Vélemény

Vélemény: Zárt kapuk mögött – Szappanopera adatvédelemről és információszabadságról I. rész

Vélemény: Zárt kapuk mögött – Szappanopera adatvédelemről és információszabadságról I. rész

2012. február 27., hétfő
Vélemény: Zárt kapuk mögött – Szappanopera adatvédelemről és információszabadságról I. rész

A politikusi hozzáállás hazánkban nagyjából azt tükrözi, hogy minél kevesebb információt osztunk meg a nyilvánossággal, annál kisebb az esélye, hogy a következő választáskor bármit is számon kérjenek rajtunk.

Az adatvédelem és az információszabadság területén a személyes adatok védelme és a közérdekű adatok nyilvánossága között kifeszített vékony kötélen kell lavíroznia annak, aki előre szeretne jutni. A téma szakértői, ha másban sokszor nem is, de abban biztosan egyetértenek, hogy a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatokat mindenkinek, különösebb erőfeszítés nélkül meg kell tudnia ismerni. Az információszabadság tehát nem azt jelenti, hogy külön kérésre ki kell adni a választópolgárnak az őt érdeklő adatokat, hanem pontosan azt, hogy olyan helyen kell elhelyezni azokat, ahol bárki könnyen hozzáférhet.

Nem egy használaton kívüli vécében elsuvasztott, bezárt iratszekrény fenekén, az ajtón a következő felirattal: Vigyázz! A leopárd harap!

A magyar államberendezkedésből január elsejétől (talán nem véglegesen) sikerült kiírni az adatvédelmi biztos intézményét. Olyannyira, hogy a korábbi ombudsmanok korábbi weboldalára a google is már csak

„Tárolt változat”

-ként emlékezik. Jóri Andrást pedig a volt országgyűlési biztosok

névsorából

is kifelejtették. Az adatvédelmi biztos helyébe lépő Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság sem nagyon törekszik arra, hogy az immáron lezárt ombudsmani tevékenységet

a saját honlapján

megjelenítse, dacára annak, hogy vezetője, Péterfalvi Attila korábban adatvédelmi biztos is volt. Pályájának ebben a szakaszában számos olyan állásfoglalást adott ki, amelyek az önkormányzatok adatkezelését, így különösen a zárt ülésekkel kapcsolatos információkat érintik. Mivel az ombudsmanok az Országgyűlés előtt évente kötelesek beszámolni, ezek az állásfoglalások, ha nem is túl egyszerűen, de

a parlamenti honlapról

visszakereshetők. Nyoma tehát ezeknek is van, de jó rendesen meg kell küzdeni azért, hogy hivatalos forrásból rájuk leljünk. A politikusi hozzáállás hazánkban nagyjából azt tükrözi, hogy minél kevesebb információt osztunk meg a nyilvánossággal, annál kisebb az esélye, hogy a következő választáskor bármit is számon kérjenek rajtunk. A parlamenti döntések az érdekeltekkel meg sem vitatott önálló képviselői indítványokból születnek, melyek tartalmát a rossznyelvek szerint sokszor benyújtóik is csak az utolsó pillanatban ismerik meg. Egy politikai patthelyzetben lévő városban pedig a válságszituációkat zárt ajtók mögött zajló tanácskozásokon vitatják meg. Ezt láthatta (illetve nem láthatta) a szegedi közvélemény is

múlt pénteken

, amikor a szocialista városvezetés és a Fidesz-frakció a költségvetés vitáját negyedórásból nyolcvan percesre nyúlt megbeszélésen, a nyilvánosság kizárásával döntötte el. Sajnos erre a szituációra elég nehéz lenne ráhúzni az adatvédelmi biztosnak az 1799/K/2005 állásfoglalását (lásd a

2005. évi beszámoló

554. oldalán), mivel az a rendszeres munkaértekezletek nyilvánosságáról szól, tehát sokkal inkább vonatkozik

a közgyűléseket megelőző napra

meghirdetett ún. egyeztető fórumokra, mint erre a sebtében összehívott tanácskozásra. Persze önmagában már az is áttörés lenne, ha a csütörtöki üléseken elhangzottak nyilvánosságra kerülnének. Mert mit is válaszolt Péterfalvi Attila 2005-ben a Fejér Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének? „Az Ön által említett gyakorlat azáltal, hogy a választópolgárok, illetve a nyilvánosság számára lehetetlenné teszi magának az ülésezés tényének az előzetes megismerését, továbbá a formális képviselő-testületi ülésen a vitát, az álláspontok ütköztetését kiküszöböli, sérti az Alkotmánybíróság határozatában megfogalmazott – az Ötv. 2. §-ának (1) bekezdésére támaszkodó – követelményeket, ezáltal a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogot is.” Az Alkotmánybíróság ugyanis a következő megállapítást tette: „a közérdekű információkhoz való szabad hozzáférés lehetővé teszi a választott népképviseleti testületek, a végrehajtó hatalom, a közigazgatás jogszerűségének és hatékonyságának ellenőrzését, serkenti azok demokratikus működését. A közügyek bonyolultsága miatt a közhatalmi döntésalkotásra, az ügyek intézésére gyakorolt állampolgári ellenőrzés és befolyás csak akkor lehet hatékony, ha az illetékes szervek felfedik a szükséges információkat” Mondhatnánk, hogy nincs itt baj, hiszen elméletileg még rendelet is van, ami a szegedi közgyűlés nyilvánosságának biztosításáról szól. Csakhogy az is a használaton kívüli vécében. Nemrégiben ugyanis a városi honlapon lecserélték a rendeletekre irányító oldalt. Most az

ide belinkelt

verzió érhető el. Ebben egészen 2003-ig kell lemennünk, hogy a keresett jogszabálynak nyomát találjuk. Meg is tudjuk, hogy 2003. június 30. óta hatályos. Szöveg viszont nincs. Azt csak

a régi oldalon

leljük meg. (Megjegyzem, a február 24-i közgyűlés előterjesztései össze-vissza küldözgetnek a hatályos rendeletekhez,

van olyan

, amelyik egyenesen erre a „tesztrendelet” nevű oldalra irányít.) Itt már egészen a múlt évezredig kell visszakeresnünk, hogy az ide vonatkozó szabályozásra ráleljünk a 49/1999. (X. 25.) Kgy. rendelet formájában. Biztos, ami biztos gyorsan le is mentettem, sőt

ide is bekötöm

, hátha rajtam kívül más is akar röhögni egy jót. A vélhetően mai napig hatályos rendelet alapján ugyanis „Az ülések felvételeiről a Kht. VHS másolatot készít, amelyet a jegyző a Csongrád Megyei Levéltárban helyez el az ülést követő 10 munkanapon belül.” A Kht. (ami esetünkben a Városi Televízió Nonprofit Kft-t jelenti) nemcsak a VHS másolatok készítésére köteles, hanem elméletileg az egész ülést rögzítenie kellene. Ezzel szemben bárki, aki a tévé előtt ülve szeretné nyomon követni a városházi történéseket nagyon jól tudja, hogy 17 órakor vége az adásnak, a teremben ülők pedig láthatják, amint a stáb csomagol. A reflektorokat lekapcsolják, a karzaton ülőkre sötétség borul. És innen – dacára az ülésteremben benn ülő újságíróknak – felpörögnek az események.

Múlt pénteken

a közvetítés végeztével röpke egy óra alatt megtárgyalt a Tisztelt Közgyűlés 23 (!) napirendi pontot. Hol marad a vita, a vélemények ütköztetése? Beszorult a zárt ajtók mögé. Hogy az ott elhangzottakból mi tartozik a nyilvánosságra, az majd a jövő heti epizód témája lesz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.