Közélet

BOR-line: Danis Lídia, a szegedi Hedda Gabler + FOTÓK

BOR-line: Danis Lídia, a szegedi Hedda Gabler + FOTÓK

2012. május 25., péntek
BOR-line: Danis Lídia, a szegedi Hedda Gabler + FOTÓK

A szegedi színművész, Danis Lídia, aki Dömötör-díjat kapott a Hedda Gablerben nyújtott alakításáért, többek között arról is mesélt nekünk BOR-line sorozatunkban, hogyan tud kisgyermekes anyukaként játszani, piacra járni, főzni és gyereket nevelni.

- Két éve van itt, hogy került Szegedre és hogyan ment a beilleszkedés, milyen volt városunkba költözni?

- Gyorsan kerültem ide, egy kisgyerekkel a karomon. A férjem utánam végzett a színművészetin, és a Tisza-partra szerződött. Én a Vígszínházban játszottam, de egyedül nehéz volt a gyerekkel Budapesten, így

Eszenyi Enikő

és

Juronics Tamás

segítségével kerültem ide. Soproni vagyok, és soha nem voltam ilyen távol otthonról. Szeretek itt lenni, úgy érzem: hazajöttem. Egy baja van a városnak, hogy messze van Soprontól.

- Kicsit még maradjunk a városnál, de ötvözzük is a borral. Szegedet fesztiválvárosnak is titulálják, az egyetem miatt a hétköznapok is pezsgéssel töltve telnek. Ez a hangulat egy színésznőtől nem áll távol, jól gondoljuk?

- A pezsgésbe nehéz beilleszkedni. Az életemet a család és a színház teszi ki, nem sok idő marad másra. A múlt évben kilátogattam egy kicsit a borfesztiválra, idén is voltam a borutcán vasárnap, de nem sok időm marad fesztiválozni. A színház és az otthonom között kerékpározom nonstop, 24 órában ennek a két szerepnek kell megfelelnem. - Egyik olvasónk kérdezte, hogy mit jelent önnek Sopron, hiszen ott végezte középiskolai tanulmányait dráma-latin szakon, s gondolható, hogy a színészi pályájának indulását meghatározta ez az időszak... - Hatévesen elvitt a tanárunk a színházba. Míg élek, nem felejtem el azt a pillanatot. Szemfüleske volt a címe a darabnak, egy szőke kislány bohócot játszott, ez olyan hatással volt rám, hogy eldöntöttem, hogy én is szeretnék egyszer a porondra kerülni. Bölcsész, régész is szerettem volna lenni, de a színház volt a legfőbb vágyam. A Színház- és Filmművészeti Egyetemre harmadszorra kerültem be, nem volt egyszerű feladat. - Van-e példaképe, a szakmában léteznek mesterek még, vagy az út inkább az, hogy minél előbb megtalálni a saját hangot, s azt csiszolni? - Nagyon fontos a kérdés, hiszen hatalmas szükség van ideálokra. A Vígszínházban olyan emberekkel játszhattam együtt, mint Harkányi Endre, Kern András vagy Eszenyi Enikő. Ott jobban tagozódtak a generációk, Szegeden ez kevésbé van jelen. Viszont ha a kedvenc színésznőmre kíváncsiak, ő egyértelműen Kerekes Éva! De mondok egy példát a kezdő és a mester szint közötti különbségre. Papp Verával játszottam együtt egy darabban. Volt egy olyan jelenet, mikor egy-egy széken ültünk, hol ő, hol én mondtam egy poént. Vera mindig nyílt színi tapsot kapott, nálam meg néma csend. Papp Vera annyit mondott: vagy felszállsz a hajóra, vagy ottmaradsz a parton. Fel kell venni a tempót, különben nem lesz sikered. - Van egy kisfia, hogyan tudja összeegyeztetni a munkát a gyermekneveléssel? - Van egy csodálatos bébiszitterünk, Kriszti: ő kaphatna öt Dömötör-díjat is! Úgy élünk, mint bárki, akinek kisgyermeke van. Rohanunk, szervezkedünk. Annyiban speciális a helyzet, hogy éjszaka dolgozunk, de Kriszti mindent elintéz, ő a mi csodánk. - A Dömötör-díjat a Hedda Gabler főszerepéért kapta. Azt mondják, hogy ez a szerep a női Hamlet. Ön is így gondolja? - Eddig nem nagyon beszéltem róla, de erre a szerepre nem kellett készülnöm, érzelmileg legalábbis semmiképp. Ősszel meghalt az édesanyám - erre nem lehet felkészülni, és megemészteni sem tudom, amíg élek. Novemberben eltemettem, januárban pedig elkezdtem próbálni ezt a darabot, így szinte egy terápia volt számomra ez a munka. Akkor érkezett az a darab, amikor a legnagyobb szükségem volt rá. A rendező, Attila azt kérte, hogy ne pusztán egy alakítás legyen a darab, hanem tegyem oda a nézőknek az életemet. Mert el lehet játszani valamit, de ha őszinte vagy, egészen más kerül a színpadra. És mi heten, a Hedda Gabler színészei tényleg szinte belehaltunk a színdarabba. - Szintén olvasói kérdés, hogy ha döntenie kellene, akkor színház vagy egy filmszerep közt választana? És egyáltalán milyen előnyök, szempontok jellemzik az egyik, s milyenek a másik területet? - Voltam olyan helyzetben, hogy színházi szerződés miatt kimaradtam egy filmből. Ma Magyarországon nincs választási lehetőség, sokkal több a színház, mint a mozi. Egyszerű: ami jön, arra igent kell mondani. Egy igazán komoly, svájci produkció előtt állok. Cigány témájú film lenne, sok konkrétumot még nem tudok róla elárulni, de a tárgyalások elején kissé megilletődötten hívtak fel, hogy csak az a probléma, hogy gonoszt kellene játszani. Ez nem gond, egy feladat, kihívás, munka, és örülök neki - válaszoltam. - Mit gondol a közszínházról és az alternatív színházról - van átfedés? - Egyre több az átfedés, kedvenceim közé tartozik Pintér Béla társulata és a Krétakör is például. Mindenki egyre vadabbul keresi a helyét, és azt, hogy miként tudja megvalósítani magát. Én nagyon drukkolok az alternatív színháznak, de a közszínháznak is! - Ezt a világot, a színészetet, a film területét egyre inkább körbelengi a celebség, a sztárság bűvköre, mit gondol erről? - Őszintén válaszolok: pontosan az a történet, amit Halász Judit is mesélt. Nagy nevekkel, tehetségekkel végzett együtt, és amikor ő kijött a főiskoláról, rögtön szerepek várták. Ma - és most lehet, hogy nagyon radikális vagyok - bárkiből lehet színész, aki dekoratív. Bárki besétálhat, és három perc alatt szerepet kaphat egy szappanoperában. 30-40 éve ilyen nem volt, a színészek legnagyobb része iskolát végzett, tehetséges ember volt. Most az a mérce, hogy mikor leszel a Barátok köztben. Ezen már szerintem nem tudunk változtatni. De vannak szigetek - ilyen a színház -, ahol még van értéke a tehetségnek.

Az interjú előtt

A XVIII. Szegedi Borfesztivál helyszínéről jelentkező BOR-line sorozatunk múlt pénteken debütált, amikor is Szalay Istvánt, Szeged korábbi polgármesterét kérdeztük borról, közéletről, múltról és jelenről, hétfő esti vendégünk Szabó Gábor akadémikus, az SZTE rektora volt, akivel a felsőoktatás átalakulásáról, a szegedi egyetem helyzetéről beszélgettünk, míg kedd este Méhes Gábor sportújságíró, a Sport Televízió kommentátora volt interjúalanyunk. Szerda este Fogas Ottóval, a Móra Ferenc Múzeum igazgatójával beszélgettünk a múzeumról, vezetői elképzeléseiről, az intézmény további idei programjairól, kiderült az is, hogy egy monumentális Munkácsy-kiállítást terveznek. Csütrtök este a 2007. Év borásza, az egyik legismertebb alföldi bortermelő, Frittmann János lesz a vendégünk. Az Önök kérdéseiből is válogatunk: e cikk alá hozzászólásaként vagy a szegedma@gmail.com címre írhatják meg, mire kíváncsiak. Egészen péntekkel bezárólag egyébként minden este 18 órától a Vásárhelyi Pál-szobor szomszédságában található standunkon egy-egy neves szegedi vendéggel borozgatva csevegünk a meghívott munkásságáról, életéről, Szegedhez való viszonyáról, kötetlenül. Minden vendégünk legkedvesebb borairól a Filoxéra Bortéka gondoskodik (Szeged, Dugonics tér 11.).

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.