Első alkalom, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ pedagógus napi ünnepséget szervezett a megyeházán, és elismeréseket adott át az oktatás és nevelés terén elért kimagasló eredményekért intézményvezetőknek, pedagógusoknak.
A szép számban megjelent tanárokat, oktatókat, a tanügyben dolgozókat B. Nagy László kormánymegbízott köszöntötte. Sokszor halljuk mostanában, hogy államosítás történt, ami azért helytelen szóhasználat, mert a közoktatás állami feladat volt eddig is, és az is maradt, hangsúlyozta B. Nagy.
Az elmúlt 20 évben az alkalmazott gyógymódokról szólva a kormánymegbízott megállapította, csak tüneti kezelések voltak, nőtt a szakadék a jóléti társadalomról szóló elképzeléseink, és a valóság között. Nem sikerült meggyógyítani a Magyarország nevű beteget, annak egy lehetősége volt a talpra állásra: ha más, önálló utat választ. A társadalom működésének természete olyan, hogy csak azt tudjuk elosztani, amiért megdolgozunk, amit megtermelünk. Így van ez az anyagi és a szellemi javakkal egyaránt, szögezte le a szónok.
A gazdasági növekedés a tudástól függ
Ma már kimondhatjuk, hogy a legégetőbb dolog, a gazdasági mélyrepülés megállítása megtörtént. Most az ország morális megújításának kell következnie. Kiművelt emberfőkre, értékalapú gondolkodásra van szükségünk az élet minden területén. El kell jutnia oda a magyar társadalomnak, hogy tisztelettel és megbecsüléssel gondoljon a pedagógusokra, szögezte le B. Nagy. A tudás tisztelete és a jövőnk iránt érzett felelősség az oktatásra, a pedagógusokra irányítja a figyelmet.
no images were found
Ezt szolgálják azok a kormányzati döntések, amelyek az utóbbi másfél-két évben születtek. A kormánymegbízott meggyőződése, hogy ezek a döntések a gyerekek, a szülők és a pedagógusok érdekében születtek. Fontos volt megteremteni annak a lehetőségét, hogy az állami oktatás mindenütt, a legkisebb faluban és a nagyvárosban is ugyanazt a minőséget jelentse. Ezzel együtt jár a pedagógushivatáshoz kapcsolódó kötelezettségek és jogok egyértelmű megfogalmazása. Köztük természetesen az értelmiségi léthez szükséges anyagiakhoz, a kiszámítható munkaidőhöz és szabadsághoz való jogoké is. Az életpályamodell bevezetése és a vele járó anyagi felemelkedés immár a küszöbön van, fogalmazott a szónok. Az is biztató jel, hogy a Klebelsberg tanulmányi ösztöndíj meghirdetése után jelentősen megnőtt a tanári pályákra jelentkezők száma.
Ahogyan a válság kialakulását a gazdasági és morális problémák együtt okozták, ugyanúgy a felemelkedésben is szorosan kötődnek egymáshoz: akkor lehet a gazdasági növekedés tartós és fenntartható, ha a tudás értékké válik, ha a műveltség, a jó modor, a szakmai felkészültség elvárás lesz, az intelligencia mindennapjaink részévé válik, hangsúlyozta a kormánymegbízott. Ha az oktatás minden szinten szolgálja, segíti ezt a változás. „Olyan lesz a jövőnk, amilyen a ma iskolája. Ahogy ma tanítunk, olyan lesz a holnap.” – mondta Nobel–díjas tudósunkat, Szent-Györgyi Albertet idézve a kormánymegbízott.
B. Nagy gratulált valamennyi elismerésben részesülő pedagógusnak, s mindenkinek azt kívánta, minden nap találjanak magukban annyi erőt és kitartást, hogy munkájukat magas színvonalon tudják gyermekeink érdekében elvégezni.
Külön-külön csak szavak vagyunk, együtt azonban költemény
Pedagógusnak lenni küldetés és egy életre szóló hivatás, hangsúlyozta ünnepi beszédében Plesovszkiné Ujfaluczki Judit, a megyei tankerület vezetője. Az iskola nem csupán az a hely, ahova a gyerekek tanulni járnak, iskola az egész életünk, figyelmeztetett az igazgató, ahol mindannyian pedagógusok és diákok vagyunk egyszerre. A pedagógusok nap mint nap arra vállalkoznak, hogy tudásuk legjavát nyújtva oktassák, felelősséggel neveljék fiataljainkat. Áldozatos munkájuk egyedülálló, hatalmas felelősséggel és erőfeszítéssel jár, melyet előbb-utóbb siker koronáz.
no images were found
A szegedi tankerület 43 intézménye nehéz, munkával teljes tanévzárás előtt áll, hangsúlyozta Plesovszkiné. A tankerület közel 3500 dolgozója és 30 ezer diákja számos versenyen kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Az országos tanulmányi versenyeken a szegedi diákok a pedagógusoknak köszönhetően 308-szor jutottak be a legjobb 10 közé. Ezek a kiemelkedő teljesítmények a művészet és a sport területén is megmutatkoznak, ahol 73-an, illetve 355-en értek el előkelő helyezést. Külön-külön csak szavak vagyunk, együtt azonban költemény. Egy nagy közösség a pedagógus társadalom, egy közös ég. Az ünnep alkalmából az igazgatónő megköszönte a pedagógusok áldozatos munkáját, helytállásukat, jó egészséget, erőt és örömteli sikereket kívánt hivatásukhoz és magánéletükhöz egyaránt. Nem az a feladatunk, hogy a felnövekvő generációnak meggyőződéseket közvetítsünk, folytatta az intézményvezető. A pedagógusoknak azon kell fáradozniuk, hogy a diák a saját ítélő erejét, felfogóképességét használja, tanuljon meg a saját szemével nézni a világra. „Képességeket ébresszünk a diákokban, ezeket fejlesszük, ne pedig meggyőződéseket közvetítsünk” – szólt Plesovszkiné jó tanácsa az egybegyűltekhez. A pedagógusnak mindig van egy raktára, ahonnan töltekezhet: a tanítványaiból, azok megbecsüléséből, és szeretetéből.
Az ünnepségen 6 pedagógus, intézményvezető kiemelkedő munkáját Plesovszkiné Ujfaluczki Judit és B. Nagy László elismerésben részesítette. A Fekete István Általános Iskola igazgatója Szil Elemérné, a Madách Imre Magyar-Angol Általános Iskola igazgatója Ezumahné Németh Györgyi, a Hódmezővásárhelyi Integrált Szakképző Központ Szakiskola és Szakközépiskola főigazgatója Nagyné Bánfi Judit, a Tarjáni Magyar-Német Kétnyelvű Általános Iskola vezetője Szalai József, a Király-König Péter Zeneiskola igazgatója, Szélpál Szilveszter, a Sólyom utcai Óvoda és Általános Iskola igazgatónője Godár Mária kapott kitüntetést.
Sindely Pál nyugdíjas pedagógus pedig Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter elismerő oklevelét vehette át a kormánymegbízottól.
A meghitt ünnepséget Szeged általános és középiskoláiból származó tehetséges diákok műsorszámai tették emlékezetessé.
no images were found