A Szeged-Csanádi Egyházmegye Kateketikai Irodája a Gál Ferenc Főiskolával közreműködve június 10-én rendezte első Mentor-Katekéta Konferenciáját, amelynek témája a Segítő támogatás a katekétaképzésben volt.
Az egyházmegyei iroda 2013 őszén indította el a Szent Barnabás Mentorprogramját. A témáról való közös gondolkodás jegyében szakmai konferenciát szerveztek azzal a céllal, hogy tapasztalataikat más katekétákkal is megoszthassák. A konferencia megnyitóján
Kozma Gábor
, a Gál Ferenc Főiskola rektora köszöntette a megjelenteket, akik mintegy nyolcvanan a hazai egyházmegyék kateketikai irodáit, főiskoláit és a katekétaképzés szakmai területeit képviselték.
Udvardy György
püspök, az Országos Hitoktatási Bizottság elnöke, előadásában összefoglalta az elmúlt 25 év katekétaképzésének szakmai folyamatát, valamint szólt azokról a feladatokról és kihívásokról, amelyek meghatározó szakmai állomásai voltak az elmúlt évtizedeknek. A jövőre vonatkozó célok között kiemelte annak fontosságát, hogy szülessenek új, a közösségépítésre és közösségvezetésre épülő képzések. A plenáris előadások második előadója
Farkas István
piarista tanár volt, aki A keskeny út (a katekéta felelőssége) címmel tartott előadást. Felvázolta azokat az evangéliumi értékeket, amelyek mentén a katekéta-hitoktató hivatásában megerősödhet. Az előadó többek között megfogalmazta, hogy el kell jutni az erkölcsi kiválóságtól az életszentségre, az erős akarattól a Szentlélekre való ráhagyatkozásra, a közösségtől az eukarisztikus közösségre. A konferencián bemutatták a Szeged-Csanádi Egyházmegye katekétái között végzett felmérés struktúráját és eredményeit. Az online kérdőív hét témájában, száz kérdésre kellett válaszolni és ennek kiértékeléséről szólt
Szűcs Klára
kateketikai munkatárs, illetve Kóczán Balázs szociológus. A válaszokból kiderült: a katekéták szolgálata sokféle területet ölel fel, leterheltségükből adódóan sokféle feladattal kell megküzdeniük. A katekéták mintegy fele komoly kihívásokkal kell szembenézzen, míg egyharmaduk személyes odafigyelést, szakmai segítséget és lelki támogatást igényel. Ez utóbbi arra enged következtetni, hogy a burn-out (kiégés) reális veszélyt jelent a hitoktatókra.
Kotschy Beáta
egyetemi tanár, A mentor sajátos kompetenciáiról tartott előadást. Bemutatta azokat a szempontokat és azt a komplex kompetencia hálót, amelyek fontos szerepet töltenek be a világi mentorképzés programjában. Ilyen képességek a kommunikáció, a felmérés, tervezés, fejlesztés, együttműködés, a tanácsadás, a meghallgatás és a kritikus szemlélet. Ezek a kompetenciák folyamatosan fejlődnek és ennek kibontakoztatásában van fontos szerepe a mentor tanárnak. A plenáris előadásokat
Serfőző Levente
oktatási helynök zárta, aki Módszertani paradigmaváltás a katekétaképzésben címmel tartott előadást. „A katekéta nem csak képességeinek fejlesztésére, saját karizmáinak megélésére kell törekedjen, hanem a szolgálatát érintő kihívásokkal is szembesülnie kell. Ilyenek például a nevelési és pedagógiai, pasztorális és szociológiai kihívások. A katekétaképzés módszertanát tekintve szükségesnek mondható egy olyan új szemléletmód kialakítása, amely egységben látja a felsőoktatásban töltött évek és a katekéta szolgálat ideje alatt megvalósuló folyamatos képzést. Ebben a katekumenális szemléletű képzési modellben kiemelt szerepe van a jól megszervezett segítő támogatásnak, amely a katekéták mentorálásában valósulhat meg. A délután további részében
Vizvárdy Rita
SSS,
Székelyné Kováts Eszter
és
Magyar Adél
tartottak műhelyfoglalkozásokat, akik a gyakorlati tanácsok és a közös tapasztalatok megosztása mentén próbáltak segíteni a résztvevőknek. A konferencia a
Szent Barnabás
apostolhoz intézett könyörgéssel zárult. Ő volt az, aki a Szentírás tanúsága szerint
Szent Pált
elkísérte az apostolokhoz, és ő az égi pártfogója a Szeged-Csanádi Egyházmegye mentor-katekéta programjának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.