Navracsics: a jövő problémáit csak a ma oktatásával lehet megoldani

Cikkünk frissítése óta eltelt 6 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

navracsics

A jövő problémáit csak a ma oktatásával lehet megoldani – hangoztatta Navracsics Tibor kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi uniós biztos pénteken Székesfehérváron, az Országos Diákparlament (ODP) nyitó plenáris ülésén.

Navracsics Tibor szerint azok a munkaerőpiaci, társadalmi problémák, amelyek ma jelen vannak Európában, valójában “nem a ma problémái, hanem a tegnap oktatási rendszerének problémái”. Ha boldogabb, biztosabb jövőt szeretnénk a fiataloknak, ahhoz a ma oktatási rendszerében kell megoldást találni Székesfehérváron, Magyarországon és az Európai Unióban – fogalmazott az uniós biztos.

Rámutatott: a diákság képviselői arra szerződtek, hogy egy-egy közösség – város, megye vagy falu – véleményét tolmácsolják, felmutassák különlegességüket, ami megkülönbözteti iskolájukat, közösségüket a többiekétől.

Navracsics Tibor kiemelte, “a jövő felé vezető utakat” nem lesz egyszerű megtalálni sem itthon, sem Európában. Mint mondta, a magyar és az európai oktatási rendszer alapvető problémákkal küzd, az alapintézmények és az eddigi elképzelések megkérdőjeleződnek szemléletbeli és politikai okok miatt.

Az uniós biztos beszélt arról is, hogy egyes országokban a fiatalok munkanélkülisége a legsúlyosabb versenykepésségi problémákat veti fel. Példaként említette, hogy egyes dél-európai országokban a pályakezdők több mint 40 százaléka munkanélküli, vagyis az oktatás nem tudott megoldást találni arra, miként lehet az állandóan változó gazdasági környezetben olyan tudással felruházni a fiatalokat, ami a munkához jutást elősegíti.

Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta, hogy ráférne a szemléletváltás az iskolarendszer egészére. Hozzátette, számos kérdés van, amit meg kell vitatni a diákparlamentnek a hétvégén, többek között az intézményfenntartás, az iskolaszerkezet ügyét, valamint a legfontosabbat: mit tanuljanak a diákok az iskolákban.

Arra kérte a jelenlévőket, hogy az ODP keretében dolgozzák ki azt a delegálási folyamatot, amely révén a háromévente rendezendő ülések között is részt vehetnek a diákok küldöttei az érdemi munkában. Így a küldöttek a saját javaslataik feldolgozásában is részt vehetnének – tette hozzá.

Cser-Palkovics András (Fidesz) polgármester azt kérte a küldöttektől, hogy mutassanak példát, miként lehet demokráciában kulturáltan problémákról vitatkozni, beszélgetni, közösen javaslatokat megfogalmazni. A döntéshozóktól pedig azt kérte, hallgassák meg a fiatalokat, ismerjék meg, mi foglalkoztatja őket és a gondjaikra milyen megoldásokat javasolnak.

A háromnapos Országos Diákparlamenten mintegy háromszáz diák vesz részt. A nyitóülést követően pénteken fórumok kezdődnek, négy helyszínen, négy különböző témában folynak a tanácskozások.

A köznevelési fórumot Sipos Imre, Lebanov József, az Emberi Erőforrások Minisztériumának főosztályvezetője, Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese, Solti Péter, a Klebelsberg Központ elnöke és Hajnal Gabriella szakmai elnökhelyettes, valamint Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa részvételével rendezik.

A szakképzési fórumon Bruckner László, a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetője is részt vesz, a Földművelésügyi Minisztérium részéről Farkas Marianna lesz jelen. A felsőoktatási fórum Maruzsa Zoltán miniszteri biztos részvételével zajlik. A digitális oktatás fórumának meghívott vendége Czunyiné Bertalan Judit kormánybiztos.

Előző sztori

EU-csúcs – Kormányszóvivő: lépésről lépésre érvényesülnek a Magyarország által hangsúlyozott szempontok a migráció ügyében

Következő sztori

Lázár: a Dél-Alföldön vannak az ország gazdasági tartalékai