Közélet

A közösségteremtést szolgálja a KAPOCS Népfőiskola Mórahalmon

A közösségteremtést szolgálja a KAPOCS Népfőiskola Mórahalmon

2017. május 11., csütörtök
A közösségteremtést szolgálja a KAPOCS Népfőiskola Mórahalmon
kapocs_nepfoiskola_morahalom01_gs

Nemcsak az ismeretátadást, hanem az értékközvetítést is szolgálja a mórahalmi KAPOCS Népfőiskola, amelynek alapító ünnepségén Lezsák Sándor azt hangsúlyozta, hogy meg kell szerveznünk önmagunkat, és keresztény nemzetünknek minden forrását mozgósítani kell annak érdekében, hogy helyt tudjunk állni ebben a világban.

„Mórahalom önkormányzata együttműködő partnereivel, nemzeti örökségünk megőrzése, a felnövekvő generációk erkölcsi, szellemi és testi fejlődése, az önszerveződő csoportok segítése érdekében megalapítja a KAPOCS Népfőiskolát” – olvasható az alapító dokumentumban, amelyet tizenegyen láttak el kézjegyükkel az Aranyszöm Rendezvényházban. A közösségek fontosságát hangsúlyozta a népfőiskola alapító ünnepségén

Lezsák Sándor

, az Országgyűlés alelnöke, a Lakitelek Népfőiskola vezetője. Mint elmondta, minden emberben van képesség, tehetség, nincs tehetség nélküli ember, csak tehetség nélküli pedagógus van, vagy tehetség nélküli politika van. Szerinte a politikának felelőssége és lehetősége, hogy olyan helyzeteket teremtsen, amelyben az egyéntől kiindulva az érdeklődők sokaságát megerősítse, és a közösségek formálódását ezzel segítse. Hozzátette, tanúja volt annak, miként is formálódtak a mórahalmiak egy közösséggé, jelen volt, amikor egy nemzeti ünnepen mindössze hatan koszorúztak, s akkor is, amikor megszámolni sem tudták azokat, akik egybegyűltek ünnepelni. Példaként elmondta, járt a homokháti kisvárosban akkor is, amikor a határon nagy baj volt, és tapasztalhatta, hogy az egészséges veszélytudat megvan az mórahalmi emberekben, hiszen amikor még nem volt kerítés a határon, akkor is megszervezte önmagát a település. Úgy értékelt, a homokháti kisvárosban élő közösségnek alapvető gondolata az volt, hogy elsősorban a magunk erejére számíthatnak, abban bízhatnak, s fejleszteni kell azokat a kapcsolatokat, amelyek mögött bizalmi tőke is van.

kapocs_nepfoiskola_morahalom14_gs

Kijelentette, a népfőiskolában három kulcsszó van: az érték, a sikerélmény és a veszélytudat. Lezsák Sándor azt mondta, fel kell fedezni az értéket, és azt értékesíteni, hogy annak segítségével el tudjunk igazodni a világban. A sikerélmény adhat igazán olyan egyéni és közösségi erőt, amelynek forrása a népfőiskola, amelynek helyzeteket kell teremtenie, hogy az a tehetség és képesség, amely mindenkiben benne van, kamatozhasson. A veszélytudattal kapcsolatban megjegyezte, ezt a Mórahalmon és környékén élők pontosan érzékelik, tudják, mi fenyegeti hazánkat és Európát. „Bizony meg kell szervezni önmagunkat, és keresztény nemzetünknek minden forrását mozgósítani kell annak érdekében, hogy ebben a világméretű nagy küzdelemben helyt tudjunk állni” – fogalmazott az Országgyűlés alelnöke. Hozzátette, ebben a helytállásban segíthet a kárpát-medencei népfőiskolai hálózat, amely reményei szerint nemcsak elképzelés szintjén marad. A Nemzeti Művelődési Intézettel kialakult szorosabb kapcsolat is segítheti a folyamatot, hogy a következő évtizedben megvalósítsák a terveket. Lezsák Sándor zárásként azt mondta, ennek a folyamatnak egyik fontos állomása a KAPOCS Népfőiskola megalapítása is, amelynek határon túli partnerei is vannak.

E tájat kell szebbé, gazdagabbá tenni

Nógrádi Zoltán

polgármester az ünnepségen emlékeztetett, a történelem során a népek örökösen versenyt futottak egymással, hol földért, máskor aranyért vagy éppen a vízért, s ez nem szűnik meg napjainkban sem, ma az egzisztenciáért, a jólétért zajlik ez. „A népek versenyt futnak szellemi és fizikai egészségükért, önbecsülésük és önbizalmuk megteremtéséért is. Ebben a versenyfutásban a Kárpát-medencében, Európa szívében a magyar nemzet különb erőfeszítéseket tesz, mint bármely más nemzet. Feladatunk az, hogy jelen küzdelemben, ebben a versenyfutásban megtaláljuk a magunk szerepét, olyat, amit unokáink is emelt fővel tudnak vállalni Európa bármely szegletében” – fogalmazott Mórahalom polgármestere.

kapocs_nepfoiskola_morahalom13_gs

Kitért arra is, hogy mai világunkban az a legkárosabb eszme, amikor az egyén és a közösség közé vagylagos relációt teszünk, vagy az érdekellentéteket ültetjük el. Szerinte az az egyik legfontosabb feladat, hogy alapvető, keresztény értékeinket és mindazon törekvéseket, amelyek elődeinket egységbe kovácsolták, s amelyek létrehozták ezt a hazát és otthont, át kell tudnunk adnunk. „Ezzel a népfőiskolával nemcsak az ismeretátadás, hanem értékek közvetítése is feladatunk. Az a dolgunk, hogy a legfiatalabb generációt gondozzuk, és ahogyan a család igyekszik a jövő perspektíváját számukra, úgy nekünk közösségi szinten is támogatnunk fiataljainkat. Feladatunk, hogy szebbé tegyük otthonunkat, ezt a tájegységet, ezt a sivatagot, amely kertészeti kultúrája révén gyönyörűséges. Ezt a tájat kell szebbé, gazdagabbá tennünk, s ennek eszköztárába vesszük fel ezt a népfőiskolát” – fűzte hozzá a homokháti kisváros első embere. Az alapítólevelet Lezsák Sándoron és Nógrádi Zoltánon kívül ellátta kézjegyével

Kary József

a Nemzeti Művelődési Intézet Közszolgáltatási Igazgatóságának igazgatója, Királyhalom, Magyarkanizsa, Horgos, Zákányszék, Röszke, Domaszék polgármestere, valamint a mórahalmi Gazdakör és a Nagycsaládosok Egyesületének vezetője is. A két és fél órás rendezvényen

Harangozó Imre

néprajzkutató az újkígyósi Ipolyi Arnold Népfőiskola negyedszázados történetét vázolta fel, amelyhez kapcsolódóan sziszegős csángó nyelvjárás is énekelt

Petrás Mária

Prima Primissima- és Magyar Örökség díjas népdalénekes. A művésznő kerámiából egy tárlat is nyílt az Aranyszöm Rendezvényházban.

Juhász Antal

néprajzkutató Tanyák, tanyai emberek Szeged vidékén 1964-2000 című kötetét is bemutatták, a szerzővel

Kertész Péter

, az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark igazgatója beszélgetett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.