/

A Kisfaludy már 500 kiló hegesztőelektródát “evett meg” + FOTÓK

Cikkünk frissítése óta eltelt 8 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

kisfaludy_gozhajo_januar06_gsA Szegeden épülő Kisfaludy gőzösön jól haladnak a munkálatok, februárban elhagyhatja a várost, a Balatonnál nyáron már munkába állhat.

Molnár Jánostól, a hajót építő Mahart Tiszayacht Kft. termelésvezetőjétől megtudtuk, hogy a gőzös a kedvező időjárásnak köszönhetően a tervezett ütemben épül, februárban szállítható állapotba kerülhet, és elhagyja a Tisza-partot, hogy a működési helyén, a Balatonnál végezzék el a hajón a befejező munkálatokat. Szegeden több mint 40 tonna fémből szerelik össze, eddig már 500 kilónyi elektróda fogyott el hegesztés közben.

A hajó

Az első lapátkerekes gőzhajó 42 tonna fémből épül újjá mintegy 100 millió forintból, uniós támogatás segítségével. A most épülő gőzös 2014 nyarán Balatonfüreden áll üzembe, 100 főt szállíthat majd. A hajó különlegessége, hogy séta- és rendezvényhajó funkciója mellett a Balaton egyetlen úszó múzeumhajójaként is várja a turistákat. A nagyközönség előtt egész évben látogatható lesz a hajó szalontermében berendezett a “Reformkori gőzhajózás és fürdőélet a Balatonon” című kiállítás, valamint a hajó több pontján különleges hangulatot teremtve, panoptikumi figurák által elevenedik meg a régi idők hajósainak és utasainak mindennapjai. Tavaly szeptember 26-án írta alá a szegedi hajóépítő vállalkozás a szerződést a pályázaton nyertes céggel , a Balatoni Sétahajózási Kft.-vel, a munkálatok kezdeteként először a hajótest lemezeit vágatták ki lézeres technikával Szentendrén, majd november 10-én itt a helyszínen kezdték meg az összeszerelést.
kisfaludy_gozhajo_januar03_gs
Bereczki Zsolt, a Balatoni Sétahajózási Kft. vezetője a SZEGEDma.hu-nak korábban elmondta, hogy a régi Kisfaludyról gyakorlatilag nem áll rendelkezésre eredeti terv, hiszen a második világháború során a Magyar Tudományos Akadémián őrzött dokumentáció jelentős része megsemmisült, így a hajó újjátervezésekor csak néhány korabeli feljegyzésre, leírásra és rajzra támaszkodhattak a Ganz Danubius HUTI Kft. Hajtó Dénes hajómérnök vezette munkatársai a története során egyébként egy alkalommal teljesen átépített hajó rekonstruálásakor.

Az új hajó tervezésekor a Balatonfüredi Városi Múzeumban található makettet vették alapul a formavilág tekintetében. A hátsó fedett felépítmény nem szerepelt sem az eredeti, sem az 1869-es átépített változaton, azonban a modern kor séta- és rendezvényhajóira vonatkozó követelmények megkívánják, hogy a mai vendégek igényeinek megfelelő kialakítást vegyenek alapul, például az időjárási szempontok miatt. Az eredetinek megfelelően kialakítandó árbocok és a vitorlázat csak díszítő elemként kap helyet a hajón, gyakorlati funkciót nem fog ellátni. “Történelmi emlékhajó lesz, azaz olyan jármű, amely közlekedéstörténeti múlttal is bír. A Hableány, amely egyébként nem volt balatoni hajó, a maga idejében elsőként navigált végig a kontinens folyamain Budapesttől Párizsig, a Kisfaludy pedig az első gőzhajója volt a Balatonnak, s közreműködött az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc idején is, csapatokat és hadifoglyokat is szállítottak vele” – tette hozzá Bereczki Zsolt elárulva azt is, hogy az új Kisfaludy az eredetinél valamivel kisebb, 26,2 m hosszú, 9,2 m széles, 76 tonna vízkiszorítású, ám valóban lapátkerekes meghajtású hajó lesz – utóbbi tény nemcsak Magyarországon, de világszerte is ritkaságnak számít.

no images were found

Előző sztori

Még mindig akadnak csatangoló kutyák Szegeden

Következő sztori

Népfőiskoláról, levéltárról, strandregényről a Telinen