Közélet

Az internet hatalmas áttörést hozott a könyvpiacon - interjú Dobos Tamással, a szegedi Lazi Könyvkiadó egyik tulajdonosával

Az internet hatalmas áttörést hozott a könyvpiacon - interjú Dobos Tamással, a szegedi Lazi Könyvkiadó egyik tulajdonosával

2016. november 28., hétfő
Az internet hatalmas áttörést hozott a könyvpiacon - interjú Dobos Tamással, a szegedi Lazi Könyvkiadó egyik tulajdonosával
Kép 031

KISVÁLLALATOK NAGY TÖRTÉNETEI AZ INVITELTŐL - Dobos Tamás, a szegedi Lazi Könyvkiadó egyik tulajdonosa, 23 éve foglalkozik könyvkiadással. Szerelemből választott szakmát, amit több mint két évtizede teljes odaadással és lelkesedéssel űz. Könyveiket és antikvár kiadványaikat országszerte terjesztik, az internet hatalmas áttörést és gyorsabb ügyintézést hozott a kis kiadó életébe.

Hogyan alakult a cég?

23 éve négy könyvszakmában dolgozó barát összefogásával alapítottuk a céget. A semmiből építettük fel az üzletet, bíztunk a sikerünkben és sokat is tettünk érte. Büszkék vagyunk rá, hogy a mai napig létezünk, és az évek során számos kollégával is bővíthettük a csapatunkat.

Milyen típusú könyveket adnak ki? És hogyan választják ki a szerzőket?

Főleg szépirodalmi témájú könyvekkel foglalkozunk, de szakkönyvek is akadnak. Nem könnyű összehangolni az ízlést, nagy toleranciát igényel, de amikor egy döntés megszületik, azt mindenki el tudja fogadni. Jó szimat, de szerencse is kell hozzá, hogy sikerkönyveket adjunk ki.

Hogyan változtak a kiadói mindennapok az elmúlt 23 évben?

A klasszikus értelemben vett kiadói folyamatokat teljesen átalakította az internet. Egyrészt felgyorsult az információ átadás az e-mailezéssel, másrészt pedig az információszerzés, tájékozódás is könnyebb lett, átalakultak a folyamatok. Könyvkiadóként az internetnek vannak számunkra kevésbé pozitív hatásai, például az e-könyvek népszerűségének növekedése is érint bennünket, ez sajnos óhatatlanul károkat okoz a könyvszakmában.

Milyen módon használják ki az internet nyújtotta előnyöket?

A könyv az egyik legjobb online kereskedelmi áru, hiszen a ruhát és a cipőt próbálni kell, de a könyvnél viszonylag gyorsan el lehet dönteni tartalom alapján, hogy szükségünk van-e rá. Hamar felismertük a domainszolgáltatás előnyét, vagyis az egyedi nevű honlap, valamint a saját céges email címek és a webshop jelentőségét. A 2000-es évek elején elkezdtünk foglalkozni ezekkel, és már akkor látszott, hogy szükség van rájuk, de az utóbbi években tovább nőtt a jelentőségük. A kiadónak és az antikváriumnak is van saját weboldala. Az Invitel Profi csomagját használjuk, mert fontos számunkra a stabil internet és a megbízható szolgáltatói háttér. A szerzőinkkel és a vásárlókkal is a neten keresztül tartjük a kapcsolatot, így a szolgáltatóválasztásnál szempont volt, hogy olyat válasszunk, amely folyamatos rendelkezésre állással mindezt biztosítani tudja számunkra.

A kisvállalkozások számára sokfajta hirdetési lehetőség adott. Önök milyen hirdetési módszereket alkalmaznak a leggyakrabban?

Hagyományos hirdetéseket alig használunk, ha mégis, akkor jobbára szaklapokban hirdetünk, amelyek a könyváruházakon keresztül jutnak el az olvasókhoz. A szegediek ismernek, kedvelnek minket. Inkább az online kommunikációra és hirdetésekre fókuszálunk. Vannak Facebook oldalaink, amelyeket rendszeresen frissítünk. Bevontunk egy külső tanácsadót is, akivel folyamatosan konzultálunk az aktuális tennivalókról és lehetőségekről. A Google segítségével is szoktunk kampányszerűen hirdetni, ha úgy érezzük, hogy az adott könyv nagyobb figyelmet és támogatást igényel a kiadó részéről is.

Mit tart mostanáig a Lazi Kiadó legnagyobb sikerének?

Néhány évvel ezelőtt Márai Füves Könyvének mintájára elkezdtünk füveskönyveket gyártani, aztán pár évvel később más kiadóknál is megjelentek az ilyen típusú kiadványok. Benkő László felfedezése is az egyik nagy sikerünk. Korábban egy kis kiadónál jelent meg minimális példányszámban egy könyve, azt forgatva úgy gondoltuk, több van benne. Szerencsére igazunk lett.

Személyesen ismeri a vásárlóit?

A könyveink többségét könyvkereskedelmi hálózaton keresztül értékesítjük, de vannak visszatérő vevőink, illetve vásárokon is gyakran találkozunk az olvasókkal, ahol gyakran kapunk pozitív visszajelzéseket: pl. „Tavaly vettem itt egy könyvet, milyen jó is volt!” Jó tudni, hogy vannak ilyen kellemes velünk kapcsolatos élmények. Szerencsére vannak törzsvásárlóink is, a szegedi közösséget vonzza az antikvárium, a kiadó pedig országos szinten működik, hála az internetnek, ami kiterjesztette az üzlet határait. Még határon túli partnereink is vannak!

Hogyan hatott a vállalkozásra, hogy az internet az üzleti életben is egyre hangsúlyosabbá válik?

Üzleti szempontból előnyös, hogy felgyorsult a világ az internetnek köszönhetően, mert az emberek egyszerűbben tájékozódnak és vásárolnak. Ahogy annak idején a boltban volt hatalmas választék, most az interneten is sok minden van. Nehéz megtalálni, amit keresünk, könnyű elveszni a zajban vállalkozóként és vásárlóként is. Ismerni kell a vásárlók igényeit és az internet lehetőségeit, úgy lehet jól használni az internetet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.