/

Áruja közel fele bánja, ha márciustól nem regisztrál a fuvarozó

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

nagybani_piac17_gs

Március elsejétől már büntetésre is számíthat az fuvarozó, akik áruját nem regisztrálta az EKÁER elektronikus rendszerében. Az áfacsalások tüneti kezeléseként kialakított rendszer azonban az eddigi tapasztalatok szerint rendkívül instabil, túlbürokratizált és tucatnyi buktatója van.

Néhány hét türelmi időt kaptak már csak a fuvarozók, a tervek szerint március elsejétől hivatalosan is életbe lép az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER). A regisztrációs rendszer célja a belföldi áruforgalom valós útjának nyomon követése, illetve az, hogy Magyarországon ne lehessen forgalomba hozni olyan árut, amely előzetesen nem volt bejelentve az adóhatósághoz. Szerda délelőtt a Dorozsmai Nagybani Piac szervezésében Stefán József adószakértő beszélt az érintetteknek a rendszerrel kapcsolatos változásokról és követelményekről.

Az adószakértő szerint viszonylag rövid ideje volt csak a fuvarozóknak kiismerni az új rendszert, főként annak tudatában, hogy a mezőgazdaság jóformán minden szegmenség érinti a regisztrációkötelezettség. Mivel a törvény módosításáról a jövő héten is tárgyalnak a parlamentben, így csak a jelenlegi rendelkezésről tudott biztos információkat adni a szakember. Eszerint pedig a Magyarországra történő behozatal esetén a címzett, a határon túlra kivitel kivitel, valamint belföldi fuvarozás esetén a feladó kötelezettsége a regisztráció.

nagybani_piac_sajttaj01_gs

Azon áruk szállítását kötelesek regisztrálni, melyeket előre egyeztetett módon, konkrét vevőnek kézbesítenek, a gépjármű eléri a 3,5 tonnát, illetve az áru súlya a 200 kilogrammot. A 3,5 tonnás súly alatti járműveket is regisztrálni kell a rendszerben akkor, ha azok kockázatos terméket szállítanak – ebbe a kategóriába kerül szinte valamennyi élelmiszer a zöldségektől a húsáruig, az építkezéshez használt alapanyagok a homoktól a bitumenig, vagy például a tűzifa és a ruházati termékek is. Abban az esetben, hogyha csak az egyik telephelyről a másikra szállítják át az árut, úgy nem kötelesek regisztrálni, illetve akkor sem, hogyha a piacokon értékesítenék azt, ott ugyanis értelemszerűen nem lehet előre meghatározni a vevőket, illetve az eladott áru összegét. Abban az esetben azonban, ha a piacon pavilont bérlő nagykereskedőnek szállítják az árut, azt szintúgy kötelesek regisztrálni az EKÁER-ben.

nagybani_piac_sajttaj03_gs

A szankcionálás március elsejétől lép érvénybe. Innentől, hogyha a regisztrációköteles áru nincs nyilvántartva az EKÁER-ben, az igazolatlan eredetűnek minősül, és értékének 40 százalékáig terjedő mulasztási bírságot szabhat ki rá a NAV. Stefán József ugyanakkor felhívta a figyelmet: a minden egyes fuvart külön regisztrációhoz kötő rendszer az eddigi tapasztalatok szerint még nem áll készen erre az óriási adatmennyiségre, volt aki másfél órányi próbálkozós után is csak hibaüzeneteket kapott, és a szoftverfejlesztőkkel kellett értekeznie a problémáról. Mellette többen is a program lassúságára panaszkodtak, ráadásul szakmai segítséget sem tudtak kérni tapasztaltabb emberektől, hiszen a rendszer megköveteli, hogy ki-ki maga kezelje azt. Az adószakértő szerint ráadásul ezzel a szakma túlnyomó részét adó, becsületes kereskedőket terhelik csak újabb bürokratikus intézkedésekkel, hiszen a feketén dolgozók már jól tudják, mely utakon kell szállítani az ellenőrök megkerüléséhez.

Előző sztori

A Székely sorra költöztetné a DK-sokat a Jobbik

Következő sztori

Interaktív hadtörténet Ópusztaszeren