Írjon nekünk
Gazdaságvédelmi akcióterv

Gazdaság

Szeged még messze nem okos város, és az irány sem látszik + FOTÓK

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/pinyo.jpg

Megjelent:

okostelefon_mobiltelefon_kommunkacio

Szeged város smart city koncepciója távol áll attól, amit valóban okos, fenntartható városon értünk, csak nyomokban, sporadikusan tűnnek fel smart megoldások a csongrádi megyeszékhelyen. Attól, hogy digitális utastájékoztatás indul el a tömegközlekedésben, vagy kihelyeznek néhány napelemes parkolóautomatát, Szeged még nem lesz smart city. Ehhez a smart rendszerek smart megoldásait egységben kellene kezelni, és reális helyzetelemzés után ehhez illeszkedő projekteket kellene pályázati forrásokból megvalósítani – hangzott el a Smart Solutions – Okos Megoldások Klaszter operatív igazgatójának szegedi előadásán.

A „Szeged Megyei Jogú Város Smart City Jövőképe és Koncepciója” című tanulmányról az idei esztendő elején tárgyalt a város közgyűlése, és jóvá is hagyta az ezzel kapcsolatos városházi stratégiát. Ebből a koncepcióból azonban – így a szakértő – nem áll össze semmiféle egységes kép arról, milyen irányba szeretne haladni a város. Megjelennek ugyan bizonyos smart megoldások kezdeményei, de ezek nem dolgoznak össze, az egyik nem beszél a másikkal, tehát Szeged messze áll attól, hogy smart citynek lehessen nevezni. Attól, hogy kihelyeznek néhány napelemes parkolóautomatát, vagy digitális utastájékoztatásra állnak ár, Szeged még nem lesz okos város a 21. századi értelemben – a Tisza Lajos Közéleti Egyesület Századvég Klubjának estjén beszélt minderről Lukács László. A Smart Solutions – Okos Megoldások Klaszter operatív igazgatója leszögezte: a smart city nem termék vagy szolgáltatás, hanem olyan modern életforma, melyhez az integrált, fenntartható fejlesztési stratégiát megfogalmazó, reális, emberközpontú jövőképet felvázoló városoknak igazodniuk kell.

szkt_digitalis_kijelzo02_gs

Smart cityn, azaz okos vagy élhetőbb városon olyan települést értünk, amely a rendelkezésre álló technológiai lehetőségeket (elsősorban az információs és kommunikációs technológiát) innovatív módon használja fel, elősegítve ezzel egy jobb, diverzifikáltabb és fenntarthatóbb városi környezet kialakítását. A Smart Solutions – Okos Megoldások Klaszter a Századvég Gazdaságkutató Zrt. bábáskodásával azért jött létre idén ősszel, hogy a települések fejlesztési igényeire fókuszáló, a fenntartható fejlődés és a gazdaságélénkítés jegyében megfogalmazott komplex megoldásokat kínáló szakmai közösséget alkosson. A klaszterben az SAP Hungary Kft., a Delta Csoport, a RowanHill Global Kft., az Urban PM Kft. és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. vesz részt. Helyzetértékelésük szerint jelenleg Magyarországon nincs egységes smart stratégia, vagy nincsen összehangolva a turisztikai-gazdasági koncepciókkal, sok esetben az egyes fejlesztések szigetszerűen valósulnak meg. A klaszter a piacon folyamatosan frissülő, de a településekhez esetleg nem eljutó információkat, forrásokat szeretné eljuttatni az önkormányzatokhoz, integrálni a partnereket, ezáltal összehangolni az egymást segítő technológiákat. Folyamatosan naprakész, széles spektrumú eszköz- és tudáslistát összeállítva egy egész termékpalettát biztosít a településeknek. A vállalatok közötti alrendszer, a városfejlesztési megoldások, a közlekedési, kommunikációs, vízgazdálkodási és energiagazdálkodási alrendszerek egyaránt portfóliójukat színesítik.

Lukács László szerint a szegedi smart city koncepcióban nem jelenik meg, hogy a város hogyan kíván élni az infrastrukturális lehetőségekkel, az egyetemi környezettel és a határ mentiséggel, hogyan hangolná össze a régió, a gazdasági szereplők és a társadalmi csoportok okos megoldásait (egyáltalán léteznek-e olyanok?), miközben pedig egyértelmű, hogy a fenntartható fejlődés alapjait a smart megoldások kialakítása, azok összekapcsolása képezné. Felsejlenek bizonyos fókuszterületek, és olvashatunk működtetési alapelvekről és eszközökről, ám nem látszik az a smart szolgáltatási portfólió, mellyel a fenntarthatóságot célozná meg a város. A turizmus adta lehetőségekkel sincsenek összehangolva ezek az elszórt smart kezdeményezések. Létezik például városkártya, de nincs hozzárendelve kártyamenedzsment központ platform, intelligens közösségi kártyarendszer, de a város honlapját sem úgy alakították ki, hogy azt napi szinten használhatnák a helyi lakosok vagy az ide látogató vendégek a különböző szolgáltatásokhoz. Mint mondta, alapos helyzetfelmérésre alapozott integrált fejlesztési tervekre lenne szükség, erre kellene építeni a település pályázatait. Ehhez azonban elengedhetetlenül fontos a szervezetfejlesztés, a smart pályázatokra fókuszáló szervezeti egység, egy 3-4 fős igazgatóság létrehozása, mely összehangolja és egységben kezeli a város és cégeinek vonatkozó pályázati aktivitását. A lehetőség adott a 2014-2020-as uniós finanszírozási ciklusban, a kormányzat számos digitális programjához lehetne csatlakozni. „Számos tudományos kutatás és módszertan megalapozta azt a tényt, hogy a fenntartható fejlődés érdekében kiemelt figyelmet kell fordítani a városlakók és a környezeti értékek összhangjára, melynek elengedhetetlen eszköze az infokommunikációs technológiával szinergiában működő okos városi koncepciók kialakulása” – szögezte le.

Az operatív igazgató elismerte, Magyarországon komplett állapotban nincs még smart city, de komoly lépésekkel jelentős előrehaladást ért el ez irányba Budapest néhány kerülete, illetve a vidéki települések közül Győr, Pécs, Kaposvár, Nyíregyháza és Miskolc. A Smart Solutions – Okos Megoldások Klaszter azt tűzte ki céljául, hogy okos megoldásokat kínáljon az embert a középpontba állító, az ember szükségletei köré épülő, integrált fejlesztési igénnyel fellépő településeknek, felkutassa az ehhez szükséges forrásokat, és integrálja azokat a helyi partnereket, akik velük együtt szakmai megoldásokat nyújtanak elsősorban a városfejlesztés és -üzemeltetés, a logisztika, az informatika és az energetika, de akár a kereskedelem, a vízgazdálkodás és az egészségügy szektorait is tekintve.

tlke_lukacs_laszlo005kf

Miről is van szó? A Szegeden még csak most bevezetés előtt álló parkolóautomatás rendszerre például a győriek már csaknem másfél évtizeddel ezelőtt átálltak. Ezek a rendszerek könnyen támogathatóak – fejtegette a szakember –, ha invesztál a fejlesztésbe a város, kommunikálni képesek akár az okostelefonokkal, jelezhetik az autós helyzetét, illetve megmutathatják, hol talál szabad parkolóhelyet. Így kezd felépülni egy smart rendszer több smart megoldás összehangolásával. Tagadhatatlan, a tervezésre és a felmérésre rá kell szánni az időt, és valóban költségigényes beruházásokról beszélünk, ám nemcsak a jövő, hanem már a jelen is az okos eszközöké, és minden fejlesztésnek a fenntarthatóságról kell szólnia. Ráadásul a városok fejlesztésének megvalósításához szükséges források a már rendelkezésre álló gazdaságfejlesztési és innovációs, kutatás-fejlesztési pályázatokból biztosíthatóak. Ebben a vonatkozásban minden település, így Szeged is meg tudja tervezni, városüzemeltetési szempontból megtérül-e számára egy-egy smart projekt, ha igen, mennyi időt alatt és mit lehet vele nyerni, és ami a legfontosabb az okos város felé vezető úton: milyen további smart fejlesztések építhetők erre – elemezte Lukács László.

Hírzóna

Egymillió forint támogatást is kaphatnak a vidéki idegenvezetők

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/pinyo.jpg

Megjelent:

Szerző:

Mutatjuk a részleteket.

Tovább olvasom

Hírzóna

Sikeresek a megyei iparkamara pályaorientációs táborai

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/pinyo.jpg

Megjelent:

Szerző:

A gazdasági önkormányzat három településen szervezett programokat a továbbtanuló fiatalok számára.

Tovább olvasom

Hírzóna

Rendkívül népszerű a falusi csok 

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/pinyo.jpg

Megjelent:

Szerző:

Egész Európában nincs még egy ilyen támogatási rendszer.

Tovább olvasom

Aktuál