//

Sasok, sárkányok, szitakötők és egy Ördög a Szatymazi Repülőnapon + FOTÓK, VIDEÓ

Cikkünk frissítése óta eltelt 10 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Látványos légi parádéban, ízletes pörköltekben, számtalan látnivalóban és programban lehetett része annak, aki vasárnap kilátogatott az ötödik alakalommal megrendezett szatymazi repülőnapra.

A település és az Alföld Repülőklub közös szervezésében rendezett, az évek során hagyományossá vált, pörköltfőzőversennyel egybekötött repülőnapon az idén is több ezren vettek részt. A program már reggel 8.30-kor elkezdődött a megnyitóval, majd 9 órától a modellrepülők műsorával indult a látnivalók sora, ezzel párhuzamosan egy kápolnát is felszenteltek a repülőtér főépülete mellett. A 11 óráig tartó modellszakaszban a kilátogatók méretarányos, nagy teljesítményű motorral hajtott Zlin-50-es, Extra-300-as típusok lélegzetelállító légi kunsztjain ámulhattak – akadt, hogy légycsavarján “lógott” a modell a levegőben -, de csíkot húzó, a levegőben szitakötő módjára gyorsan irányt váltó vitorlázó modellek is felszálltak. Ugyancsak látványos légi kűrt mutatott be egy sugárhajtású vitorlázó modell, valamint egy ugyancsak gázturbinás repülőgépmodell – a két madár hangja kissé szokatlanul süvített a füves reptér felett, hiszen ilyen meghajtású jármű nem sűrű vendég arra sem. Ezt a szakaszt végül egy bámulatos autogiro-bemutató – egy nyitott, kétszemélyes, tolólégcsavaros, helikopterrotorral felszerelt repülőalkalmatosság – zárta, mely a későbbiekben még többször is ámulatba ejtett kicsiket és nagyokat egyaránt.

no images were found

A “nagyvasak” 11 órától következtek, a reptér felett áthúzó Cessnákat és FK-9-est követően a Vulturii Tricolori, azaz a Román Sasok műrepülő-kötelék Extra-330-asból és az egyik Extra 300-asból álló géppárja mutatott be fergeteges légi show-t, majd egy órával később négyes kötelében repülve vonták a több ezer kilátogató tekintetét magukra – kűrjük végén parádés, levegőben nyíló rózsát rajzoltak az égre, megköszönve a figyelmet. Mint megtudtuk, a kötelék vezetője, a Román Repülőklub elnöke, George Rotaru az egyetlen román pilóta a kvartettben, míg többiek, azaz a jobbszárnyon repülő nagyváradi születésű Ferencz László, a repülőklub motoros szakosztályának vezetője, a balszárnyon szálló aradi Iorgov Cristian, míg a hátsó gépet vezető kolozsvári Góger Attila valamennyien magyarok. A kötelék tagjai valamennyien repülőoktatók, és összeszokott csapatot alkotnak, jóllehet az állomány a 2006-os alapítás óta többször is változott, három pilóta ugyanis balesetekben meghalt az évek folyamán. Az is kiderült, hogy az Extra-300-asoknak (és a 330-asnak) nemcsak motorteljesítményét fejezi ki típusszám, hanem tulajdonképpeni árukat is, hiszen egy-egy ilyen “madár” ára 300 ezer euró magasságában szárnyal.

A géppár és a négyes kötelék repülés közötti időben a Forráskúti Sárkányrepülő Klub sárkányai dobálták tojásaikat a kifutóra, majd álltak össze kötelékké, továbbá volt ejtőernyős célba ugrás is, itt megtudhattuk azt is a mutatványt kísérő szakértő kommentárból: a “parák” a nyitás után addig manővereznek ernyőjükkel, hogy egymás vállán állva összekapcsolódjanak. Mindezeken kívül mezőgazdasági repülőgépek hasították keresztül-kasul a légteret, néha bámulatosan alacsonyan szállva, továbbá elkezdődött az utasrepültetés is. Mindkét esetben főszereplővé léptek elő az elnyűhetetlen, már-már örök életűnek tűnő An-2-es “Ancsák”.

no images were found

A Román Sasok kötelékrepülése mellett a másik várva várt műsorszám kétségkívül Veres Zoltán műrepülő-világbajnokunk bemutatója volt. A világhírű magyar pilóta azonban nem megszokott sportgépével, hanem egy veterán csodával lépett be a szatymazi légtérbe. 380 lóerős orosz csillagmotor hajtotta amerikai Skybolt Radialt láthatunk, amely egy nyitott, kétszemélyes biplán. “Egy retróhangulatú repülést fogok bemutatni, hiszen ez a Skybolt Radial a mai korszerű gépek gyorsaságát és dinamikáját nem bírja, ezért lágyabb, olaszosabb stílusú, klasszikus műrepülést fogok előadni” – vázolta programját az “Ördög” becenevű gépmadár előtt a stílusosan “haubét” és “brillét”, azaz bőr pilótasapkát és pilótaszemüveget öltő Veres Zoltán. Kűrje során nem is maradtak el a bukfencek, az orsók, a horizontális nyolcasok, a függőleges negyedforgatások és az egyéb műrepülőelemek – hatalmas taps is köszöntötte még odafenn, majd landolása után is a műrepülőt, aki aztán – akárcsak korábban román kollégái – számtalan autogramot osztott a rajongóknak hosszú perceken keresztül.

no images were found

Veres Zoltán után a gasztronómia vette át a főszerepet: következett a pörköltfőzőverseny eredményhirdetése. A Lázár Szvetozár alezredes, a Szegedi Rendőrkapitányság helyettes vezetője, Polner Eörs, a Csongrád Megyei Kormányhivatal főigazgatója, valamint Frank Sándor Venesz-díjas mesterszakács alkotta szakértő zsűri az ÖNO csapatának pörköltjét ítélte a legjobbnak, második a Fazék Team, harmadik pedig a Bölcsőde csapata lett a 15 indulóból, a különdíjat a helyi általános iskola 6. osztályának szülői munkaközössége vehette át.

A remek illatok közepette aztán következett hazánk egyik legcsinosabb előadóművészének, Tandi Flórának énekes előadása, majd a repülőnapon délután is folytatódott az utasrepültetés, a bátrabbak kipróbálhatták az ejtőernyős tandemugrást is. A szervezők folyamatos programokkal és játszóházzal várták a legkisebbeket, továbbá a “statikus soron” közelről is megnézhették a lurkók, milyen egy rendőr-, egy tűzoltóautó vagy egy újszülöttmentő rohamkocsi.

A kiváló hangulatú repülőnapot az időjárás is a kegyeibe fogadta, végig meleg nyárias idő és enyhe, de mégis hűsítő szél fuvalgott át a kifutó felett. Bízunk benne, jövőre is sor kerül erre a hagyománnyá vált, látványos programra szeptember elején.

no images were found

no images were found

Előző sztori

Labdarúgás: felőrölte a HFC II.-t az Ásotthalom

Következő sztori

Jó arcokat keres a SZEGEDma: Szögi Roland