Közélet

Ritkábban jár majd az 1-es, de megéri

Ritkábban jár majd az 1-es, de megéri

2011. június 2., csütörtök
Ritkábban jár majd az 1-es, de megéri
Heves viták övezték a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottság csütörtöki ülését, ahol a bizottság elfogadta Botka László előterjesztését a 2-es villamos munkálataira kötött szerződés fennmaradásáról, illetve a testület jóváhagyta Kalmár Ferenc tanácsnok tömegközlekedéssel kapcsolatos beterjesztését, mely kisebb járatszám-csökkentéssekkel 37 milliót hagy majd az SZKT kasszájában. A Fidesz-KDNP-s városüzemeltetési tanácsnok előterjesztéséről már egy májusi cikkünkben írtunk. Kalmár Ferenc ekkor elmondta, hogy Szeged tömegközlekedésében közel 400 milliós hiány is felléphet, ezért olyan megoldásokat keresnek, mellyel csökkenthető lesz majd ez a deficit. A Volánnal történő megegyezéssel mintegy 26 millió forintot takarít meg a város, és a most bizottság elé került javaslat az SZKT büdzséjében 37 milliót hagyna benn. A bizottság alelnöke, Nagy Sándor már a szerdai sajtótájékoztatóján elmondta, hogy nem tartja kifizetődőnek, hogy egy mindössze 1%-os megtakarítás 7%-os szolgáltatás-kieséssel járjon együtt.

Július végére kész a 2-es, szeptemberre itt az első villamos

A testület az első három napirendi ponton gyorsan átfutott, itt egyedül a 2-es villamos kivitelezési munkálataira kötött szerződés felbontás vagy megtartása körül volt vita, hiszen a bizottságba ismét behozták Botka László polgármester előterjesztését, melyben a polgármester azt javasolta, hogy ne mondják fel a szerződést. A bizottság helyben hagyta volna a javaslatot, de Nagy Sándor értetlenségét fejezte ki, hogy egy ilyen fontos kérdésben nem alkot véleményt a testület. Ismét előkerül hát a már többször elhangzott okfejtés a bizottság elnöke, Juhász Gyula részéről, amit már az ügy előző, áprilisi tárgyalásakor elmondott. Szerinte Botka Lászlónak már több mint egy éve lett volna lehetősége felbontani a szerződést, csakhogy abban az időszakban a választásokat megelőző kampány volt az elsődleges mérce. A jelenlévő szakiroda ismertette, hogy a munkák jelenleg 80%-os készenlétben vannak, és tartható a július 30-i műszaki átadás megkezdésének dátuma. Megtudtuk azt is, hogy a munkálatokat végző konzorcium két tagja, a cseh OHL ZS. a.s. és a Kelet-Út Kft. átvállalja a harmadik tag, a gazdasági nehézségekkel küzdő Középszolg Kft. feladatait is. Az SZKT ügyvezetője, Tóth István Tibor a reggeli órákban tért haza Lengyelországból, ahol a megrendelt kilenc új villamos gyártását ellenőrizték. Az ügyvezető elmondta, hogy szeptemberig megérkezhet az első prototípus és az eredetileg szerződésben foglaltak szerint 2012. május végéig leszállítják a járműveket.

A csúcsidőben alig változik az 1-esen a járatszám

A bizottság 4. pontként tárgyalta Kalmár tömegközlekedést érintő előterjesztését, mely során hosszú vita bontakozott ki, Nagy-Juhász verbális párbajjal a végén. A tanácsnok ismertette az elképzelést, melynek értelmében a Volánnál megtakarított mintegy 26 millió forint mellé az SZKT-nál 37 millió társul. Kalmár szerint évközi díjemelés helyett választották ezt a modellt, amin még többször kell változtatni, hiszen mire véget ér az elektromos tömegközlekedési beruházás, forgalomba áll a 2-es villamos és a 10-es trolibusz is. Ráadásul – emelte ki – az országos tömegközlekedési törvény is változik majd ősztől, illetve a Volán társaságok és a MÁV összevonása is kihathat a helyi tömegközlekedés finanszírozására. A képviselő a járatcsökkentéseket részletezésénél kiemelte az 1-es villamost, ahol az iskolaidőben történt változásokat sorolta. A hajnali órákban 1-2 járattal indul kevesebb, 7 órától 15 óráig változatlan sűrűségben járnak a „tuják”, 16 órától eggyel megy kevesebb, 17 után 4-gyel, a nap hátralévő óráiban pedig 1-2 járattal ritkul a menetrend. A 3-as villamosvonalon eddig iskolaidőben napi 79 járat indult, a tervek szerint 78 lesz majd, míg a 4-esen sűrűsödik a menetrend: itt az eddigi 80 helyett 84 fog közlekedni. Az anyag ismertetése után az SZKT szakemberei támasztották alá az átalakításokat, míg a kabinet képviselője plusz információkat hiányolt a beadványban. Szóba kerül az is, hogy készült-e utasszámlálás. Az SZKT képviselője elmondta, hogy 2008-ban készült egy teljes felmérés, amit három évente kell elvégezni, viszont most nem sok értelme van ennek, mert a fejlesztések miatt több vonal van, vagy lesz vágányzár alatt, így a város számos pontján ideiglenes járatok közlekednek. Felesleges egy torz felmérésre elkölteni tehát 16-18 millió forintot.

Apró lépésekkel rendbe tenni a tömegközlekedést?

Kalmár javaslatának a vitájában Nagy Sándor továbbra is azt hangsúlyozta, hogy a Volán társasággal kötött megállapodással együtt a tömegközlekedési megtakarítások a teljes költségek mintegy 2%-át teszik ki, míg a szolgáltatás színvonala 8%-ot veszít, így ez, ebben a formában nem éri meg. Juhász Gyula elmondta, hogy e javaslat csak az első lépés a felé, hogy az elmúlt 8 év közösségi közlekedést érintő ésszerűtlen döntései nyomán jelentkező deficitet – amihez párosul, hogy idén a költségvetés még 100 milliót elvont az SZKT-tól – csillapítsák. Ezt a javaslatot fogja még követni több racionalizáló intézkedés is, melyhez meg kell várni például – ahogy az már fenn szóba került – mennyiben változnak a helyi közlekedésre költhető állami normatívák ősztől. Problémaként fogalmazta meg a képviselő azt is, hogy jelenleg olyan beruházások viszik el a pénzt – mint például a nagy körúti buszsáv –, amelynek a fenntartása újabb költségként fog jelentkezni (eddig az állami közútkezelő gondozta a körutat, a buszsáv immár a város fenntartásába kerül). A bizottsági ülés heves szócsatával zárult Nagy Sándor és Juhász Gyula között, mikor a Fidesz-KDNP-s képviselő az előző SZKT-vezetés 500 milliós, szerinte felesleges villamos építési projektjéről beszélt, melynek során még mindig csak a remizben vesztegel egy 40%-os készenléti állapotú jármű. Nagy szerint itt is épp olyan átépítésről volt szó, mint amit jelenleg is végeznek több járművön az SZKT-nál, ráadásul akkor még nem lehetett tudni, hogy a nagyprojekt kapcsán milyen járműbeszerzésre nyílik lehetőség. A bizottság végül elfogadta Kalmár javaslatát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.