Közélet

Közgyűlés: "Tisztelt Polgármester Úr, Tisztelt Vádlottak!" + FOTÓK

Közgyűlés: "Tisztelt Polgármester Úr, Tisztelt Vádlottak!" + FOTÓK

2016. szeptember 23., péntek
Közgyűlés: "Tisztelt Polgármester Úr, Tisztelt Vádlottak!" + FOTÓK
kozgyules_varosi11_gs

Vékony többséggel, de támogatták a Liget-projektet, és vitatkoztak az I-es kórház eladásáról, a parkolásról és a tömegközlekedésről is.

11.48:

A közgyűlés mai ülése véget ért, köszönjük a figyelmet! A későbbiekben - ahogy megszokhatták - egy csokorba kötjük a politikusi véleményeket, értékeljük majd a történteket.

11.47:

27 igennel, Tóth Péter tartózkodása mellett nyilvánítják preferált szervezetté a Máltai Szeretetszolgálatot. Botka László bezárja az eseményt, miközben jelzi, hogy várhatóan november elején hívja össze a következő rendes közgyűlést.

11.46:

A Liget-projektre 15-en nyomnak igent, 8-an nemet, 3 tartózkodás (Binszki, Szentistványi, Tóth Péter) érkezik, így Botka László aláírhatja a támogatási szerződést.

11.40:

Az ingatlanok értékesítésénél a siófoki üdülő kapcsán: 16 igen, 9 nem érkezik, Binszki József és Szentistványi István tartózkodik. Az I-es kórház eladásának ügyében: 15 igen, 10 nem, Binszki József tartózkodik.

11.38:

Horváth András Sport és Fürdők-igazgató lemondását 28 igen kíséretében veszik tudomásul, ugyanez a döntés az új ügyvezetői pályázat kiírásánál is.

11.36:

A Smart City programnál a parkolási rendszerről külön szavaznak. Ennél a Fidesz-L.É.T. és a KDNP képviselői nemmel szavaznak vagy tartózkodnak. A koncepció többi eleme szinte egyhangú támogatást nyer.

11.35:

A SZÉSZ módosítását 27 igennel, Szentistványi István nem szavazata mellett fogadják el. A költségvetés 2. számú módosítására 18-an mondanak igent, 9-en nemet, Szentistványi tartózkodik.

11.31:

Megkezdődik a szavazás.

11.15:

Zárt ülés, szünet, majd szavaznak.

11.11:

Máris Haág Zalán egyetlen interpellációjához érkezünk el. A KDNP elnök-frakcióvezetője a vadasparkhoz vezető út rekonstrukciójáról érdeklődött, illetve annak felújítására és a parkolási lehetőségek fejlesztésére tett javaslatot. Örömmel olvasta a válaszban, hogy a szakirodának dolgoznak ennek megoldásán, hiszen a vadasparkba vezető út színvonalát méltatlannak tartja a park munkájához, látnivalóihoz. A Kiskőrössy Halászcsárdához vezető utat is rendbe tenné, és úgy véli, ebben az önkormányzatnak akkor is van feladata, ha a kezelő az állam.

11.10:

A Máltai Szeretetszolgálat szociális célokra kért és kaphat ingatlant. Haladunk tovább, számos napirendi pontot lépnek át vita nélkül.

11.08:

Kothencz János (Fidesz-L.É.T.) nagyon szereti a fákat és a zöldet. Azt mondja, nem józan az a felfogás, hogy lakóépületet kelljen lebontani azért, hogy egy a lakosok által "illegálisan" ültetett fa a helyén maradhasson. A képviselői keretének jó része - jelzi - ezen növények lombtalanítására megy el, több józanságot várna el ezért a lakosságtól.

11.07:

Botka László szerint ez az anyag a projekt kincstár által átküldött tájékoztatója, ott lehet tehát panaszkodni. A közgyűlés most arról dönt, megköti-e a támogatási szerződést, azaz lesz-e Liget-felújítás vagy sem.

11.06:

Szentistványi István arról beszél, a jelenlegi anyagból egyáltalán nem derül ki és nem világos, mire mennének el a megpályázott források. Ez az előterjesztés így teljességgel áttekinthetetlen, ezt jelentette ki a jogi bizottság többsége is. Örül annak, hogy egy ilyen előkészítetlen anyagra végre a DK is nemet mondott. Legalább kísérletet tehetett volna a városvezetés az érdemi tájékoztatásra - így a politikus.

11.03:

"Haág Zalán tehát azt akarja, hogy húsz ember ingyen használjon ötezer négyzetmétert, mi pedig hogy sokan részesüljenek a zöld területek előnyeiből" - hangzik a polgármesteri replika.

kozgyules_varosi01_gs

11.02:

Haág Zalán úgy felel, a jelenlegi kormány soha nem látott mértékű béremelést indított el az egészségügyben, és komoly fejlesztéseket valósított meg az intézményhálózatban, amiből Szeged is kivette a részét a modern klinikai tömbbel. A Liget-projektre tér rá: ismerteti, a Binszki József elnök vezette jogi bizottság bölcsen nem támogatta ebben a formájában az előterjesztést. A KDNP elnöke kéri, ne szüntessék meg a Klebelsberg idejében épült, népszerű teniszpályákat az emberek akarata ellenére.

11.00:

Szécsényi Ferencné (MSZP) szerint a magyar kormány napról napra szándékosan rombolja az egészségügyet, miközben a sportra szánt tao-pénzek feléből rendbe lehetne tenni az ágazatot. Szeged - mondja - helyben mindent megtesz az ámokfutás megállításáért, egyedülálló integrációt hozott létre az önkormányzat és az egyetem között, nagymértékű rendelőfelújítást indított az alapellátásban, eszközbeszerzéssel. Most a tápéi védőnőház kialakítására nyújtottak be pályázatot - árulja el.

10.58:

Tóth Péter emlékeztet, rendkívül károsan érintették Szegedet a baloldal által kezdeményezett óvodabezárások, például a jól működő Gáspár Zoltán utcai ovi halálra ítélése.

10.56:

A pályázatok közgyűlési döntéseit igénylő kérdései kerülnek terítékre. Az MSZP-s Mészáros Tamás bemutatja, milyen fejlesztésekre készülnek Tarján városrészben. A konkrét terveket novemberre ígéri, addig is várja a lakossági igényeket, ötleteket.

10.53:

Rengeteg ingatlan kelt el licitálással jóval a kikiáltási ár felett, és itt minden ingatlan értékesítése nyilvános pályázaton történik - mutat rá Botka László. Binszki József is szót kér közben, jelzi, nem állított, csak feltett egy kérdést az ominózus bizottsági ülésen. Haág Zalánt azonban ez nem győzte meg, és kijelenti, ha áron alul adják el az épületegyüttest, az a családi ezüst elkótyavetyélése. Botka László viszont kitart amellett, áron alul biztosan nem értékesítik a volt kórházat. Szerinte bizonyos, hogy a korábbi értékbecsléssel volt gond, mert "a kutya sem érdeklődött az ingatlan után".

10.51:

Póda Jenő a következő. Póda szerint megfigyelhető, hogy a városvezetés hónapról hónapra ingatlanok értékesítését terjeszti elő, és azok értéke szerintük folyamatosan csökken, miközben a hazai ingatlanpiacon egészen mások a trendek. Nyílik hát egy olló, Szeged kivételével mindenhol nőnek az üzleti célú ingatlanárak is, itt meg szakmai indokokkal folyamatosan dinamikusan csökkent az önkormányzat, aztán "érdekes módon" azonnal lesz is vevő. Valami itt nem stimmel - összegez.

10.49:

Haág Zalán emlékeztet, a DK-s Binszki József valóban a családi ezüst kiárusításáról beszélt a jogi bizottsági ülésen az I-es kórház eladása kapcsán. Érdeklődik, mi áll ennek a véleménynek a hátterében, és elgondolkodtatónak tartja, valóban indokolt-e ennek tükrében az értékesítés.

10.47:

2012-ben zárták be rossz állapota miatt a siófoki üdülőt - tájékoztat Mózes Ervin címzetes főjegyző, aki többször kezdeményezte, történjen vele valami. Arra is tízmilliókat kellene költözni, hogy ne ázzon be, üdülőnek a mai viszonyok között - állítja - alkalmatlan.

10.45:

Tóth Péter a siófoki önkormányzati üdülő eladási tervéhez szól hozzá. Megfontolandónak tartja, hogy ne értékesítsék az értékes Balaton-parti ingatlant, csak annak bérleti jogát, hátha lesz érdeklődő (önkormányzathoz kötődő) szakszervezet például. Az I-es kórház kapcsán pedig sürgeti, hogy olyan befektetőt találjon a város, mely egészségügyi célokra hasznosítja a létesítményt.

kozgyules_varosi12_gs

10.42:

Az ingatlan közel tíz éve üresen áll, állapota romlik - így Botka László. "Ha már egyesek azt mondják, a családi ezüstöt adjuk el, akkor aranyat vettünk helyette" - utal Binszki József korábbi kijelentéseire a polgármester, jelezve, modern egészségügyi beruházás valósult meg az egészségügyi integrációval Szegeden, a 19. századi színvonalú létesítményre már nem volt szükség az ellátásban. Szakértők azt mondták egyébként Botkának, ezért az olcsóbb árért sem biztos, hogy lesz jelentkező.

10.41:

A volt I-es kórház komplexuma 400 milliós alapárcsökkentését furcsállja Szentistványi István. Emlékeztet, utoljára 2012-ben került a közgyűlés elé az értékesítés témája, illetve az értékbecslés. Jókora ingatlanérték-csökkenést tartalmaz az anyag. Érdeklődik, ki kezdeményezte a felülvizsgálatot, és mi indokolja a nagymértékű értékcsökkenést, illetve mi indokolja a sürgős eladást, hogyan sáfárkodunk hát a város ingatlanvagyonával.

10.38:

Az ingatlanok közgyűlési döntéseivel kapcsolatos előterjesztés következik. Haág Zalán kéri, a Victor Hugo utcát helyesen c-vel írják, ne pedig k-val...

10.37:

A Szegedi Sport és Fürdők Kft. igazgatója, Horváth András nyugdíjba vonul, pályázatot ír ki a cég élére az önkormányzat 2017. január 1-jei kezdéssel. Vita nélkül.

10.34:

Póda Jenő arról érdeklődik, hogyan lehetett fb-tagot váltani a Biopolisz Kft.-ben közgyűlési felhatalmazás nélkül a többségi tulajdonos egyetem részéről. Botka László szerint ez nem szokványos, de alapvetően törvényes.

10.31:

Botka László megköszöni Majó-Petri Zoltán SZKT-igazgatónak és munkatársainak a Smart City program több hónapos előkészítését.

10.26:

Szentistványi István egyetért Póda Jenővel, az utóbbi tíz évben megvalósított helyi tömegközlekedés-fejlesztés hosszabb elhibázott, fenntarthatatlan, ennek következtében szűkül a szolgáltatáshoz való hozzáférés. Éppen azok szorulnak ki évről évre, és járnak gyalog vagy kerékpárral, akik a legszegényebbek, nem engedhetik meg maguknak a bérletváltást.

10.23:

Póda Jenő szerint a rugalmatlanság és a menetrendek felforgatása miatt hagyják el az emberek a tömegközlekedést: "a foglyaivá tették a várost annak, amit önök véghez vittek", az évtizedekre hozott döntéssel, hogy a 30 milliárd bűvöletében síneket fektettek, villamosokat vásároltak.

10.22:

Botka László megjegyzi, 4-ről 17 százalékra emelkedett a kerékpárosok aránya Szegeden, és az elöregedés is fokozódik, ezzel is magyarázható, hogy csökken a tömegközlekedők aránya és az ágazat bevétele.

10.20:

Haág Zalán és Póda Jenő tovább elemzik az új rendszert, illetve a további lehetőségeket. Póda szerint a következő fontos lépés a tömegközlekedési tarifarendszer rugalmasabbá tétele annak érdekében, hogy ne csökkenjen tovább a tömegközlekedést használók száma, aránya. A legnagyobb teher szerinte egyébként az, hogy az elektromos tömegközlekedési nagyprojekttel fenntarthatatlan pályára állította a baloldal a szegedi közösségi közlekedést. Egészen más járműveket kellett volna előnybe részesíteni, a kötöttpályás villamosok helyett gázbuszt, elektromos buszt stb. Új tarifarendszer kell tehát, mert összecsuklik a szegedi tömegközlekedés.

10.14:

Nagy Sándor azt mondja, a novemberi közmeghallgatáson elhangzó észrevételek alapján elindíthatóak majd újabb informatikai fejlesztések is. Aztán kitér rá, a BKK-nál sincs időalapú menetjegy a fővárosban. A szegedi berendezések azonban alkalmasak lesznek az utazás megkezdési időpontjának rögzítésére, így kalkuláció kérdése, megéri-e gondolkodni a percalapú menetjegyen. "Ami az elektronikusan intézhető ügyek arányát illeti egyébként, az állam olyan mértékben centralizál, hogy hamarosan semmit sem lehet már intézni az önkormányzatnál" - tesz még egy érdekes megjegyzést.

10.10:

Haág Zalán továbbra is fenntartja, meg kellene teremteni a percalapú tömegközlekedési menetjegy bevezetésének feltételeit, és választ vár arra, hány helyen lesz olcsóbb, hány helyen drágább a fizetős parkolás. Utal rá, az ülést jelenleg vezető Solymos László a parkolóügy egyik vádlottja, így önmérsékletet tanúsíthatna azzal, hogy legalább parkolási témánál nem ül a pulpitusra.

10.07:

Póda Jenő is üdvözlendőnek tartja az okos város program elemeit, különösen az "ország leggagyibb" parkolási rendszerének kiváltását. Nem lát viszont garanciális elemet arra, hogy a zónák átszabásával valóban olcsóbbá válna a parkolás.

10.03:

Botka László úgy reagál, a járművezetőtől ma 400 forintért vehetünk jegyet, az új berendezésből 370-ért vásárolhatunk majd, a parkolásnál pedig a mobilfizetési kényelmi díj eshet ki. Jelzi egyúttal, befogadja Haág javaslatát a közmeghallgatást illetően, fontosnak tartja, hogy a parkolásról és a tömegközlekedésről is tájékozódhasson a lakosság. Ugyanakkor arról is szól, hogy a helyi tömegközlekedés finanszírozása alapjaiban roppanna meg, ha csökkentenék a díjtételeket, mert az állami támogatás évek óta stagnál, csökken.

10.00:

Haág Zalán szerint az előterjesztés számos problémát, kérdést vet fel, ezért ebben a formában nem lett volna szabad tárgyalni az anyagot, pontosítani kellett volna a koncepciót. Hiányolják többek között az elérhető hatástanulmányokat, a lakossággal való egyeztetést, ezért indítványozta, hogy a parkolás és a tömegközlekedés átalakítása kerüljön be a novemberi közmeghallgatás témái közé. Fontos, hogy a szegediek javaslatai épüljenek be az új rendszerekbe, tegyék azokat jobbá, olcsóbbá, kényelmesebbé. A tömegközlekedésben például be lehetne vezetni a percalapú menetjegyet más városok mintájára, amivel új utasokat szerezhetne az SZKT - veti fel. Úgy folytatja, nem győződött meg róla, hogy valóban olcsóbbá válik a szegedi parkolás. Aggódik amiatt is, hogy újra fizetőssé teszi az önkormányzat a rakparti parkolást, mely annak idején az ő személyes javaslatára vált ingyenessé.

09.57:

Tóth Péter fontosnak és jónak, 21. századi színvonalúnak tartja a fejlesztéseket. A parkolás jobbá tétele, átalakítása a legsürgetőbb szerinte, az elavult bilétától ugyanis meg kell szabadulni. Kéri, hogy az óvodákra és bölcsődékre is terjesszék ki az online étkezésfizetést mihamarabb.

09.55:

Szeged mindig is kulturált és korszerű város volt, ma is az, korszerű és élhető város - csatlakozik ehhez Kozma József (MSZP). A Smart City program tovább erősíti ezt a képet, színvonalas szolgáltatásokat kínál majd a helyieknek és az ide látogató vendégeknek is.

09.50:

Következik az egészségügyi alapellátás körzeteit érintő pontosítás. Majd a készpénzmentes város, a Smart City program. Lakosságbarát közszolgáltatások bevezetése, a készpénzmentes fizetés lehetőségének megteremtése a cél. Az elavult parkolórendszerét cseréli le Szeged 200 millió forintból, 116 modern automata révén, önkormányzati alapból, az SZKT koncepciója alapján. A tömegközlekedésben is lehetőség lesz majd 2017-től a kártyás fizetés, az SZKT saját keretében végzi a beszerzést. Az új rendszerekre május 1-jén szeretne áttérni a város - így Botka László. Hozzáfűzi még, az iskolai ebédfizetésben is lehetővé teszik az online fizetést 2017-től, és ez a terv a távhőszolgáltatásban is. A különböző szolgáltatókkal pedig tovább vizsgálják annak lehetőségét, hogy a lehetőségeket bővítsék a lakosság érdekében.

09.48:

Botka László hozzáteszi, 2004-ben nemcsak a vámbevételektől szabadultunk meg úgymond, de a magyar termékeket sújtó külső vámoktól is, így amit Póda mondott, merő demagógia. Binszki József (DK) ugyanezt erősíti meg.

09.45:

Póda Jenő (KDNP) örömtelinek nevezi, hogy megjelentek végre a brüsszeli pénzek az idei büdzsében. Jelzi ugyanakkor, nem ajándékot kapunk Brüsszeltől, például a kohéziós alapokból, mert a csatlakozás előtt sokkal nagyobb összegekről (például vámtételek) mondtunk le tudatosan, önként vállalva. Ezért tartja vérlázítónak, mikor nyugat-európai politikusok a migránsvita kapcsán hazánk büntetéséről beszélnek. Az uniós források nem alamizsnának számítanak, olyan források egy részét kapjuk most meg együttműködési keretek között, melyekről korábban az ország lemondott.

09.40:

Máris megyünk tovább a költségvetés módosításával. Ütemesen és időarányosan teljesülnek az adóbevételeket, az ingatlanértékesítésből és az osztalékból származó bevételek magasabbak a vártnál - mondja a vezérszónok, Szentgyörgyi Pál (MSZP) gazdasági alpolgármester. Sajnálatosnak nevezi, hogy az uniós források lehívása viszont csak ezekben a hetekben indulhat meg, jelentős csúszással. Eddig saját keretből tudott fejleszteni idén a város.

09.38:

Szentistványit ismét nem győzte meg az alpolgármester, érthetetlennek tartja, hogy bizonyos területekre 50 százalékos zöld felületi arány szerepel a folyamatosan karbantartott SZÉSZ-ben, most meg azt állítják, 10-20 vagy 40 százalék a tényleges mérték.

kozgyules_varosi03_gs

09.36:

Nagy Sándor alpolgármester válaszol a felvetésre. A tényleges helyzet szerinte az, hogy az építési szabályzatban lévő értékek nem felmérésen alapultak, most mérték fel ténylegesen a zöld felületek arányát és a területhasználatot általában. A házak és az utak foglalják el a helyet, tehát mondjuk 50 százalékra úgy lehetne emelni a zöldarányt, ha tízemeleteseket bontunk le. Ezért kell a tényleges helyzetet átvezetni a SZÉSZ-en, ez alapján kell elindítani a projektet.

09.33:

Szentistványi István arról beszél, hogy az önkormányzat zöld várost épít a TOP kiírásaihoz igazodva, ezzel együtt érdekes jelenségnek nevezi, hogy Tarjánban és Odesszában 28 tömbben a zöld felületek minimális arányának drasztikus csökkentésével indul ez a fejlesztés. Attól fél, az új, alacsony adatokhoz képest büszkélkedik majd a városvezetés a későbbiekben a zöld felületek növelésével. Nem tartja elfogadhatónak az érvelést, hogy az aktuális SZÉSZ-ben nem pontosak az adatok.

09.31:

Nógrádi Tibor megköszöni a kormányzat bölcs és megalapozott döntését, valamint Sándor János áldozatos előkészítő munkáját. Jelzi, a beépíthetőség növelésével a csok is érvényesíthető lesz a kiskertekben, büszkék lehetünk arra, hogy Szegedről indult el ez a civil kezdeményezés.

09.30:

Tóth Péter (Jobbik) szerint közbiztonsági okokból a közvilágítás kiépítése szükséges a kiskertekben. Ezzel a polgármester is egyetért. Azon utcákat sorolják előre, ahol a legtöbben jelentkeznek be állandó lakosnak.

09.26:

A SZÉSZ módosítása az első napirendi pont. Botka László tájékoztat, minden területen egységesen 5-ről 10 százalékra emelkedik a kiskertek beépíthetősége, igazodva az állami szabályzáshoz, de Szeged amúgy is mindig a legnagyobb kedvezmény elvét alkalmazta. Megjegyzi: ezek a részek továbbra sem válhatnak belterületté, út-, közút, tömegközlekedés-fejlesztés, csatornázás sok milliárd forintból itt nem fog megvalósulni.

09.23:

Nógrádi Tibor, a Fidesz-L.É.T. frakcióvezetője azt kéri, hogy a 4-es napirendi pontot, a Smart City koncepciót ma ne tárgyalják, mert azt jelen állapotában alkalmatlannak tartják a megvitatásra. 7 fő mellette, 1 tartózkodik, 20 ellene. Az ülés napirendjét végül 26 igennel, Nógrádi Tibor és Farkas László nem szavazata mellett fogadják el. Hüvös László (KDNP) hiányzik.

09.22:

Mihálffy Béla (Fidesz-L.É.T.) úgy kezdi: Magyarország fontos, nemzedékek sorsát meghatározó döntés előtt áll. Az október 2-i kvótanépszavazás a magyarság gyökereinek, kultúrájának, keresztény értékeinek, identitásának védelméről, jövőjének biztosításáról szól. Közös felelősségünk, hogy gyermekeink és unokáink érdekében felelősen és helyesen cselekedjünk! Brüsszel egyáltalán nem mondott le az Európába érkező illegális bevándorlók szétosztásának tervéről, sőt, a közeljövőben minden eddiginél komolyabb nyomás helyeződhet hazánkra a kényszerbetelepítést illetően. Ezért van szükség a népszavazás egyértelmű állásfoglalására. Október 2-a minden egyes magyar ember és minden egyes magyar település saját életét, életkörülményeit határozza meg, hiszen arról formálhatunk véleményt, hogy kivel akarunk, és kivel nem akarunk együtt élni. Olyan nemzeti egységet kell felmutatnunk, mely Brüsszel számára is megkerülhetetlen. A migráció és a terrorizmus szoros összefüggései 2016 szeptemberében mindenki számára világosak. Azt is pontosan látjuk, milyen feszültségekkel terheltek azon nyugat-európai városok mindennapjai, melyek az utóbbi évtizedekben nagy tömegben fogadtak be bevándorlókat. A migránsok nem fogadják el az adott ország szokásait, nem tartják tiszteletben a kultúrát és a törvényeket. Magyarország és Szeged nem kér az nőkkel szembeni fizikai és szexuális erőszakból, a brutalitásból, az iszlám saría szabályai szerint működő no-go zónákból. Nem akarjuk, hogy a szomszédunkba költöztetett migráns családok állandó aggodalommal keserítsék meg életünket. A népszavazás lehetőséget teremt rá, hogy megvédjük magunkat a bűnözéssel, a szociális rendszerünket veszélyeztető, gazdasági terhet jelentő, idegen kultúrájú, beilleszkedni képtelen bevándorlókkal szemben. A létünk szempontjából fontos döntéseket nekünk magunknak kell meghoznunk, nem engedhetjük meg, hogy valahol máshol döntsenek helyettünk, rólunk. Az október 2-i referendum éppen ezért nem a belpolitikai küzdelmekről, hanem Magyarország jövőjéről és arról szól, milyen országban szeretnének a magyarok élni. A népszavazáson való részvétel felelősség és morális kötelesség, hiszen olyan kérdésről kell döntenünk, mely évtizedekre is befolyásolhatja hazánk jövőjét. A népszavazás ugyanakkor a demokrácia ünnepe is egyúttal. Arra kéri tehát a szegedieket, október 2-án öltöztessék ünneplőbe a lelküket, járuljanak az urnákhoz, és mondjunk közösen hangos és határozott nemet a migránsok Magyarországra való betelepítésére. Hazánk, városunk, közösségünk, gyermekeink és unokáink jövőjéért! - fejezi be felszólalását. Egyúttal gratulál az olimpián és paralimpián szereplő szegedi sportolóknak.

09.19:

Binszki József (DK) azt kérdezi, hová tűnt Orbán Viktor látása és hallása. Állítja ugyanis, nincs, nem volt és nem is lesz kötelező kvóta az unióban. Miért van akkor szükség sok milliárd forintért népszavazást rendezni? - kérdezi, hozzátéve, ez a választók pénzének pazarlása, a forintokat valóban az oktatásra, az egészségügyre, az ország fejlesztésére kellene költeni, nem az "ordas" orbáni politika igazolására. Arra kéri a jobboldalt, fejezze be az ellenségkeresést, a boszorkányüldözést, mert már Könyves Kálmán is megmondta, hogy boszorkányok pedig nincsenek.

09.16:

Szentistványi István (független) számára az egyik legtanulságosabb nyári esemény az volt, hogy az MSZP új elnöke, Molnár Gyula meghatározta, milyen típusú miniszterelnök-jelöltben gondolkozik. Ez megerősítette azt, amit Szentistványi éveken át mondott, a Botka-féle hatalomgyakorlás sehová nem vezet. Molnár Gyula ugyanis azt mondta, Botka László a párt erős embere, de nem érdemes Orbán 2.0-t indítani a következő választáson, mert ugyanazt a pártlogikát, hatalmi logikát képviseli, mint a jelenlegi kormányfő. Ezzel teljes mértékben egyetért a független képviselő.

09.13:

Haág Zalán (KDNP) egyetért Joób Mártonnal, fontos, hogy a szegedieket szociális bérlakáshoz juttassa a város, viszont semmiképpen sem szabad migránsoknak lakást adni Szegeden. Mivel a városvezetés álláspontja homályos, Haág felkér minden szegedit, menjen el az október 2-i népszavazásra, és szavazzon nemmel a kötelező kvótára. Felsorol néhány olyan ügyet, ahol migránsok követtek el erőszakos bűncselekményeket Európa-szerte, ezzel illusztrálva a migrációval járó biztonsági kockázatokat. Áthaladt Szegeden az az afgán bevándorló is, aki nemrég Würzburgban baltával és késekkel támadt a vonaton utazókra, így a rendőrök kénytelenek voltak megölni őt. Vajon ha Szeged befogadta volna, mit tett volna ő a kényelmes villamosokon? - kérdezi.

09.10:

Nagy Sándor (Együtt) arról számol be, hogy 2007-2014 között Szeged az uniós fejlesztési források egyik kedvezményezettje volt. Üzenjük hát Brüsszelnek, hogy jól sikerült a belváros felújítása, pörög a Mars téri piac, kényelmesek a villamosok - mindez annak köszönhetően, hogy 300 milliárdnyi uniós forrás érkezett Szegedre és környékére. Köszönjük és üdvözöljük továbbá, hogy nyitottak a határok, uniós forrásból tanulnak itt külföldi diákok, a magyarok külföldön tanulhatnak, vállalhatnak akár munkát. A következő ciklus 34 milliárd forintját is Szeged fejlesztésére költi az önkormányzat - így az alpolgármester.

09.07:

Botka László reagál: minden magyarországi nagyvárosban gyakorlat, hogy ingyenes parkolóbérletet kapnak az önkormányzati képviselők, eddig ezzel egy városatyának sem volt baja, senki sem adta vissza a bérletet. Tóth Péter pedig 2012-ben és 2013-ban is kapott ilyet, mikor nem is volt képviselő.

09.06:

"Tisztelt Polgármester Úr, Tisztelt Vádlottak!" - így kezdi Tóth Péter (Jobbik), aki emlékeztet, Mózes Ervin, Solymos László és Kalmár Gábor is a vádlottak padjára ül a parkolási botrányban. Persze fenntartja az ártatlanság vélelmét, de fontosnak tartja, közösségi ügyekben az érintettek gyakoroljanak önmérsékletet, vonuljanak kicsit hátrébb a nyilvánosságtól, ne képviseljék például az önkormányzatot állami ünnepségen. A migrációról is szól a jobbikos városatya: Szeged déli részét tavaly elárasztották az afrikai, ázsiai bevándorlók, akik képtelenek integrálódni. Európa válságba került a bevándorlás miatt. A kvótáról való szavazás szerinte véleményalkotás arról, milyen Európát képzelünk el, akarunk-e megint a migráció kellős közepére kerülni.

09.02:

Napirend előtt elsőként Joób Márton (MSZP) ragadja magához a mikrofont. Örömteli dologról számol be: Szeged önkormányzata szociális bérlakás-felújítási programot indított az IKV-n keresztül, idén 80 bérlakást korszerűsítettek. A programot egyedinek nevezi, tekintve, hogy nincs ezzel kapcsolatos állami támogatás, és azt is megjegyezi, 172 lakás újult meg Szegeden két év alatt, miközben 2010-2014 között az akkori IKV csak néhány lakást korszerűsített. Ekkor 29 lakás talált gazdára, az elmúlt két évben ezzel szemben 155 IKV-s lakásba költöztek be. Az önkormányzat célja a szociálisan rászorulók számára normális lakhatási körülmények megteremtése.

09.00:

Kezdődik az ülés.

Újból elkaszálta a Liget-projektet a jogi bizottság

08.25:

Jó reggelt kívánunk olvasóinknak! A jogi bizottság az imént fejezte be ülését, melyen újabb érdekes döntés született a Liget-projekt kapcsán. Binszki József DK-s elnök ismét kiszavazott a baloldali városvezető koalícióból, és ugyanúgy tartózkodott a tervezett beruházás kapcsán, mint a Fidesz-L.É.T. és a KDNP delegáltjai, így három igen és négy tartózkodás mellett a szaktestület a héten már másodszor kaszálta el a tervezetet. A DK-s politikus továbbra is kitart amellett, hogy a projekttel kapcsolatos városházi előterjesztés átláthatatlan, nehezen értelmezhető. Ennek ellenére a közgyűlés persze még dönthet másként a pályázatról.

(Az MSZP és az Együtt közösen tudja egyébiránt biztosítani a 15 fős többséget a 29 fős testületben, ha úgy alakul - a szerk.)

Az ülésen mindenesetre érezhető volt a feszültség, hiszen Nagy Sándor (Együtt) városfejlesztési alpolgármester úgy fogalmazott, ha ma a közgyűlés nem hatalmazza meg a polgármestert a vonatkozó szerződés megkötésére, akkor elúszott, nem lesz Liget-rekonstrukció. "Ebben a formában nem..." - fűzött ehhez különvéleményt Binszki József.

Részletek a bizottságról itt!

A közgyűlés elé:

A nyári szünetet követően első rendes ülését tartja Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése. Az ülés számos pikantériát rejteget. Egyrészről külön érdekessége, hogy ez az első közgyűlés azóta, hogy a hosszú idő óta tartó, 40 millió forintos hűtlen kezelési ügybe torkolló parkolási botrányban az ügyészség vádat emelt Solymos László alpolgármester, Mózes Ervin címzetes főjegyző és Kalmár Gábor polgármesteri kabinetfőnök ellen.

A parkolási botrány árnyékolja be a közgyűlést

Az alpolgármesterrel szemben összeférhetetlenségi eljárást is kezdeményezett Szabó Bálint jogász, és miután a jogi bizottság baloldali többségét ez nem hatotta meg, most a képviselő-testületnek kell döntenie arról, összeférhetőnek tartják-e a vádlotti státuszt és a városvezetői, illetve képviselői pozíciót, de abban is biztosak lehetünk, hogy az ellenzéki politikusok a másik két érintett személyről is megemlékeznek majd a díszteremben. Ugyanígy jelentős összegben lehet fogadni, hogy bő egy héttel a kvótanépszavazás előtt slágertéma lesz a migráció, a kötelező betelepítési kvóta, és előkerül majd Martin Schulz és Botka László polgármester sokat emlegetett találkozója, illetve az Európai Parlament elnökének elhíresült nyilatkozata: "Szeged egy elkötelezetten baloldali város, oda bármelyik menekültet el lehet küldeni"... Rátérve a tervezett napirendre, a pénteki ülésen a képviselők - egyebek mellett - megszavazhatják a 2016-os költségvetés újabb, immár második módosítását, dönthetnek az úgynevezett Szeged "Smart City" koncepció végrehajtásáról, pályázatot írhatnak ki a Szegedi Sport és Fürdők Kft. ügyvezető igazgatói tisztségének betöltésére, illetve határozhatnak a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat 2017. évi fordulójához is.

Mitől is lesz okosabb a város?

Ami a "Smart City" vagy "okos (készpénzmentes) város" koncepciót illeti, a tervek szerint 2017 májustól változik a parkolás rendje, mintegy 200 millió forintból 116 napelemes parkolóórát szerelnek majd fel, amely elfogad készpénzt és kártyát is. A városvezetés szerint ez által olcsóbbá válik a fizetős rendszer. Egy kormányhatározat értelmében 22 töltőállomást is felszerelnek elektromos autók számára. A tömegközlekedési járműveken is lesz bankkártyás, PayPass-fizetésre lehetőség, és 2017. január elsejétől lehetővé válik a gyermekétkeztetésnél és a távhőszámlák online befizetése. A városházi előterjesztésből a legvitatottabb pont a pakolás kérdése. A szegedi fizetős parkolási rendszert már az utóbbi években is számos kritika érte, többek között a szervezetlensége, átgondolatlansága miatt, illetve azért, mert a forgalomszervezési eszköz helyett elsősorban bevételszerzési forrásként tekintett rá az önkormányzat, mely budapesti szintű díjtételeket határozott meg a napfény városában. A Tisza Lajos Közéleti Egyesület csütörtökön közleményben kérte a képviselőket, halasszák el a parkolási rendszer átalakítását, tekintettel arra, hogy az anyag "ezen része indokolatlan, szükségtelen és megalapozatlan, ugyanis vagy nincs, vagy nyilvánosan nem hozzáférhető a változtatásokat indokló hatástanulmány, amelynek elkészítése ilyen esetekben jogszabályi kötelezettsége lenne az előterjesztőnek". A KDNP elnök-frakcióvezetője, Haág Zalán pedig - hasonló szellemben - azt javasolta, hogy a novemberi közmeghallgatás témái közé kerüljön be a parkolási rendszer átszervezésének ügye, azaz a módosítások előkészítésénél csatornázzák be a szegediek észrevételeit is.

400 millióval csökkent az I-es kórház értéke?

Ugyanígy a forró napirendi pontok közé tartozik az ingatlanok közgyűlési döntést igénylő kérdései tárgyú városházi anyag is. Ebben többek között a Victor Hugo utcai Tiszti Klub és az egykori I-es kórház építésének értékesítése szerepel. Különösen érdekes, hogy az I-es kórház esetében a Kossuth Lajos sugárúti, Pulz utcai épületegyüttes 2012-ben 996,1, illetve 311,6 millió forintban meghatározott alapárát 684, illetve 230 millió forintra akarják csökkenteni, ez a közel 400 milliós visszavágás pedig nehezen magyarázható az ingatlanpiaci trendek és folyamatok ismeretében. Nem is egy jobboldali képviselő, hanem a DK-s Binszki József nevezte ezt "a családi ezüst kiárusításának"... A közgyűlés minden valószínűség szerint egyhangú döntéssel módosítja majd Szeged építési szabályzatát (a SZÉSZ-t), úgy, hogy a hatályos állami szabályzáshoz igazodva a kiskertek beépíthetőségét mindenhol felemeli 10 százalékra, ami végre megnyugtathatja a Baktói, a Subasai, a Gyálaréti, az Észak-Baktói, a Tápéi és a Tompaszigeti kiskertek területén élőket egyaránt. Az önkormányzati gazdasági társaságokat érintő tulajdonosi döntések között szerepel többek között, hogy Szeged város értékesíti a DABIC Nonprofit Kft.-ben lévő üzletrészét a Csongrád Megyei Önkormányzat részére 7,07 millió forintért. Szó lesz az IKV Zrt. átalakulásához kapcsolódó végleges vagyonmérlegekről és vagyonleltárakról is mind a jogelőd cég, mind a jogutódként működő Szegedi Távfűtő Kft. és IKV Zrt. vonatkozásában. Pályázatot írhat ki a közgyűlés a Szegedi Sport és Fürdők Kft. ügyvezetői tisztségére, 2017. január 1-jei hatállyal, miután az eddigi direktor, Horváth András benyújtotta lemondását, és nyugdíjba vonul. Várhatóan preferált szervezetté nyilvánítják a Máltai Szeretetszolgálatot, egyúttal preferált bérleti díj mellett adják számára bérbe a Csongrádi sgt. 110. sz. alatti ingatlant.

Ez történt a bizottsági üléseken

Az utóbbi napok során üléseztek a közgyűlés szakbizottságai is. A jogi, ügyrendi és közbiztonsági bizottság hétfői ülésén porszem csúszott a baloldali gépezetbe, ugyanis nem kapta meg a többséget a siófoki önkormányzati üdülő értékesítésének, valamint az I-es kórház eladásának, pontosabban alapárcsökkentésének tervezete, mert - ahogy fentebb utaltunk rá - a DK-s elnök, Binszki József a botkai többséggel szemben szavazott. Ugyancsak az ő voksa okán nem ment át a Liget-projekttel kapcsolatos városházi előterjesztés. A jogi bizottság mindezek miatt pénteken reggel 8-kor ismét összeül. A pénzügyi és vagyongazdálkodási bizottság szerda reggel valamennyi közgyűlési előterjesztést olajozottan engedte tovább. A foglalkoztatási, szociális és sportbizottság szerda délutáni ülésén örömmel nyugtázták a tagok, hogy az okos város program részeként a tesztüzemet követően várhatóan januártól az összes oktatási intézményben be tudják vezetni az online szolgáltatásokat, így lehetőség nyílik majd az étkezések elektronikus úton történő rendelésére, lemondására és fizetésére, illetve a Szegedi Távfűtő Kft. esetében is mihamarabb online lehetőség nyílhat a számlák kiegyenlítésére. A kulturális, oktatási, idegenforgalmi és ifjúsági bizottság ugyancsak szerda délutáni ülésén a "Smart City" koncepció parkolási része okán robbant ki vita. Fideszes és KDNP-s kérdések nyomán kiderült, a Délmagyarországban pontatlanul jelent meg az a térkép, mely fizetősnek jelölte a rakparti parkolást, valamint az is, hogy a bevezetni szándékozott parkolóautomaták nem adnak nyugtát, ami kényelmetlenséget okozhat. A városüzemeltetési, -fejlesztési és környezetvédelmi bizottságban csütörtök reggel Szentistványi István független képviselő zúdított össztüzet a SZÉSZ tervezett módosítására annak kapcsán, hogy az 50 százalékos zöld felületi mutatókkal kapcsolatos elvárást a legtöbb esetben 25 százalékosra, néhány résznél pedig 10 és 40 százalék közöttire csökkentenék: Újszeged és Tarján 28 tömbjét érinti a változtatás. A városháza azzal védekezik, hogy az ezredforduló előtti építési szabályzat nem részletes felmérések alapján készült, túlzott értékek találhatóak benne, most pedig egyrészt a számok összehangolása zajlik, a fejlesztésekkel, beruházásokkal pedig a ténylegesen meglévő zöld felületek növelése az önkormányzat célja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.