Közélet

Folyik a Szőke Tisza hajó bontása a tápéi kikötőben + FOTÓK

Folyik a Szőke Tisza hajó bontása a tápéi kikötőben + FOTÓK

2012. október 1., hétfő
Folyik a Szőke Tisza hajó bontása a tápéi kikötőben + FOTÓK

Az ebédlő és a bálterem faszerkezetét már szétbontották a Szőke Tisza gőzös testén a tápéi yachtkikötőben. Egy hónap múlva végezhetnek teljesen a bontással, a hajóból valószínű csak a díszes lépcsősor és a motor egyes elemei maradnak meg.

Ahogyan arról előző, a szebb napokat megélt gőzösről szóló

cikkünkben beszámoltunk

, a Szőke Tiszát a csődtörvény előírásainak megfelelően hirdették meg eladásra, majd a két jelentkező közötti árverésen értékesítették. Ezt követően – mivel a hajó ideiglenes védelem alatt áll – a Csabaholding Kft. felszámolóbiztosa hivatalból értesítette a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Műtárgyfelügyeleti Irodáját, hiszen – megfelelő döntés esetén – a Magyar Államot elővételi jog illeti meg. Hosszabb huzavona és határidő-módosítás után végül hivatalosan is elkezdődött a bontás szeptember 26-án – az állam nem vásárolta meg a hajót. Múlt hét szerdától dolgozik a fűrész és a kalapács, darabolják a Szőke Tiszát. Először a faszerkezetet szedik le a hajótestről. A helyszíni szemlénken megtudtuk, hogy legalább egy hónapot vesz igénybe a teljes bontás. Mivel a hajótest sérült, februárban

a jég beszakította

a korhadt oldallemezeket, ezért gyorsan kell dolgozniuk a bontóknak, hogy még az alacsony vízállásban szét tudják szedni a gőzős nagy részét. „Napok óta dolgozik egy kisebb szivattyúnk, de csak öt centit apadt a vízszint a hajó aljában” – mondta az egyik munkás, így ha áradásnak indulna a Tisza, újra ellepné a Szőke Tiszát a víz,

ahogy az történt márciusban

. Információink szerint a lépcsősor és a motor egyes elemei kaptak védelmet, minden mást elbontanak. Felkerestük a felszámolóbiztost, aki a hajó ügyében hivatalosan is nyilatkozhat, ám

Ézsiás László

külföldön tartózkodik, későbbre ígért tájékoztatást a védett hajótestekről, és bontás részleteivel kapcsolatban. A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven éve újították fel, 2012-ben pedig végleg elbontják…

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.