/

No Total Films: Metálklippel a hazai filmes élvonalba

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

no_total_films001kf

Ma már nem a drága kamera a lényeg Szécsényi Dániel és Valach Márk, vagyis a szegedi No Total Films zenei videókkal foglalkozó csapata szerint, akik az első Magyar Klipszemlén is szép eredményt értek el.

Ha egy forintot se kapna érte, akkor se állna le filmezéssel Valach Márk és Szécsényi Dániel, akik az egyetemen kötöttek barátságot, majd 2014 elején beindították saját filmes vállalkozásukat, a No Total Films projektet, mely tisztán metálos videoklipekkel foglalkozó kezdeményezésként indult, azonban a jövőbeli tervek sokkal messzebbre visznek.

Mindkettőjük esetében régi álom vált valóra, Dani gyermekkora óta arra vágyott, hogy kamerát foghasson a kezébe, Márk pedig számos művészeti ágba belekóstolt, végül a zenélés és a filmezés mellett állapodott meg. „Ebben rejlik a munkamegosztásunk, én inkább a technikai részével foglalkozom a munkának, Márk pedig a művész vonalat képviseli, nálam van a kamera, Márk pedig rendez” – fejtette ki Dani. A csapat egy Canon DSLR kamerával kezdte pályafutását, melyet másfél éve egy belépőszintű produkciós kamera váltott fel, így a No Total Films olyan típusú eszközzel dolgozik, melyet például a legújabb Mad Max filmnél is alkalmaztak, mert kicsi és sok olyan helyre befér, ahova egy nagy kamera nem, de képileg tökéletesen eladható a vásznon.

„Próbáltuk arra kihegyezni a dolgot, hogy kifejezetten metálzenei klipekkel foglalkozzunk, mert más ilyen csapat még nincs az országban, zenekedvelőkként úgy éreztük, hogy ez az az irány, ami felé elindulhatunk” – mesélt a kezdetekről Márk. A szegedi srácok leforgattak három klipet referenciaként, mai szemmel azonban leginkább a tapasztalatszerzés miatt tartják jónak ezeket a videókat, melyek során kitanulhatták, hogy a klip is egy külön műfaj a filmezésen belül, külön ízvilággal. „Az első forgatásunk során nem igazán tudtuk, hogy mit csinálunk, beszereztünk rengeteg lámpát, és csak bedobáltuk a zenekar elé, azt hittük elhoztuk Hollywoodot, de igazából nem volt a munkánk mögött koncepció” – fogalmazott Dani. Minden szakmai gyermekbetegség ellenére a kisfilmek olyan jól sikerültek, hogy azóta felfelé ível a No Total Films pályája, ami annak is köszönhető, hogy a csapat mindkét tagja filmesként tudott elhelyezkedni, főállásban dokumentumfilmekkel, oktatási anyagokkal, reklámfilmekkel foglalkoznak, a munkaidő letelte után pedig következett a saját videók készítése. „Rengeteget tanultunk, így pedig egy olyan forgatás, ami azelőtt két napig tartott, már öt óra alatt kész, mert tudjuk, hogy mit hogyan kell csinálni” – mondta el Márk.

Ismerni kell a határokat

no_total_films005kf

„Ha egy forintot se kapnánk érte, akkor se állnánk le, ez egy olyan alkotási folyamat, ami kiteljesíti az embert, több mint egy munka” – hangsúlyozta Dani. Kiemelte, hogy sokan úgy gondolnak egy filmesre, mint akinek van egy drága kamerája, amivel bárki meg tudná csinálni a felvételt, de ez nem így működik. „Ma már nem a drága kamera számít, a jó kamera csak a filmesnek jó, mert könnyebb dolgozni vele, a nézőt nem érdekli, valójában az ötlet és a megvalósítás a lényeg” – fűzte hozzá. A mai technikákkal, egy csúcskategóriás telefonnal vagy egy GoPro kamerával – ha megfelelő módon használják – el lehet adni bármilyen filmet, aminek filmes szempontból megvannak a hátrányai, amit egy szakmabeli csúnyának lát, de az átlagnéző ezt észre sem veszi, vagy nem foglalkozik vele.

„Hollywood-i szintet sose lehet elérni, viszont ma már, ha ügyes vagy, megközelíthető, mi erre próbálunk törekedni” – nyilatkozott Márk. Kitért arra, hogy mindketten a filmezés régi iskoláját preferálják, a ’70-es, ’80-as, illetve a ’90-es évek filmművészetét, a remegő kamerás, túlszaturált képvilág előtti filmeket. „Mi azt az igazi filmes hatást szeretjük, amikor érzed, hogy pörög a szalag és ott vagy, és van egy ízvilága az egésznek, ezt próbáljuk visszaadni, amennyire lehet, próbáljuk kerülni a digitális filmezéses kliséket, még a videoklipekben is” – tette hozzá Márk. A No Total Films csapata szerint a legfontosabb az, hogy ismerni kell az eszköz határait és ahhoz mérten kell használni. Úgy érzik, a saját profi kamerájukkal most jutottak el erre a szintre.

Akasztás, strand és ezerötszáz forint

A szegedi filmes csapat nem is hagyja pihenni kameráját, számos remek videóval lepte már meg a metáltársadalmat: leginkább a vajdasági Subway zenekar „Featherlight” című számához készült klipjükre büszkék, melyet ugyan újra kellett vágni, azonban így is a legnépszerűbb és legmonumentálisabb munkája Valach és Szécsényi Úrnak. „Különlegessége a klipnek, hogy csak a dobos látszik a bandából, akit pedig általában eldugnak a klipekben, de mi szeretjük, ha a dobos látszik, főleg ha látványosan játszik, mert a dob egy szép hangszer” – nyilatkozott a videóról Márk, melyben minden van, ami egy jó metálvideóhoz kell: tomboló zenekar, sötétség, erőszak, gomolygó füst és még égő ember is.

A No Total Films eddig a legtöbbet a székesfehérvári Sleepless együttessel dolgozott együtt, első klipjüket is velük forgatták, immár három anyagnál tartanak, melyek közül a legutóbbival, az „… I am Alone” című dal klipjével az I. Magyar Klipszemlén is indult a két filmes, és a nevezett 900 filmből az első 100 közé sikerült bejutniuk, ráadásul egy death metal videóval a jóval hallgatóbarátabb stílusokat is felhozó szemlén. „Nagy élmény volt moziban látni a videónkat, látszott, hogy a zsűrinek is tetszett a koncepció, hogy egy ilyen kemény zenére egy strandolós klipet forgattunk” – részletezte Dani. A csapat készül az idei filmszemlére is, a szegedi Dungaree együttes augusztusban megjelenő első nagylemezének egyik dalához készülő videóval, melynek forgatása jelenleg is zajlik.

„Nekünk kell megcsinálnunk”

Szécsényi Dániel és Valach Márk nevéhez nem csak metálklipek kötődnek, készíttek már szöveges videót is, melyet eddig a legnagyobb szakmai kihívásnak éreztek, de emellett reklámfilmekkel is foglalkoznak, a Sun City Tattoo tetováló szalonnak, illetve a hozzákötődő Szeged Ink bulihoz is készítettek már anyagot, de elmondásuk szerint más műfajban is kipróbálnák magukat, mind zene, mind film terén. „További terveink közé tartozik egy rövid horrorfilm, amit nem sietünk el, az a saját kis gyermekünk lesz, élünk-halunk a horrorfilmekért, így e műfaj előtt szeretnénk fejet hajtani egy rövidfilmmel” – fogalmazott Dani. Ennél monumentálisabb tervek is akadnak: „A jövőbeli álmunk pedig elkészíteni az első magyar nagy költségvetésű horrorfilmet, azt nekünk kell megcsinálnunk, de ez még a jövő zenéje, de mivel fiatalok vagyunk, akkor se leszünk elkésve, ha ez tíz év múlva valósul meg” – mesélt a tervekről Márk.

A No Total Films legfrissebb anyaga

A legnagyobb projekt a közeljövőben egy dél-afrikai forgatás lesz, ahol egy dokumentumfilmet forgatnak majd az FIA által szervezett napelemes autóversenyről, ami teljesen a No Total Films égisze alatt születik majd meg, és nagyobb tévécsatornákon való megjelenésre szánják.

A filmes csapatnak számos nagyszabású terve van még, karrierjük nagyon szépen épül, és egy dologban biztosak: ketten alkotják a csapatot és ez nem is fog változni.

Előző sztori

Tűzijáték és koncertek a jubileumi ÁGOTA-tábor 2. napján + FOTÓK

Következő sztori

Szirmait bontogatja a szegedi füvészkert legnépszerűbb virága + FOTÓK

Legutóbbi hasonló cikkek