Közélet

Terhelési próba az M43-as autópálya Tisza-hídján

Terhelési próba az M43-as autópálya Tisza-hídján

2011. március 12., szombat
Terhelési próba az M43-as autópálya Tisza-hídján

Harminckét, egyenként negyventonnás teherautóval végeznek terhelési próbát szombaton az M43-as autópálya Móra Ferencről elnevezett Tisza-hídján; az építmény műszaki átadása szerdán kezdődik el.

A próba során azt vizsgálják, miként reagál a hídszerkezet a terhelésre – mondta

Dunai László

, a műveleteket irányító műegyetemi professzor a vizsgálatok kezdetekor az MTI-nek. A járműveket összesen tizenöt pozícióban rendezik el a hídon, eközben mérik a függőleges behajlását, a tartópilonok vízszintes elmozdulását, rögzítik a néhány kiválasztott kábelben fellépő erőket és mintegy nyolcvan ponton a szerkezeti elemekben keletkező feszültséget – közölte az egyetemi tanár. A tervezést végző Pont-terv Zrt. munkatársainak segítségével előzetesen kiszámították, milyen hatással lehet a terhelés a hídszerkezetre, ezeket az értékeket vetik össze a mért adatokkal – tudatta Dunai László. A 32 teherautó a híd szabványos terhelése 80-90 százalékának felel meg, ez legfeljebb 15-20 centiméteres függőleges elhajlást eredményezhet – mondta a szakember.

Gyöngyösi István

, a kivitelező Hídépítő Zrt. projektvezetője elmondta, a Móra Ferenc híd szerkezete teljesen kész, az építmény „felöltöztetése” van még hátra. Hamarosan elkészül a szegélyek sóvédelme, a híd alatti burkolás, a belső világítás, és kiépítik a hírközlő kábeleket. Európa első, kiemelt kábeles hídjának jobb ártéri íve 374, mederíve 370, bal ártéri íve pedig 52 méter hosszú. A hídpályát 1200-1300 milliméteres átmérőjű, 37-48 méter magas cölöpök tartják.

Loppert Dániel

, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője az MTI-nek elmondta, hogy az M43-as autópálya és a híd műszaki átadása szerdán kezdődik el. A Szeged és Makó közötti sztrádaszakaszt ideális esetben április végén helyezhetik forgalomba – tette hozzá. Az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti 31,6 kilométeres szakaszából főútvonalként már korábban forgalomba helyezték a régi 5-ös és a 47-es főút közötti, a csongrádi megyeszékhelyet elkerülő részt. Az autósok már használhatják a sztrádát a 43-as főúttal összekötő Makót elkerülő kétszer egysávos utat is. A projekt teljes költsége 85 milliárd forint, melynek kétharmadát az Európai Unió támogatása fedezi.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.