Közélet

Mégis hirdethetnek a pártok a hírportálokon

Mégis hirdethetnek a pártok a hírportálokon

2012. november 25., vasárnap
Mégis hirdethetnek a pártok a hírportálokon

A hétfői zárószavazás előtt tovább módosítaná a választási eljárási törvényjavaslatot a Fidesz. Mégsem tiltanák meg, hogy a pártok az internetes hírportálokon hirdessenek.

A Miniszterelnökséget vezető

Lázár János

által vasárnap benyújtott módosító indítványból egyértelmű, hogy a jegyzők nem keresik majd fel a választópolgárokat azért, hogy feliratkozzanak a választásokra. Törölné ugyanis az egységes javaslatból, hogy a települési jegyzőknek 2013. szeptember 1. és december 31. között el kell menniük a választókhoz, tájékoztatva őket a választójog gyakorlásának feltételeiről. Az államtitkár nem fűzött érdemi indoklást ehhez, a korábban hasonló javaslatot megfogalmazó párttársa, Szakács Imre azzal érvelt, hogy indokolatlan terhet rakna a jegyzőkre, ha minden választót fel kellene keresniük. Lázár János azt kötné ki, hogy a választópolgárokat a Nemzeti Választási Irodának kell tájékoztatnia a névjegyzékbevétel módjáról. A tájékoztatás időpontját és módját miniszteri rendelet határozhatja meg. Fenntartaná viszont annak lehetőségét, hogy a mozgáskorlátozottak otthonukban regisztráljanak. Az erről szóló kérelmüket írásban kellene eljuttatniuk a jegyzőhöz, aki ezután felkeresné őket, biztosítva a feliratkozás lehetőségét. Az államtitkár javaslatára változhatnak a kampányszabályok is. Bár az Országgyűlés két hete támogatta, hogy a pártok a kereskedelmi médiában és az internetes hírportálokon se reklámozhassanak 2014-ben, a hírportálokat mentesíthetik a tilalom alól, így a nyomtatott sajtótermékekhez hasonlóan közölhetnének választási hirdetéseket. A módosító indítvány a médiatörvény definíciójából indul ki, amely szerint a napi- és más időszaki lapok mellett az internetes újságok és hírportálok is sajtóterméknek számítanak. Lázár János indoklása szerint alkotmányos visszásságot okozna, ha a hírportálok nem közölhetnének politikai hirdetéseket. Ezzel magyarázza a közmédiában sugározható reklámok időkeretének felosztásáról szóló szabályok megalkotását is. Eszerint a hirdetésekre felhasználható időkeretet - amely parlamenti választások előtt legfeljebb tíz, európai parlamenti választások előtt maximum öt óra lenne - médiaszolgáltatónként kell érteni, és egyenlő arányban kell felosztani a jelölőszervezetek között. A reklámidőt a Nemzeti Választási Bizottság állapíthatja meg. A módosító javaslat alapján választási reklámokat csak a közmédia - a Magyar Televízió, a Duna Televízió és a Magyar Rádió - tehet közé, a közösségi médiaszolgáltatók nem. Lázár János emellett törölné a törvényjavaslatból, hogy a pártoknak ötezer aláírást kell összegyűjteniük a listaállításhoz az EP-választásokon. Indoklása szerint mivel azok is adhatnak ajánlást, akik nem iratkoztak fel a választásra, érdemes a hatályos szabályozást fenntartani, azaz továbbra is húszezer ajánlás összegyűjtését feltételül szabni. A fideszes

Gulyás Gergely

szintén vasárnap beterjesztett zárószavazás előtti módosító javaslata arra irányul, hogy a közös önkormányzati hivatalhoz településeken is bármely munkanapon beadható legyen a feliratkozási kérelem. A törvényjavaslat ugyanis csak hetente két munkanapon tenné lehetővé a regisztrációt. A parlament hétfőn - az MSZP kezdeményezésére név szerinti szavazással - dönt a választási eljárási törvényjavaslat elfogadásáról.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.