Egyetem

Növelni kell a magyar felsőoktatás versenyképességét - Prőhle Gergely az ösztöndíjprogramokról

Növelni kell a magyar felsőoktatás versenyképességét - Prőhle Gergely az ösztöndíjprogramokról

2015. július 10., péntek
Növelni kell a magyar felsőoktatás versenyképességét - Prőhle Gergely az ösztöndíjprogramokról
prohle_gergely_eloadas05_gs

A közép-európai kapcsolatok, közvetlen intézményköziség és programok minőségének fontosságát hangsúlyozta a nemzetközi felsőoktatása ösztöndíjprogramokról tartott előadásán a nemzetközi és Európai Uniós ügyekért felelős helyettes államtitkár az Szegedi Tudományegyetemen.

"A nyugat-európai elvárások még mindig jelentősek, legyen szó Közép-Európáról, vagy az egész Európai Unióról" - mondta el

Prőhle Gergely

, nemzetközi és Európai Uniós ügyekért felelős helyettes államtitkár „Az ösztöndíjprogramok jelentősége a magyar felsőoktatásban” című előadásán. Kiemelte a magyar felsőoktatás nemzetköziesítésének fontosságát, amely szándék megvalósulásának bizonyítékaként hozta fel azon adatokat, melyek szerint a 2014/15-ös tanévben már 24 500 külföldi hallgató vett részt a magyar felsőoktatásban, a jövőt illetően pedig a közép-európai együttműködést elősegítő CEEPUS csereprogram forrásának megkétszerezése ment végbe a közelmúltban, a magyar felsőoktatás versenyképességének növelés céljából.

prohle_gergely_eloadas04_gs

"Olyan állami finanszírozás kell, ami nem merül el a részletekben, hanem az adott intézményekre bízza azok szervezését" - fejtette ki a helyettes államtitkár, valamint felhívta a figyelmet a közvetlen intézményi kapcsolatok jelentőségére, ugyanis jóval hatékonyabb lehet az együttműködés, ha azt az együttműködő felek maguk intézik, nem fentről irányítják. Pozitív példaként a Szegedi Tudományegyetemen működő Frankofón Egyetemi Központot. Az SZTE-ről továbbá elmondta, hogy az elmúlt tanévben összesen 2516 külföldi hallgató járt Szegedre. A különböző ösztöndíjprogramokat a finanszírozás alapján csoportosította az előadó, a közösségi finanszírozásúakhoz sorolta az Erasmus+ programot, melynek fő forrását az Európai Bizottság biztosítja 1997 óta. Vegye finanszírozású a Campus Hungary program, melynek célja a rövid távú kimenő hallgatói, oktatói és adminisztrációs munkatársi mobilitás növelése, Magyarország képviselete, a magyar felsőoktatás idegen nyelvi képzéseinek egységes promóciója. Ez a program folytatódott Campus Mundi címmel, amely projekt 2015 és 2021 között tart, 9,98 millió forintos büdzsével működik. Államilag finanszírozott a 2013 óta létező Stipendium Hungaricum program, melynek mottója a "Globális nyitás", és a célja, hog segítsen a magyar felsőoktatásnak megállnia a helyét a nemzetközi versenyben és piacot teremtsen. A program működésének köszönhetően jelenleg 4100 külföldi hallgató rendelkezik kétoldalú szerződéssel állami finanszírozású helyre a magyar felsőoktatásban, ami nem kevés feladatot ró a magyar rendszerre. "Ezen programoknak akkor van értelme, hogy ha a külföldi hallgató pozitív élményekkel gazdagodik a magyar felsőoktatásról" - hangsúlyozta az előadó, aki szerint a magyar állam fő céljai a jövőben a nemzetközi ösztöndíjprogramokat illetően egy egységes, világos és átlátható ösztöndíj-politika létrehozása, a regionális kapcsolatok kihasználása és a minőség biztosítása.

A közép-európai kapcsolatok, közvetlen intézményköziség és programok minőségének fontosságát hangsúlyozta Prőhle Gergely Szegeden.http://szegedma.hu/?p=552597

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. július 10.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.