Közélet

Villamosvezető kerestetik – Újabb tanfolyamot indítanak

Villamosvezető kerestetik – Újabb tanfolyamot indítanak

2017. július 26., szerda
Villamosvezető kerestetik – Újabb tanfolyamot indítanak
villamos01_gs

Az ősszel újabb villamosvezetői tanfolyamot indít a Szegedi Közlekedési Kft. Megtudtuk, a gépjárművezetői állomány létszámának változásában a nyugdíjba vonuló kollégák távozásán túl, az egyes társaságok közötti bérezési verseny is szerepet játszik. Mindemellett a vezetők hiánya országos problémának mutatkozik.

Szeptember 1-ig van lehetőségük jelentkezni a közlekedési táraságnál a villamosvezető-jelölteknek. Alapkövetelmény a 20. életév betöltése, B kategóriás jogosítvány és az egészségügyi alkalmasság. A szegedi járművezetők számát illetően

Majó-Petri Zoltán,

a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója kérdésünkre válaszolva elmondta, tapasztalnak egy természetes fogyást, nyugdíjba mennek a kollégák, emellett az utóbbi egy-két évben az egyes társaságok közötti bérezési verseny is hatással van a létszámot illetően. „Többek között a fővárosból is, a szegedinél magasabb fizetési ajánlatokkal csábítják a troli- és villamosvezetőket. Az illető mobilitásán múlik, fontolóra veszi-e az ajánlatot, vállalja-e azt, hogy itt hagyja a lakókörnyezetét, családját, ugyanakkor az is előfordulhat, hogy akár együtt váltanak lakóhelyet. Emellett voltak olyan kollégák is, akik nem kapták meg az egészségügyi alkalmassági vizsgát. Az SZKT így nemcsak tavasszal, hanem ősszel is indít villamosvezetői tanfolyamot” – emelte ki az ügyvezető igazgató. Megtudtuk, troli- és villamosvezetői tanfolyamot azoknál a társaságoknál szerveznek, ahol erre gyakorlat van, így Budapesten, Miskolcon, Debrecenben és Szegeden is rendszeresen indítanak. A kiírásnak van egy elméleti része, amelynek anyagát van, hogy az egyes társaságok közösen állítják össze. Az egyes járművekre úgynevezett típusvizsgát kell tenniük a jelentkezőknek. A villamosvezetőknek kiemelt egészségügyi alkalmassági vizsgálaton kell megfelelniük. A kötöttpályás közlekedési eszközöknél hosszabbak a fékutak, a látáson túl valamennyi érzékszervnek kitűnően kell működnie. Többek között a magas vérnyomás, szív- és érrendszeri betegségek, hátfájás rizikófaktorral jár ezen a pályán. Elképzelhető, hogy ilyen esetben fél évre is eltanácsolják a sofőrt, rehabilitációra küldik. Az ügyvezető megjegyezte, az utóbbi időszakban bérrendezésre is volt lehetőség az SZKT berkein belül. Majó-Petri Zoltán elmondta, több tételből tevődik össze, hogy az egyes járművezetők mennyi pénzt vihetnek haza. Függ többek között attól is, ki milyen műszakban dolgozik, vagy milyen típusú járművet vezet. „A bruttó órabérek 960 és 1200 Ft között alakulnak” – ismertette. A járművezetők létszámának fogyása nem csak Szegedet érinti.

Szabó István,

a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke elmondta, a negatív tendencia az egész országra jellemző probléma. A sofőrök nap, mint nap olyan stresszhatásnak vannak kitéve, amelyre többen nemet mondanak, sokan a külföldi munkavállalást is fontolóra veszik közülük. Véleménye szerint a hazai közlekedési kultúra még messze áll a nyugat-európai viszonyoktól.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.