Kultúra

Lehet a kamaszkorral jól is poénkodni – Lady Bird kritika

Lehet a kamaszkorral jól is poénkodni – Lady Bird kritika

2018. április 9., hétfő
Lehet a kamaszkorral jól is poénkodni – Lady Bird kritika

Április 12-től vetítik a szegedi Belvárosi moziban a Lady Bird című filmet, amit bátran tudunk ajánlani mindenkinek, de persze csak a meghatározott 12 éves korhatár felett.

Sokan feldolgozták már a filmvilágban a kamaszkor önkeresésének, lázadásának témáját, de sokan csúfosan nagyot is buktak vele, mert valamiért a már felnőtt rendezők és forgatókönyvírók nem tudnak úgy beszélni a témáról, hogy az hiteles legyen. Nem így van ez Gerwigel, aki a 34 évével még viszonylag fiatalnak mondható. Mikor arra gondolunk, hogy egy tinikről szóló vígjátékot nézünk meg, az jut eszünkbe, hogy bárgyú testnedvekkel viccelődő filmet fogunk látni. Szerencsére a

Lady Birdben

ezeket okosan visszafogták. A címszereplő lány, Lady Bird, önmagának adta a nevét. Persze ez így magyarul nem igazán jön ki, mert a Katica név, amit az angol lady bird kifejezés jelent, nálunk létezik, de ez esetben a címferdítéstől eltekintettek a magyar forgalmazók. Szóval Lady Bird a kamaszos lázadásában a szülei által kapott nevet eldobja, és minden vágya hogy egy jó nevű egyetemen tanulhasson művészetet. Igaz, hogy ez nem hangzik túl izgalmasnak, de a filmnek nem is az alapja erős, hanem az életszerűsége, és az, ahogy a valóság pofájába röhög, amitől mi is önkéntelen nevetésben törünk ki.

Forrás: L.A. Times

A film nem fél attól, hogy tabunak számító témákba kétlábbal beleszálljon.

Nekimegy a katolikus vallásnak, viccelődik a terrorizmussal, szexuális hovatartozással, és gyakorlatilag a felnőtté válás minden egyes cikis részével.

A legszebb mégis az, hogy mindezt úgy teszi, hogy közben nem lesz alpári ripacskodás belőle. A humor mellett pedig még az olyan komoly témák, mint az Y generáció szülőkhöz való ragaszkodása és elszakadása, és az anya-lánya kapcsolatok dinamikája is tökéletesen megférnek. A film drámaiságát viszont nem lehetne ilyen jól átérezni, ha a két főszereplő nő, nem működne ilyen jól együtt. Saoirse Ronan ésLaurie Metcalf eltudják velünk hitetni, hogy a fiatal lány nem csupán egy burokban született akcióhős, az anyja pedig nem pusztán az enyhén aspergeres agymenő tudósok felneveléséhez ért. A Lady Bird magát az életet figurázza ki, és meglehet, hogy ettől a stáblistát elérve feltámad bennünk a kérdés, hogy egy komolytalan drámát vagy egy komor vígjátékot néztünk meg, de meglehet erre a kérdésre nem is kell választ találnunk, ha tudunk magunkon és az élet sajátosságain nevetni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.