Bencsik András: Hiába monopolizálja bármely politikai erőtér a médiát

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

bencsikandras002kf

Bencsik Andrással, a Demokrata főszerkesztőjével az átalakuló magyar médiáról beszélgettünk. Az újságíró üdvözli az új jobboldali médiumokat, szerinte ezek bulváros hangvétele egy olyan célközönséget fed le, amelynek tagjait eddig nem tudták megszólítani. Trump sikerében azt látja, hogy felértékelődnek az olyan alternatív médiumok, mint a Facebook, vagy a Twitter. A Demokrata azonban megmarad hagyományos nyomtatott lapként, mert így tudják megszólítani a választásokon legaktívabb korosztályt, az időseket.

– Az utóbbi egy évben komoly mértékben átalakult a jobboldali média. Nagyobb hangsúlyt kapott a bulvármédia – gondolok itt a Ripostra és a Lokálra -, valamint a fiatalokat megcélzó trash újságírás a 888.hu-val. Mi a véleménye erről a folyamatról?

– Látványosan átrendeződik a jobboldali média. Évtizedekig az volt a tendencia, hogy a felnőtt, konzervatív korosztályhoz kívántak szólni. Nyilvánvalóan nem lehet nem figyelembe venni, hogy az ifjabb generációk már teljesen más kommunikációs rendszereket használnak. Nagyon helyesen megjelennek azok a fiatalos, kissé szemtelen bulvármédiumok, amelyek egyértelműen a huszonéves és a harmincéves korosztályokat célozzák meg. Tulajdonképpen most alakul ki egy médiaegyensúly mert a korábbi struktúra erősen baloldali és liberális orientációjú volt. Most erre válaszul egy olyan jobboldali média jött létre, amely lefedi a teljes spektrumot: a legagresszívebb bulvártól az igényes folyóiratokig.

– Mennyire lehet itt a külföldi mintát alkalmazni? Említhetjük például a Breitbart oldalt, amelynek jelentős szerepe volt Donald Trump amerikai elnökké választásában.

bencsikandras001kf– Donald Trump sikere azt mutatja meg, hogy hiába monopolizálja bármely politikai erőtér a médiát, mint Amerikában, ahol csak egy adott vélemény jelenhetett meg az újságokban. A modern világban megjelennek internetes alternatívák, ilyen a Twitter, amely a lehető legfiatalosabb médium, mégis az idős embernek számító Trump nagyon jól tudta használni üzenetei közvetítésére. Amit elfojt a nagy média, az megjelenik olyan „kis médiumokban”, mint az említett Twitter, vagy a Facebook, ezek spontán nyilvánosságot teremtenek. Ezt elképesztően jó dolognak tartom.

– Mi a szerepe az erősen átalakuló magyar médiában a Demokratának?

– Mi erősen konzervatívak vagyunk, s ezen már nem is tudunk módosítani. Az idősebb korosztályhoz szólunk, olvasóink döntő többsége ötven évnél idősebb, bár vannak kivételek. Ezen nem is szeretnénk változtatni, mert a politikai aktivitását tekintve az idősebb korosztály a legjobb, mert ők minden választáson jó eséllyel részt vesznek. Ez a generáció még nem annyira magabiztos az internet használatában, így őket könnyen el tudjuk érni.

– A statisztikák azt mutatják, hogy az MSZP-nek idősekből áll a szavazóbázisa, a Fideszre voksolók átlagéletkora pedig csak egy kicsivel jobb. A fiatal korosztályokat azonban inkább csak a Jobbik és az LMP tudja megszólítani. Nem okoz ez problémát hosszabb távon a baloldalnak és a Fidesznek?

– Van egy olyan statisztika, amely szerint a 18-20 éves fiatalok még politizálnak, a szülőkkel együtt elmennek voksolni. Az egyetem után a huszonéves és a harmincas éveiben járó korosztály elég passzív, elfoglalt a családalapítás gondjaival, a karrier beindításával, s majd negyvenévesen tér vissza a politika világába. Tulajdonképpen az, aki a felnőttekhez tud szólni – legyen MSZP-s, vagy fideszes – egy stabil tábort tud magának találni.

Default thumbnail
Előző sztori

Martin Schulz kiszállt a német szociáldemokrata kancellárjelöltségért folytatott versenyből

Következő sztori

Teqball: a magyar találmány ami lenyűgözte Ronaldinhot is

Legutóbbi hasonló cikkek