Írjon nekünk

Kultúra

Thealter U21 blog – Nulladik nap: Veszedelmes viszonyok

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

A PanoDráma előadásával és az Aradi Kamaraszínház premierjével rendhagyó módon vette kezdetét a 21. Thealter Fesztivál. A korábbi támogatások megszűntével és még ezer egyéb ok miatt anyagilag ellehetetlenülő fesztivál szervezői nem akarták megszakítani a folyamatot, s már hónapokkal korábban is egy jóval szerényebb költségvetésű, inkább a magyar nyelvű színházi oktatóműhelyekre fókuszáló fesztivál körvonalait vizionálták.

Ennek ellenére volt premier, ráadásul nulladik napi, és jönnek el olyan megszokott csoportok, akik korábban is meghatározói voltak a fesztiválnak. Gondolok többek közt Pintér Béla és Urbán András társulatára. Mindez azonban beleférhet az U21 megnevezés körébe, mert ha lefejtük a szigorúan sportéleti jelentést, akkor ezek a társulatok markánsan meghatározzák az elmúlt 21 év fesztiváltörténetét.

A SZEGEDma csapatát az éjszakába nyúló premieren képviseltem, s nem bántam meg a virrasztást. Heiner Müller drámája, a Kvartett olyan darab és a tegnapi előadás olyan előadás, amely hosszú ideig hatással lesz még rám, átgondolom, átértékelem és újraélem. Amit ma leírok, lehet már holnap másképp gondolom. Egyet azonban biztosan megtartok véleményemből, Éder Enikőt és Harsányi Attilát rendezni jutalomjáték lehetett a fesztivál főszervezőjének, Balog Józsefnek. A két fiatal színész olyan elemi erővel adta önmagát szerepeihez, hogy díszlet, zene és minden egyéb más csupán lehántható rétege volt az előadásnak. A néző csak a két ember személyes viszonyára, szenvedélyére fókuszált, csak maga az ember érinthette meg. Müller jól meghatározta drámájának helyszínét, „szalon a francia forradalom előtt, vagy bunker a harmadik világháború után”. A Zsinában a helyszín egy hatalmas női test volt, melyen és melyben tépte, marta és szerette egymást a két ember, időnként felcserélve nő és férfi szerepét. Ebben az értelemben a női test a bunker, melyből nincsen menekülés, minden az aktus körül forog. Az aktus annyira személytelen és embertelen, hogy a test bunkerébe zár. Ezeket a „veszedelmes viszonyokat” a német drámaíró valami egészen elképesztő erejű és mégis költői szépségű szöveggel fogalmazza meg és mondatja el a szereplőkkel, hogy a néző számára ne lehessen menekvés. És ebben láttam a két szereplő zsenialitását is. Szuggesztív jelenlétükkel és a környezetet elhomályosító szövegértelmezésükkel hamar szembesítették a nézőt saját hibáival és bűneivel, bevonva ezzel a játékba. Minden más, amiben találtam, vagy találhattam volna hibát, jelentéktelenné vált.

Szerda délelőtt a fesztivál tréninggel folytatódik, délután pedig szokás szerint Szeged közterein is találkozhatunk előadásokkal. A napi műsor itt olvasható.

Aradi Kamaraszínház (Románia) – MASZK Egyesület (Szeged): Heiner Müller: Kvartett – premier
Merteuil: Éder Enikő
Valmont: Harsányi Attila
fordította: Földényi F. László
dramaturg: Láng Zsolt
díszlet: Albert Alpár
asszisztens: Fekete Réka
fény: Turcsányi István
ruha, kellék: Balázs and Marek Co.
rendezte: Balog József

Petró János

Kommentek

Hírzóna

Plusz egy estén láthatjuk a Don Juant

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

A rendkívüli érdeklődésre való tekintettel.

Tovább olvasom

Kultúra

Már készül a Titanic – elindultak a Broadway-musical próbái

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

Augusztus 9-én debütál a musical a Dóm téren.

Tovább olvasom

Kultúra

Szakadó esőben táncolt a Magyar Nemzeti Táncegyüttes a Dóm téren

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.

Megjelent:

Szerző:

Esőszünet szakította meg a produkciót, melyet így is vastapssal jutalmazott a közönség.

Tovább olvasom

Aktuál