/

Lezárult a szegedi tömegközlekedési nagyprojekt

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

goncz_arpad01kf

2008-ban kezdődött, most ősszel fejeződött be. Meghosszabbítottak, felújítottak, kiépítettek új vonalakat, bekerült a városképbe a PESA villamos és a Škoda trolibusz.

„Összesen 30 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg az elmúlt hét évben, ez eddigi legnagyobb tömegközlekedési beruházás Szegeden. Az önkormányzatnak négymilliárd forint önrészt kellett biztosítania, ebből egymilliárdot tudtunk megspórolni különböző pályázatok segítségével” – mondta Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Harmincnál is több közbeszerzést folytattak le, céljuk a versenylehetőségek biztosítása volt, a megspórolt pénzt további beruházásokra költötték. A Szeged Pólust kis túlzással erre a projektre hozták létre, de a jövőben is részt veszünk a város fejlesztésében” – zárta szavait Csanádi.

„A hét éves fejlesztés kisebb és nagyobb projektekből állt össze, a szegedi lakosság lassan már el is felejtette a kiépítésükkel járó kellemetlenségeket, s csak eredményeit élvezi” – vette át a szót Németh Zoltán Ádám, a kft. projektigazgatója, majd bemutatta részegységekként a lépéseket. Az Anna-kúti csomópont 2008-ban még az EU-s pályázatok előtt épült ki, de ezzel kívánták megelőzni, hogy az építkezések miatt torlódások alakuljanak ki.

2009-ben fejeződtek be a Rózsa utcai áramátalakító és a Csáky utcai trolibusztelep munkálatai. Ugyanebben az évben elkezdődött az 1-es villamosvonal rekonstrukciója, 2010-ben átadták az első részét, 2011-ben folytatódott a belvárosi szakasszal. „Ez volt a legnagyobb értékű közbeszerzésünk, ennek keretében épült ki a lámpás körforgalom” is – mondta Németh.

goncz_arpad03kf

Felújították a trolihálózatot és az áramellátó rendszert, ennek keretében 2010-ben adták át a 8-as trolibusz meghosszabbított vonalát, a Dugonics tértől a Klinikákig, majd 2013-ban a Csillag tértől a Víztorony térig megnyújtott szakaszt, s ezzel együtt a 10-es vonalat. Ehhez kapcsolódóan később az új Škoda trolibuszokat is vásároltak, a jármű prototípusát 2013-ban vették át, a most is közlekedő trolikat 2014-ben szállították le A Pulcz utcai villamos remízben új szerelőcsarnokot hoztak létre, s megújult a vágányhálózat.

A 3-as villamosvonal rekonstrukciója 2010-ben zajlott le, deltafordulót építettek ki, 2,4 kilométeres szakaszon cseréltek felsővezetéket, vágányt, így lecserélhették az öreg „Bengálikat” a Tatra villamosokra. Költöttek a 4-es villamosvonalra 2,3 milliárd forintot, ennek apróbb lépésekben zajló felújítása 2002-ben kezdődött a Dugonics téren, 2011-ben a Glattfelder Gyula tér Anna-kút közötti rész került sorra. Ugyanebben az évben az Belvárosi híd újszegedi hídfőjénél végzett átalakításokkal előnyben részesítették a tömegközlekedést.

Egy év csúszással adták át a 2-es villamos vonalát 2012 márciusában, erre 2,1 milliárd forintot költötte, ezzel együtt kilenc darab új PESA 120Nb villamost is beszereztek 4,5 milliárd forintért. Kiépítettek szintén kilenc darab B+R (bike &ride) kerékpártárolót, illetve különböző célgépeket vásároltak, amelyeket idén kiegészítettek a megtakarításokból. 2014 júniusában átadták az utastájékoztató rendszert. Németh Zoltán Ádám összefoglalva kiemelkedően komplex és látványos beruházásnak nevezte munkájukat.

Összesen 30 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg az elmúlt hét évben, ez eddigi legnagyobb tömegközlekedési beruházás Szegeden – részletek ITT: http://szegedma.hu/?p=577912

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. október 7.

Előző sztori

Hungarikummá válhatnak a magyar gyógyvizek

Következő sztori

Jobbik: Orbán és Lázár mondjon tényeket arról, hogy ki lopja szét a közvagyont