Sport

Olimpia: olimpiai bajnok a férfi kajakkettes és a női kajaknégyes! + FOTÓK

2012. augusztus 8., szerda

Háromból kettő! Bár Vajda Attila csalódást keltő 6. helyen végzett kenu egyes ezer méteren, ám a Dombi, Kökény kajakkettes ezrese és a női kajaknégyes ötszáza mindenért kárpótol minket.

A magyar női kajaknégyes legutóbb az 1992-es barcelonai olimpián nyert aranyérmet. Az újabb sikerrel Magyarországnak immár hat aranyérme és összesen 11. dobogós helyezése van a londoni játékokon. Kovács Katalin pályafutása harmadik ötkarikás aranyérmét szerezte, míg az 500 méteres női kajaknégyes többi tagja - Szabó Gabriella, Kozák Danuta és Fazekas Krisztina - először állhatott olimpiai dobogó tetején szerdán, a London melletti Eton Dorney központban. "Én már száz méter után éreztem, hogy ez meglesz. Nem ilyen versenyre számítottam, azt hittem, hogy mi fogjuk üldözni őket, erre szinte végig mi vezettünk. Kirobbantunk a rajtból, és az ellenfeleknek esélyt sem hagytunk, hogy utolérjenek" - idézte fel a döntőt az MTI-nek nyilatkozva Kovács Katalin. "Azzal nem foglalkoztam, hogy az Eb harmadik hely után sokan leírtak bennünket. Tudtam, hogy nincs gond, hiszen akkor még csak néhány napot tudtunk együtt készülni. Túlléptünk azon a szereplésen, nem görcsöltünk rajta, sőt, inkább erőt merítettünk belőle." Az immár háromszoros olimpiai és 31-szeres világbajnok kajakos a dobogón megcsókolta az aranyérmet - úgy tűnt, úgy örül neki, mintha az első lenne. "Nagyon jó érzés, amikor az ember megvalósít egy álmot, amiért dolgozik. Én így tudok örülni az életben minden apróságnak, persze ez nem apróság, hanem óriási dolog" - mondta ezzel kapcsolatban Kovács Katalin, aki három ezüst után tudott a csúcsra érni ebben a számban.

"Nagyon nyugodt voltam az elmúlt napokban, magabiztosnak éreztem magam, és ebben a többiek is segítettek. Tudtam, hogy ott ülnek előttem, és nem lehet baj" - árulta el Fazekas Krisztina, aki férje és edzője, Rami Zur révén tavaly még amerikai színekben indult a szegedi világbajnokságon, majd idén tavasszal hazatért, és kiharcolta az olimpiai csapatba kerülést. "Mindig benne volt az álmaiban az ötkarikás szereplés, bíztam is benne és nagyon sokat gondoltam rá. Örülök, hogy végül összejött és ráadásul aranyéremmel." "Én a célba érkezést követően az első fél percben fel sem tudtam fogni, mi történt" - mondta Szabó Gabriella. "Utána az első gondolatom a pekingi ezüst volt, hogy sikerült visszavágnunk a németeknek, és utána bevillant az a nagybetűs szó, hogy olimpiai bajnok vagyok! Amióta elkezdtem kajakozni, erre készültem, erre vágytam. Felfoghatatlan érzés!" A vezérevezős hozzátette: a verseny kezdetén már elsőre nagyon belehúzott, és érezte, hogy nem fogják odaadni az aranyat senki másnak. "A korábbi csapathajók, amelyekben ültem, szintén nagyok jók voltak, de mind közül ez a legjobb" - mondta boldogan Kozák Danuta. "Mivel Kati ül a harmadik helyen, ő irányítja a bemelegítést, ő hoppol a táv közben, de egyébként nincs alá-fölérendeltségi viszony közöttünk. Demokratikus csapat vagyunk, mindenki elmondhatja a véleményét és a jó gondolatokat megpróbáljuk átvenni, a problémákat pedig együtt megoldani. Ez egy csapat!" A csütörtöki egyes döntőben is érdekelt kajakos elárulta: amikor beértek, várta párostársától, Szabótól a megszokott pacsit, de az csak nem jött. "Egy kicsit meg is ijedtem, hogy talán mégsem nyertünk, de később kiderült, hogy Gabi gyakorlatilag önkívületi állapotba került, azért maradt el a szokásos köszöntés. Aztán végre neki is leesett a tantusz, így együtt örülhettünk." Az olimpiai bajnok kvartett felkészülését Kovács, Szabó és Kozák honvédos klubedzője, Csipes Ferenc irányította. 11.44: Remek rajt, a belaruszok mintha kiugranának... 250-nél a fehéroroszok és a mieink, meg a németek az élen. És jön a hajrá, már az élen állunk! Ezt nem lehet elveszíteni! Megnyerték! Szabó Gabriella, Kozák Danuta, Kovács Katalin, Fazekas Krisztina az olimpiai bajnok kajak négyes! Szép volt lányok! Német második hely, fehérorosz bronz. Női K-4 500 m: Olimpiai bajnok: MAGYARORSZÁG (SZABÓ GABRIELLA, KOZÁK DANUTA, KOVÁCS KATALIN, FAZEKAS KRISZTINA) 1:30.827 p 2. Németország (Carolin Leonhardt, Franziska Weber, Katrin Wagner-Augustin, Tina Dietze) 1:31.298 3. Fehéroroszország (Irina Pamjalova, Nagyesda Papok, Volga Csudszenka, Marina Pavtaran) 1:31.400 És akkor a női kajak négyes 500-on, Szabó Gabriella, Kozák Danuta, Kovács Katalin, Fazekas Krisztina! Pályabeosztás: 2-es Fehéroroszország, 3-as Portugália, 4-es Németország, 5-ös a mieink, 6-os Lengyelország, 7-es Oroszország, 8-as Franciaország. "Én bíztam benne, hogy nyertünk, mert láttam, hogy mögöttem a Roli hamarabb jött be, mint a portugál hajóban a második srác. De nehéz volt látni, mert nagyon gyorsan mentünk és nagyon szoros volt" - nyilatkozott a hajóból kiszállva Dombi Rudolf. "Nagyon kemény futam volt, az edzésekkel és a közös munkával nyertük meg ezt a versenyt. Itt annyi volt a dolgunk, hogy ki tudjuk hozni magunkból, ami bennünk van, ez volt a nagy feladat, és megugrottuk ezt a lécet." Dombi hozzátette: csak érzékelte a többi hajót, mert azt beszélték meg, hogy nem nézelődnek verseny közben. "Tudtuk, hogy jönni fognak, tudtuk, hogy nagyon erősek, de bíztam benne, hogy mi is erősek vagyunk, sőt, tudtam, hogy Roli révén erősek vagyunk." Kökény Roland, akárcsak társa, érezte, hogy győztek, biztos azonban nem volt benne: "Éreztem, de nagyon necces volt, biztosat nem tudtam volna mondani abban a pillanatban. Nagyon úgy mentünk, ahogy elterveztük, tartottuk magunkat az előre lefektetett dolgokhoz. Megcsináltuk, amit begyakoroltunk, meg amit tudunk is." Szilárdi Katalin, a páros edzője tanítványaival ellentétben a befutónál biztos volt a győzelemben: "Én nem éreztem szorosnak a befutót egyáltalán, láttam, hogy még van bennük. De az is látszott, hogy nagyon kemény a víz, itt nagyon nehéz finist indítani, úgyhogy okos taktikát választottak, ezt már kipróbálták az előfutamban. Vicces volt szinte, hogy senki nem bírt finiselni, mert egyrészt mentek egy nagy alapiramot, másrészt kemény volt a víz. Sokkal keményebb, mint otthon Szolnokon, ami nálunk híresen kemény víz. Ez annál sokkal keményebb volt."

11.24: Jó a rajt! 250-nél svéd, magyar a sorrend. Lemaradnak a németek egyelőre, a svédek majd' fél hajóval elmennek. 500-nál svéd, magyar portugál a sorrend, de jönnek a németek. 750-nél jövünk fel, svéd, magyar német! És jönnek a mieink, hajráznak, vezetnek! Éééés... megvan? A portugálok nagyon jöttek, de talán centikkel a miénk... Vagy nem? Olimpiai bajnok a Dombi, Kökény páros! 53 ezredmásodperccel nyertek a mieink! 3'09.646! És "csak" 3'09.699 a portugálok ideje. Tejóég, micsoda futam volt! Férfi K-2 1000 m Olimpiai bajnok: DOMBI RUDOLF, KÖKÉNY ROLAND 3:09.646 p 2. Fernando Pimenta, Emanuel Silva (Portugália) 3:09.699 3. Martin Hollstein, Andreas Ihle (Németország) 3:10.117 És akkor következzenek a kajak kettesek! A 4-es pályára figyelünk, kell a siker! A program szerint 11.24-től következik a Dombi Rudolf, Kökény Roland férfi kajak kettes ezres futama. Reméljük szebb futam lesz szebb eredményekkel. "Nem vagyok csalódott, maximálisan kihajtottam magam! Nagyon erős ellenfelekkel kellett megküzdenem, büszke vagyok rá, hogy tőlük kaptam ki. Nekik most sikerült, ami nekem már korábban megvolt. A második 500-on igyekeztem megindulni, de csak a hátrányomat tudtam tartani, második leggyorsabb második 500-at futottam. Így is én vagyok Magyarország legjobb kenusa!" - nyilatkozta Vajda Attila a döntő után. 10.56: Vajda beragad a rajtnál. Le is szakad az első 250-nél Brendel vezet, Vajda 6-7. helyen. Innen nagyon nehéz lesz feljönni, nem is biztos hogy sikerül... 500-nál Menkov az élen, Vajda 7. 750-nél Brendel vezet orrhosszal, Caltól egy hajóval lemaradva Vajda a 7. még mindig. Se érem, se pont nem lesz ebből sajnos... Brendel az első, Cal a második helyre hajrázott, a kanadai Oldershaw a harmadik, Vajda Attila a 6. helyen rúgja be a hajót. Legalább pont lett, 3'50.926-os idővel. Csalódást keltő kezdés... C-1 1000 m: olimpiai bajnok: Sebastian Brendel (Németország) 3:47.176 p 2. David Cal (Spanyolország) 3:48.053 3. Mark Oldershaw (Kanada) 3:48.502 ...6. VAJDA ATTILA 3:50.926 Az egyesen a nagy rivális Menkov, a kettesen az orosz Stokalov, Vajda a hármason, a francia Goubel a négyesen, Brendel az ötösön, Oldershaw a hatoson, a spanyol Cal a hetesen, a fehérorosz Zsukovszkij a nyolcason. Az EDF-Démász Szegedi VE olimpiai bajnoki címvédő kenusa, Vajda Attila lesz az első magyar szereplő klasszikus számában, C-1 1000 méteren. "Az elő- és a középfutamok alapján azt már lehet látni, hogy a mezőny eleje nagyon együtt van. Szerintem négyen vagyunk, akik akár fél másodpercen belül is beérhetnek a célba a döntőben. Befolyásolhatja a szél is a versenyt, ha nem kell sokat foglalkoznom a kormányzással, akkor megszerezhetjük azt, amiért jöttünk. Nagyon jó érzés, hogy ennyi magyar itt van és szurkol nekünk. Ez mindenképpen ösztönözni és segíteni fog. Már hétfőn is nagyon sokszor hallottam, hogy 'Húzd! Húzd!', és meg is húztuk a végén" - nyilatkozta a Magyar Kajak-kenu Szövetség honlapjának világbajnokunk. Storcz Botond szerint jók az esélyeink. "Ugyanúgy, ahogy tegnap, most is minden egység továbbjutott, ráadásul ahol lehetett, a középdöntőt is megspóroltuk. A férfi négyes a legjobb időt evezte az előfutamban, ami nagyon jó visszaigazolás a versenyzőknek, hogy az edzőtáborban elvégzett munkának látszik az eredménye. Ez magabiztosságot adhat a csütörtöki döntőre, amelynek egyébként megjósolhatatlan a végeredménye. Kozák Danuta magabiztosan evezett, jó technikával, talán még maradt is benne, minden esélye megvan, hogy holnapután is ezt az eredményt hozza. Kovács Katalin és Douchev-Janics Natasa nagyon szoros futamban lett második a németek mögött, de azt gondolom, hogy ennek nagy jelentősége nincs. Főpróbának jó volt a mai nap, tudják, hogy hol kell picit javítaniuk és akkor sikerülhet a triplázás nekik K-2 500 méteren." A kedd délelőtt kajak-kenu program: 10:56: FÉRFI C-1 1000 M, DÖNTŐ – VAJDA ATTILA 11:24: FÉRFI K-2 1000 M, DÖNTŐ – DOMBI RUDOLF, KÖKÉNY ROLAND 11:44: NŐI K-4 500 M, DÖNTŐ – SZABÓ GABRIELLA, KOZÁK DANUTA, KOVÁCS KATALIN, FAZEKAS KRISZTINA

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.