/

Az átszervezés nem jár minőségi romlással a tömegközlekedésben

Cikkünk frissítése óta eltelt 12 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

no images were found

Tavaly ősszel olyan megbízást kapott a szegedi közgyűléstől Kalmár Ferenc (Fidesz-KDNP) városüzemeltetési tanácsnok, hogy vizsgálja meg a városi tömegközlekedés jelenlegi szintjét, annak pénzügyi lehetőségeit, és találja meg a módját, hogy jelentősebb minőségkiesés nélkül finanszírozható legyen a rendszer.

„Nagyon sok tárgyalás, egyeztetés következett a Volán, az SZKT, a Környezetgazdálkodási Kht. tömegközlekedési divíziójának, valamint a városfejlesztési iroda szakembereinek a bevonásával, úgy nézett ki, hogy kb. 400 millió forint hiányzik a tömegközlekedésnél” – kezdte Kalmár.
Korábban a városvezetés mindig „betömte”a mínuszokat, most úgy döntött, nem teszi, inkább más megoldást keres és talál.  Két lehetőség maradt: vagy csökkentik a költségeket, vagy hitelt vesz fel a város. Ez utóbbiba nem akartak belemenni, van már így is elég hitele Szegednek, maradt a költségcsökkentés. Első körben Kalmár a Volánnal tárgyalt. Sikerült megállapodniuk néhány racionalizációs lépésben, ami összességében 25,6 millió forint megtakarítást eredményez az év végéig, és mégsem okoz minőségi romlást a helyi buszközlekedésben. Ebből a legnagyobb tétel a 13-as, a 13A-s, a 16-os és a 16A-s jelzésű buszvonalak összevonása. A tarjáni Víztorony térről induló 13-as busz útvonala olyképpen módosul, hogy nem a Textilgyári út lesz a végállomása, hanem a móravárosi bevásárlóközpont. Ez a változás eredményezte a legnagyobb megtakarítást, éves szinten 37 millió forintot. Lakossági kérésre a Füvészkert felé közlekedő 70-es busz menetrendje plusz két járattal bővül, így nem csak karcsúsítás szerepel a tervben, hanem bővítés is.  Az 51-es jelű autóbusz gyakorlatilag a Mol telephelyet szolgálta ki. A tarjáni víztoronytól az algyői Petrolszervizig közlekedett.

Az ésszerűsítés milliókat hoz a konyhára

no images were found

„Úgy gondoljuk hogy a körforgalomig el lehet menni a helyközi járatokkal, hiszen a Volán addig elfogadja a városi bérleteket. Mivel a járat kifejezetten a Molt szolgálja, megegyezhetnének a Volánnal, hogy ezt saját költségükön  finanszírozzák” – érvel a kereszténydemokrata tanácsnok. Ez az ésszerűsítés 3,3 milliót hoz a konyhára. A 71A, a 83A és a 84A jelű buszok mind a tanév ideje alatt közlekednek. Erről a módszerről most áttérnek az iskolai előadási napokra, ami azt jelenti, hogy az eddigi gyakorlattal ellentétben ezentúl nem fognak közlekedni a vakációs időszakokban, csak tanítási napokon. Tervezik megszüntetni a 77-es járatot is, amely iskolabuszként is funkcionált, a fehértói tanyavilágban összegyűjtötte a gyerekeket és a dorozsmai Jerney-iskolába szállította. Felmérik, hányan veszik igénybe, ha sok gyerek használja, akkor szeptemberben vissza tudják majd állítani. Ha mégsem szükséges, akkor 2 millió forint a város zsebében marad.

Az új menetrendet június 16-án vezetik be

„Ugyanilyen tárgyalásokat folytattunk az SZKT-val, a jövő csütörtöki városüzemeltetési bizottság ülésére behoznak egy olyan csomagot, amely 30 milliós megtakarítást jelent erre a félévre” – részletezi az újdonságokat Kalmár. A tervek szerint a 9-es troli vonalán az utolsó előtti megállónál kettéválna az út, az egyik jármű menne a Lugas utcába, a másik pedig, mivel ki van építve a majdani 10-es trolinak a nyomvonala, a Víztorony térig közlekedne. Ez kísérlet is, hogy kiderüljön, milyen utazási szokások mutatkoznak a Víztorony téren, mennyire veszik igénybe az utasok ezt a vonalat.

Kevesebb, mint 1 járat/óra a csökkenés

Az 1-es villamosnál minimális ritkításokat terveznek egyes időszakokban. Hajnal 4-kor például volt 4 járat, 5-kor 8, most csak 5-tel számolnak. Hat órakor 10 járat indult, most lesz 8. Ennek következtében a jelenlegi 4-6 perces várakozási idő 5-8 percre módosul. Kalmár szerint ez nem jelent komoly minőségi romlást, viszont jelentős megtakarítás érhető el. Napi szinten az 1-esnél 193 járat megy jelenleg, az új elképzelések szerint 176 menne. Ha ezt elosztjuk 24 órával, kevesebb, mint 1 járat/óra a csökkenés. A többi vonalon is hasonló változásokat terveznek. Itt is lesznek bővítések, a 4-esen például tanítási napokon 4 járattal több közlekedik, vasárnap pedig 2-vel több.
Az 5-ös trolik esetében 10 járattal lesz kevesebb naponta. A 7-esnél nagyobb vita alakult ki, végül úgy döntöttek, hogy a fél 6-os járat lenne az utolsó, ami a Bakay végéről indulna. Az utasszámlálások alapján állították így össze a menetrendet. A 8-asnál tanítási munkanapokon 9 járattal megy majd kevesebb, szombatonként 18, vasárnap 10 járattal kevesebb, mint a megszokott.
Mindez még csak terv, a jövő héten a városüzemeltetési bizottság is megtárgyalja a javaslatot és utána dönt, a közgyűlésnek nem kell jóváhagynia.

Nem lesz szükség tarifaemelésre

Felmerült annak a lehetősége, hogy év közben tarifaemelést hajtanak végre. Kalmár ezzel nem értett egyet, s nagyon reméli, hogy menetrend-módosítással meg tudják oldani a teljes finanszírozását a szegedi tömegközlekedésnek és nem lesz szükség tarifaemelésre. Szerencse, hogy ebben az évben az utaslétszám nem csökkent annyira, mint tavaly. Az üzleti tervekbe beszámítottak egy csökkenést, ami szerencsére, úgy tűnik, mégsem igazolódik be. Stabilizálódni látszik az utaslétszám, bár a nyári rekonstrukciók a városban okozhatnak még meglepetéseket. Hogy mi lesz a vége, meglátjuk.

Előző sztori

Legyőzte az SZVSE az UTC-t

Következő sztori

Teke: nyolc között a magyar válogatott a csapat vb-n