Azonkívül a Kakukkfészket játszottam Bujtor István rendezésében, és filmeztem is itt Szabó Istvánnal. Legelőször a Dóm téren játszottam, a Lear királyban még főiskolás koromban. Úgy viszont, hogy szerződéssel, vagy egy darabra jöttem volna, az nem fordult elő.

- Megválogatja, hogy miben és mivel lép közönség elé. Egy nagyon erős keresztény értékrend szerint él a magánéletben is, elég, ha csak annyit elárulunk, hogy most, az előadás előtt is a Dómban volt misén. Nehéz kenyér így a színészet?

- Az ördög mindig csinos volt, de soha nem olyan csinos mint mostanában. Nem könnyű, de megéri. Az ember így részese azoknak a műveknek, amelyek nem időlegesek, hanem talán kiállják az idő viharát és ez fontos.

Kossuth-díjas színész-rendező 1954 február 17-én született. A főiskola elvégzése után a Kaposvári Csiky Gergely Színházban kezdte pályáját a város színjátszásának nagy korszakában, később a Nemzeti, a Katona és a Radnóti, 1998-tól az Új Színház tagja volt, majd a Vidnyánszky Attila vezette Nemzeti Színház főigazgató-helyetteseként dolgozott 2014 nyaráig, közben a Veszprémi Petőfi Színház művészeti tanácsadója volt. AKaposvári EgyetemMűvészeti Karának tanára. Szerepelt a többi közt a Redl ezredes, a Hanussen, a Szamárköhögés, az Eldorádó, a 6:3, avagy Játszd újra, Tutti, A Hídember és Az ajtó című filmben, és számtalan nagy színpadi siker is fűződik a nevéhez.

- Idézném Önt: „Jó keresztény apa és színész igyekszem lenni Magyarországon, magyarul, mindannyiunkért. Így tudnék a legjobban szolgálni az Úrjézusnak, a családomnak, a hazámnak és az egységnek.” Mennyire nehéz így élni ma Magyarországon?

- Olyan jó, hogy ideszülettem! Olyan szép hagyománya van ennek, ez az igazi kultúra. Ahogy Szent II. János Pál pápa mondta: nem mindegy, hogy a halál civilizációját, vagy az élet kultúráját követjük. Ez a helyes identitás, ebben kell lépnünk, ebben kell élnünk. Nem könnyű, mert a korszellem mást diktál, de ez gondolom mindig így volt. Azt viszont állítom, -bár nem éltem más korokban, de ahogy tapasztalom- soha nem volt ennyire csinos az ördög mint most. Mind a keresztény életemben, mind az apai életemben, az egyetemes életemben, a hazafiúi életemben azt tapasztalom, ez az értékrend nem könnyű. De nagyon jó, ha az ember hitelesen tudja sugározni!

- Talán erre a legjobb példa az egy évvel ezelőtti bemutatója a Pesti Magyar Színházban. Ön rendezteSchiller Ármány és szerelemcímű művét. Ebben a darabban erős áthallás van a mai viszonyokra. Egy értékrendi vita volt a háttérben és nagyon gyorsan kikerült a darab a repertoárból.

- Ezt a darabot nem szokták megcsinálni teljes egészében, én meg megcsináltam teljes egészében. Arról szól, ami most van Európában és Schiller ezt megírta jó pár éve. Rádöbbentek és voltak benne színészek és a színházon belül is akik nehezményezték ezt. Édesanyám mondta, hogy nincsenek véletlenek, aki az ördögre hivatkozik, az az ördög unokaöccse, és ez így is igaz. Sajnos meg merték maguknak engedni, de ez az ő lelkiismeretük.

- Zokon vette ezt?

- Fájt. Nagyon fájt. A színházi szakemberek közül van akinek a véleményére sokat adok, és azt mondta, hogy évtizedek óta a legjobb előadás volt. A premieren hatalmas sikere, tomboló sikere volt. Ott volt Áder Jánosköztársasági elnök, az akkori kultusz miniszter Balog Zoltán is. Ő azt mondta, hogy merész vagy, hogy ezt így meg merted csinálni. hát... ment hatszor. Egyébként ugyanezt Békéscsabán rendeztem, ott nem fúrták meg a színészek. Veszprémben is megrendeztem, ott nem fúrták meg a színészek.

- Van politika nélkül színház?

- Sehol a világon nincs. Mit jelent a politikával foglalkozni? A polisszal, a társadalommal foglalkozni. Ha kér tőlem egy riportot, az politika. Ha én adok, az politika. Ha nem adok, az is politika. Minden döntésünknek társadalmi következménye van. Minden politika. Lehet jól politizálni, lehet rosszul politizálni és lehet nem politizálni. Az a legszörnyűbb, ha az ember nem politizál.

- Jó ma Magyarországon színésznek lenni?

- Én nagyon szeretek. A világ leggazdagabb nyelvén lehetek színész. Ennél csak egy nagyobb kincs van, hogy keresztény vagyok.   https://www.youtube.com/watch?v=HL2OC-fNwr8

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.