/

A kamionok fele fennakadt a rostán

Cikkünk frissítése óta eltelt 9 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

no images were found

Sikeres volt a november elején megtartott összevont közúti ellenőrzés a magyar és román hatóságok részéről, amit elsősorban az október 30-án az M43-ason történt, 14 halálos áldozatot követelt súlyos közlekedési baleset tett szükségessé.




114 kamiont ellenőriztek 5 nap alatt az M43-as autópálya egyik pihenőjében és a nagylaki határátkelő belépő oldalán, ebből 65-nél nem találtak semmilyen hibát, mulasztást, a többinél előfordultak kisebb-nagyobb problémák, hiányosságok, szabálytalanságok.

A Csongrád Megyei Kormányhivatalban B. Nagy László kormánymegbízott, Lukács János dandártábornok, a megyei rendőr-főkapitányság vezetője, Szeri István, a közlekedési felügyelőség igazgatója és Horváth Levente, az Arad megyei alprefektus értékelték a közös akció eredményeit. Az ellenőrzésbe bekapcsolódtak a rendőrség, a közlekedési felügyelőség, a katasztrófavédelem, a határrendészet emberei, valamint a román társszervezetek.

Műszaki alkalmatlanság

no images were found

Szeri Istvántól megtudtuk, az ellenőrzött járművek közel fele román rendszámú volt, a jellemző hibák között pedig többek között szerepelt törött szélvédő, kopott gumik, engedély nélkül elvégzett átalakítás a járművön, olaj-és üzemanyagfolyás, szabálytalan rakományrögzítés, a vezetési pihenőidő be nem tartása, illetve annak hiányos dokumentálása, a veszélyes hulladéknak minősülő szállítmány szabálytalan fuvarozása stb. A magyar sofőrök számára közigazgatási bírságot határoztak meg, a külföldieket pedig arra kötelezték, ha lehetséges, helyben javítsák ki a hibát, ha nem, megtagadták a járművek beléptetését az országba, és visszaküldték őket Romániába. Az M43-as autópálya 2013-ra tervezett befejezése után fel kell készülni az erősebb tranzitforgalomra, beszerezni a korszerű technikai berendezéseket, készülékeket, informatikai eszközöket, szorosabbra fűzni a román hatóságokkal, társszervekkel az együttműködést, mert csak így érhető el eredmény.

Csökkent a közúti balesetek száma

Lukács János ismertette az év végi gyászos leltárt: december elejéig 639 személyi sérüléssel járó baleset történt a megye útjain – tavaly 691 –, 29 halálos áldozat volt, 234-en pedig súlyosan megsérültek. Az okok között többnyire figyelmetlenség, az elsőbbség meg nem adása, gyorshajtás szerepel. A külföldiek által okozott balesetek száma 29. A rendőrfőnök elmondta, az ünnepekre való tekintettel sok külföldi megfordul a szomszédos országokból nem csupán átutazási, hanem vásárlási céllal is, így az eddigi tapasztalatok és együttműködés alapján közös ellenőrzésekre kerül sor a romániai határ menti rendőri szervek járőreivel. Az ezen időszak első közös közrendvédelmi akciójára december 17-én került sor Makón, amikor a romániai Temes megyéből fog érkezni egy-egy járőrpár, hogy segítsék Csongrád megyei kollégáik munkáját. Aranyvasárnap, december 18-án is számíthat a lakosság közös járőrözésre, ezúttal az aradi rendőrökkel együtt, Szegeden.

Schengeni tagság nélkül nincs autópálya?

no images were found

Nagyon fontos és eredményes volt az aradi alprefektussal folytatott eszmecsere, hangsúlyozta B. Nagy László, a jövőben is folytatni kívánják a határon árnyúló együttműködést. Annál is inkább, mert alaposan le vagyunk maradva az EU-s források megszerzésében, ezért jóval nagyobb sebességre kell kapcsolnia Magyarországnak, Romániának és Szerbiának is. Ha 2013 tavaszára összeér a két országban épülő M43-as autópálya, Románia viszont még nem lesz tagja a schengeni övezetnek, határátkelőhelyet kell építeni, ami nem szerepel a jelenlegi tervekben. Félő, nehogy emiatt ne lehessen majd használni az évek óta várt autópályát, figyelmeztetett a kormánymegbízott.

A román statisztikák jóval rosszabbak

A romániai vendég is megerősítette a kapcsolatok elmélyítésének fontosságát, ugyanakkor hangsúlyozta, Arad egyfajta tampon megye Magyarország felé, amelyen 25 ezer autó és egyéb gépjármű dübörög át naponta Nagylak felé. A náluk lezajlott ellenőrzés is hasonló eredményeket hozott, azzal, hogy a kamionok műszaki állapotával nem volt annyi baj, mint nálunk, inkább a papírok, igazolások és okmányok esetében találkoztak hiányosságokkal. Horvát Levente ismertette a december elején életbe lépett új román közlekedési és szállítmányozási kormányrendeletet, amely jóval megszigorítja az eddigi ellenőrzést és nagyobb jogkörrel ruházza fel az intézkedő hatóságokat. Az Arad-Temesvár közötti autópálya 95 százalékban elkészült, ha átadják, az nagyban segít majd a Magyarországra beáramló forgalom elterelésében, megoszlásában. Az alprefektus elmondta, ők sajnos nem dicsekedhetnek a miénkhez hasonló baleseti statisztikákkal. Náluk nem hogy csökkent volna a közúti balesetek száma, de még a tavalyi szintet sem tudják tartani.

Előző sztori

Városi ösztöndíjak szegedi diákoknak + FOTÓK

Default thumbnail
Következő sztori

Még egy napig lehet szavazni az év megyei ifjú sportolójára és felkészítőjére

Legutóbbi hasonló cikkek