Folyik a Szőke Tisza hajó bontása a tápéi kikötőben + FOTÓK



Az ebédlő és a bálterem faszerkezetét már szétbontották a Szőke Tisza gőzös testén a tápéi yachtkikötőben. Egy hónap múlva végezhetnek teljesen a bontással, a hajóból valószínű csak a díszes lépcsősor és a motor egyes elemei maradnak meg.
Ahogyan arról előző, a szebb napokat megélt gőzösről szóló
, a Szőke Tiszát a csődtörvény előírásainak megfelelően hirdették meg eladásra, majd a két jelentkező közötti árverésen értékesítették. Ezt követően – mivel a hajó ideiglenes védelem alatt áll – a Csabaholding Kft. felszámolóbiztosa hivatalból értesítette a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Műtárgyfelügyeleti Irodáját, hiszen – megfelelő döntés esetén – a Magyar Államot elővételi jog illeti meg. Hosszabb huzavona és határidő-módosítás után végül hivatalosan is elkezdődött a bontás szeptember 26-án – az állam nem vásárolta meg a hajót. Múlt hét szerdától dolgozik a fűrész és a kalapács, darabolják a Szőke Tiszát. Először a faszerkezetet szedik le a hajótestről. A helyszíni szemlénken megtudtuk, hogy legalább egy hónapot vesz igénybe a teljes bontás. Mivel a hajótest sérült, februárban
a korhadt oldallemezeket, ezért gyorsan kell dolgozniuk a bontóknak, hogy még az alacsony vízállásban szét tudják szedni a gőzős nagy részét. „Napok óta dolgozik egy kisebb szivattyúnk, de csak öt centit apadt a vízszint a hajó aljában” – mondta az egyik munkás, így ha áradásnak indulna a Tisza, újra ellepné a Szőke Tiszát a víz,
. Információink szerint a lépcsősor és a motor egyes elemei kaptak védelmet, minden mást elbontanak. Felkerestük a felszámolóbiztost, aki a hajó ügyében hivatalosan is nyilatkozhat, ám
Ézsiás László
külföldön tartózkodik, későbbre ígért tájékoztatást a védett hajótestekről, és bontás részleteivel kapcsolatban. A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven éve újították fel, 2012-ben pedig végleg elbontják…