Írjon nekünk

Közélet

Jövő héten emelik ki a Szőke Tisza gőzgépét

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Hosszabb ideig tartanak a Szőke Tisza bontási munkálatai az eredetileg tervezettnél, de két hónap múlva már semmi sem marad a legendás gőzösből. A roncs tulajdonosa egy hajógyártó céggel is tárgyal, meg szeretné menteni az enyészettől például a bálterembe vezető lépcsőt is.

Szeptember 26-a óta bontják a tápéi jachtkikötőben elsüllyedt Szőke Tiszát, s ahogy megírtuk, igyekeznek is a bontáson dolgozók, hiszen addig kell szétszedniük a gőzös nagy részét, amíg alacsony marad a vízállás. A bontás megkezdésekor bebizonyosodott, rendkívül rossz állapotban van a gőzös, a szintek életveszélyesek, egy ember súlya alatt is beszakadhat bármikor.

„Nagyon sok hajót bontunk, így megvan a kellő tapasztalatunk ehhez a munkához. Először a hulladékot távolítjuk el, konténerbe gyűjtjük például a nejlont, míg a fahulladékot külön helyezzük el, ez utóbbit a helyi szegények között szétosztogatjuk. Ezek után – ha az időjárás kegyes lesz hozzánk, körülbelül egy hét múlva – lángvágásos módszerrel elkezdjük bontani a hajótestet” – részletezte a munka menetét Dán Zsolt. A FERRO TOTÁL Kft. tulajdonosától megtudtuk, az alacsony vízállás kedvez nekik, ám még vannak kérdéses részei a munkafolyamatnak. A gőzgépet például egyben kell kiemelniük a hajótestből, mivel a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) a hajó egyes részeit védettnek nyilvánította. „Sajnos nem tudtuk még megsaccolni sem, hogy milyen súlyú a védettség alá került gőzgép, és vajon az a speciális daru, amit lehozatunk jövő hét elején Szegedre, elbírja-e. Ha nem megoldható, akkor valahogy szét kell, hogy szedjük” – magyarázta.

Értékeket is próbálnak menteni a hajóbontók

Az 1917-ben megépített lapátkerekes gőzhajó 1958-as átépítése után üdülőhajóként üzemelt, 1973-tól pedig állóhajó, melyen diszkó működött. Az utoljára körülbelül ötven éve felújított Szőke Tisza egyes elemeit a KÖH védetté nyilvánította, ám ezen felül is tartogat megőrzésre méltó dolgokat a szebb napokat látott gőzös. „Nincs szívünk összevágni és konténerbe tenni a díszes lépcsőházat, így most egy hajógyártó céggel tárgyalunk. Mivel Szeged szívéhez nőtt ez a hajó, igyekszünk belőle néhány olyan dolgot megmenteni, ami egy hajó építésénél felhasználható. Mi nem az a hulladékos cég vagyunk, akik Hübele Balázs módjára mindent konténerbe rakunk és számolgatjuk, mert nekünk mindenképpen hoznunk kell azt a haszonkulcsot, amivel dolgozunk, törekszünk arra is, hogy megmentsük, amit érdemes” – fogalmazott Dán Zsolt.

A tulajdonos úgy kalkulál, kedvező időjárás esetén másfél hónapon belül ki tudják emelni a hajótestet a vízből, azt követően további két hétig dolgoznak a parton.

Tekintse meg a Városi Televízió Szeged összeállítását a témáról.

Hírzóna

Megindult a helyezkedés az ellenzéki térfélen

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

Néhány nappal az önkormányzati választás után mindenki magának tulajdonítja a sikert.

Tovább olvasom

Hírzóna

Kossuth-díjas költőre emlékeztek a vásárhelyi Emlékpontban

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

Idén lenne hetvenéves Nagy Gáspár.

Tovább olvasom

Közlekedés

Jogosítványhoz kötnék az elektromos rollerek használatát?

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

Használóit gyalogosnak tekintik, miközben egyes rollerek akár óránként 75 kilométeres sebességre képesek.

Tovább olvasom

Aktuál