Írjon nekünk

Közélet

Próbaúton a PESA-val: hamarosan indulnak az új villamosok Szegeden (FRISSÍTVE) + FOTÓK, PANORÁMA

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Átadják a 2-es szárnyvonalat is

A menetrend szerint Szegeden március 3-án az utazóközönség is birtokba veheti azt a három új PESA villamost, melyek az elektromos tömegközlekedési nagyprojekt részeként már hónapok óta róják tesztköreiket.

Szegeden a mosolygósan sárga „óriáshernyókat” már jóval többen látták, mint ahányan utaztak rajtuk, de hamarosan mindenki fel is szállhat a járművekre. A tervek szerint a PESA villamosok először a 2-es szárnyvonalon fognak majd közlekedni Szeged-Rókus és a Nagyállomás között.

Üljön fel Ön is!

A Telin TV-vel Ön is bejárhatja az új 2-es vonalat, s megismerheti a PESA-t. Tekintse meg exkluzív videó-összeállításunkat március 2-án (pénteken) 19 órakor a Szegedi Panorámában!

„Ez egy speciális változata egy nagy darabszámban gyártott villamostípusnak, melyet a lengyelországi Bydgoszcz városában szereltek össze” – mondta el portálunknak Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója, miközben a 100-as számú szerelvénnyel útnak indult a SZEGEDma.hu és a Telin TV stábja a Pulz utcai remízből a Nagyállomás felé. „A Swing nevet azért adták ennek a típusnak, mert PESA-nál úgy gondolták a marketingesek, hogy különféle zenestílusokból fogják majd az egész palettát összeállítani. Ebből pedig már több mint kétszáz darab fut Lengyelországban. A szegediek nem teljesen lengyelek, hiszen például többek között az ajtók Csehországban készültek.”

Három a kislány… és a villamos

Jelenleg három PESA Swing érkezett meg Szegedre, melyből egy már le is vizsgázott, a másik kettő pedig még a próbaköröket rója, de a hétvégén vélhetően ők is megkapják majd az engedélyt arra, hogy utasokat szállítsanak. Ehhez csatlakozik majd szép sorjában még hat jármű, hogy a szegedi villamosflottát gyarapítsák.

„Elsődlegesen a 2-es vonalon járnak majd az új szerelvények” – beszélt az új villamosokról a közlekedési társaság igazgatója. „Elképzeléseink szerint azonban hamarosan a 3-as és 4-es vonalra is kiküldjük majd őket. Sajnos a 4-esen van még néhány fa, amivel meg kell majd a szakembereknek birkózniuk, mert ennek a járműnek nagyobb a térigénye, mint a régebbieknek.”

Alacsonypadlósok és hagyományosak vegyesen

Az 1-es és 2-es vonalon vegyesen fognak majd közlekedni a Swingek és a Tátrák, így biztosítva azt, hogy a mozgáskorlátozottak is kényelmesebben igénybe tudják venni a közösségi közlekedést, lévén az új szerelvények alacsonypadlósak. Ezért is gondolták úgy a szakemberek, hogy a másik két vonalon is közlekedtetik majd az új kocsikat.

„Az új villamosok jóval nagyobbak és hosszabbak is” – mutatta be a járművek méreteit az igazgató. „Nagyjából akkorák, mint két összekapcsolt Tátra, és összességében a szabályok szerint 201 fő tud majd ezekkel utazni. Negyvenhárom ülőhellyel rendelkezik a Swing, a többi álló, de hogy pontosan mennyien fognak majd felszállni, azt nem lehet megmondani, hiszen nincsen olyan rakott szekér, amelyre még egy lapáttal ne lehetne feltenni. És akinek sürgős a dolga, az bizony még a legtömöttebb kocsira is fel tud zsúfolódni.”

Megfiatalodó villamosflotta

A szegedi villamosok átlagéletkorán jelentősen javítanak majd az új szerelvények, hiszen ha nem számoljuk az FVV-ket, azaz a Bengálikat – melyek 40-50 évesek –, akkor 25 évesnél idősebb villamosok róják a városban a köröket. Még a 900-as szériák, a T-6-os Tátrák is 13 évnél régebben ünnepelték első születésnapjukat. „Igazi modern villamosról beszélhetünk, hiszen számos technikai újdonságot szereltek be a kocsikba” – folytatta a Swing-bemutatót az SZKT igazgatója. „Látható, hogy mindenhol kamerákkal, elektronikus információs tájékoztató-rendszerrel van felszerelve az utastér. A vezérlés teljesen elektronikus, a személyautókból ismert kipörgésgátló, blokkolásgátló vigyázza a biztonságos közlekedést. Ezenkívül a fékezéskori visszatáplálással még energiatakarékosak is ezek a szerelvények. Gyakorlatilag amit ma a technika nyújtani tud, azt mind beszerelték a Swingekbe.”

Próbakörök után március 3-tól már élesben

PESA Swing ünnepélyes átadás

Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata az új PESA Swing villamos forgalomba helyezése, valamint a 2-es vonal beindításának alkalmából 2012. március 2-án, pénteken 14 órakor az Indóház téren (Nagyállomás) ünnepséget rendez, melyre mindenkit szeretettel várnak.

Először ötezer kilométeres próbát írtak elő az első Szegedre érkezett járműnek, azonban kisebb-nagyobb problémák miatt ezt felemelték tízezerre. Az összes többi ittlévőnek és az érkezőknek már csak ezret kell majd utasok nélkül körözniük. „A próbautat követően minden villamosnak vizsgáznia kell, hogy biztonságosan, a szabványoknak megfelelően tudja majd az utazóközönséget kiszolgálni” – beszélt a próbákról Tóth István Tibor. „Gyakorlatilag most már az utolsó üres kilométerek teszik meg a Swingek, és az eredményes vizsga után, március 3-tól már a szegediek is birtokba vehetik az új járműveket.”

Szombat hajnaltól indulnak a járatok

Ünnepélyes szalagátvágásról, fúvószenekaros-majorettes-zászlódobálós ünnepségről egyelőre szerkesztőségünk nem kapott információt, azonban lehet, hogy – ha nem is a szombat hajnali üzemkezdettől, de a nap folyamán – mégiscsak a szokásos külsőségek között vehetik majd birtokba az új PESA Swing villamosokat, illetve a hosszas csúszásokkal és jogi vitákkal övezve elkészült 2-es szárnyvonalat a szegediek. Amint információt kapunk az esetleges rendezvényről, természetesen megosztjuk majd olvasóinkkal.


PESA demo-villamos – utastér, Szeged

Közélet

Meghalt Sára Sándor, a nemzet művésze

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Szerző:

Életének 86. évében vasárnap meghalt Sára Sándor filmrendező, operatőr, a nemzet művésze, az egykori Duna Televízió első elnök-főigazgatója – közölte a család vasárnap az MTI-vel.

Tovább olvasom

Közélet

Ady Endre is megfordult a Kass Vigadóban

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Az 1898-ban épült Kass Vigadó sokáig Szeged legkedveltebb szórakozóhelyének számított.

Tovább olvasom

Közélet

Amikor a szegedi valóság találkozik Botkáék álomvilágával II. rész

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/illestibor.jpg

Megjelent:

Egyik leleményes olvasónknak sikerült megörökítenie a szegedi valóság és a Botka-féle álomvilág találkozását Újszegeden.

Tovább olvasom

Aktuál