Borforradalom a Sóhordóban



Különleges borkalandon vehetnek részt a jövőben, akik ellátogatnak a Sóhordó utcába, ahol akár szőlőfürtön is szervíroznak borsort a vendégnek.
Tíz pohár egy szőlőfürt alakú tárcán, négy fehér-, három rozé-, két vörös- és egy desszertborral, s mindez 890 forintért. Az Osztrák-Magyar Étterem ilyen érdekességeket is fel tud mutatni az új borozó részlegében, amit az Elitbor.hu főszerkesztője,
Dlusztus Imre
borszakíró és a vendéglő vezetője,
Papp Jenő
álmodtak meg. Olyan új vállalkozás indult Elitborker néven, ami az étterem és a vinotéka tulajdonságait ötvözi, lényegében szinte pinceáron lehet borhoz jutni. A helyben vásárolt palackokat 200 forintos dugódíj fejében nyitják ki, s lehet majd helyben kortyolni a hegy levét. Dlusztus Imre az ünnepélyes megnyitón arról beszélt, hogy filozófiájuk szerint olyan borászatokat szeretnének menedzselni, akik kiváló, első osztályú termékeket készítenek, de a marketingversenyben nem tudnak a sztárborászok rajtpozíciójához közel kerülni, így kevesebbet hall róluk az átlag borissza.

„Magyarország Franciaországgal és Olaszországgal együtt 1910-ben még a világ bortermelésének a kétharmadát adta, ma hazánk alig éri el az egy százalékot. Az általunk indított kezdeményezés révén a borászatok, borfogyasztás belföldi népszerűsége jelentősen emelkedhet, reményeink szerint egyre többen térhetnek majd vissza a tudatos borfogyasztáshoz” – beszélt a megnyitón a borszakíró. A több borászati könyvet is író szakember jelenleg 16 pincészetet képvisel, támogat ezzel a kezdeményezéssel, ez a szám maximum 20-ra tud emelkedni majd, ennyi borászatot tud az étterem hatékonyan menedzselni. A magyar borágazat előnyeiről szólva megemlítette többek között, hogy sok a kiváló borász, sikeres a kereskedelem, kaphatóak magyar borok az áruházak polcain, az éttermekben pedig szinte csak hazai palackokat kínálnak. A tennivalók közt azonban akad még bőven feladat. Dlusztus Imre szerint csökken a szőlőterület, a széles rétegeket még mindig nem sikerült megérinteni, a vendéglátósok, az étterem-üzemeltetők gyakran „hasraütésszerűen” állítják össze a borkínálatot, ráadásul a boltok polcain tombolnak az olcsó olasz, spanyol tömegborok átszerelésével készített italok, a borászatok többségének nincs ideje, lehetősége profi marketingstratégiát kidolgozni, véghezvinni. A borszakíró izgalmas, boroskás előadása után a meghívott vendégek egy szőlőfürtnyi kóstolás keretében indították útjára a különleges borozót, melynek első tétele a Béla Borászat Imrehegyi 2012-es Ezerjója volt, de szerepelt a borsorban a Gál Birtok roppanós kékfrankos rozéja, Brunyai bohém, érzéki cabernet franc-ja és egy paksi csoda is a Fabro pincészetből. A borozó az italokhoz saját ételkínálatot sorakoztat fel, többek között sajttállal, házi szalámival, haltepertővel, fasírtgolyókkal az étlapon.