Írjon nekünk

Közélet

Kartellgyanú a szegedi trolibeszerzéseknél (FRISSÍTVE)

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/dobocsaba.jpg

Megjelent:

Rendkívüli sajtótájékoztatóval nyitotta az évet Gyimesi László, a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság fideszes elnöke pénteken. A politikus a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) trolibeszerzéseinél bukkant ajánlattevő cégek közötti összefonódásokra. Gyimesi szerint a versenypozíciók befolyásolására alkalmas cégjogi tranzakciók történtek.

Ahogy arról portálunk korábban már beszámolt, a piacon szokásos átlagárnál darabonként mintegy 60-90 millió forinttal drágábban jutott hozzá Szeged 13 alacsony padlós trolibuszhoz abban a tenderben, melynek győztesét 2010. december 10-én hirdették ki. Az átvilágító bizottság elnöke arról beszélt, hogy feltehetően az ajánlattevő cégek összejátszottak, s különböző tranzakciókkal, a vállalkozások közötti “tulajdonosvándorlással”, összefonódásokkal mesterséges, s nem versenyszerű árakat állapítottak meg a pályázatokban, így megfosztották a megrendelőt, Szeged városát a szabad és nyílt versenytől. Gyimesi szerint feltételezhető, hogy mindamellett, hogy uniós szabályokba is ütköznek e cégjogi lépések, pénzügyi kár is érhette a várost, így az ügy kivizsgálása érdekében hétfőre az elnök összehívja az átvilágító bizottságot.

“A bizottság elnökeként kaptam tájékoztatást a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatójától, Tóth István Tibortól, hogy a 2010. december 10-én meghirdetett, a villamosprojekthez kapcsolódó trolibusz-közbeszerzési eljárásban cégek közötti aggályos összefonódásokra bukkant, és kezdeményezte a Gazdasági Versenyhivatal, a Közbeszerzések Tanácsa és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség eljárását” – beszélt a részletekről a politikus, aki a trolibuszokra kiírt közbeszerzési eljáráson induló cégek közötti összefonódásokat egy táblán szemléltette. Szeged városa 2010 szeptember 15-én tett ajánlati felhívást 10+5 jármű beszerzésére, amit három cég vásárolt meg: a cseh Cegelec és a Skoda, iletve a magyar LANTA-Consulting. Ketten adtak be pályázatot az Ikarus-Skoda konzorcium és a LANTA. Az ajánlattételek kidolgozásánál komoly a gyanú, hogy a szereplők összejátszottak, hiszen a vesztes LANTA Kft.-ből november 1-én kilépett Liptai Árpád László, Szász Károly István, Bíró Marina Vasziljevna az ARC Kft. tagjaiként részt vettek a győztes Ikarus-Skoda konzorcium vezető cégének, a Magyar Trolibusz Kft.-nek a megalapításában. Így Gyimesi szerint elképzelhető, hogy egyeztettek, tudtak arról, hogy a két pályázatban milyen számadatok szerepelnek, így könnyen lehet, hogy nem is alakult ki igazi verseny.

Gyimesi szerint amellett, hogy mekkora kár érte a várost, szükséges tisztázni azt is, hogy miért nem tűnt fel a városnak, mint ajánlatkérőnek az esetleges összejátszás. A bíráló bizottság tagja volt Nagy Sándor, korábbi alpolgármester, Igaz Ágnes, a város fejlesztési irodájának vezetője és Csőke Ágnes, az SZKT gazdasági igazgatója is.

Nagy Sándor: képtelen összeesküvés-elmélet

“A mai fideszes sajtótájékoztatón elhangzottak az eddigi legképtelenebb szegedi fideszes összeesküvés-elméletről szólnak – mely szerint a szocialista városvezetés „mutyizik” a Széles Gábor tulajdonolta Ikarusszal.
Ehhez képest a tények:
1./ Az Európai Unió által finanszírozott elektromos tömegközlekedési nagyprojekt bonyolítására az uniós szabályok az irányadóak. Ennek megfelelően 5 fős bíráló bizottság – melyből két tag a magyar kormány képviselője – tett javaslatot a polgármesternek az Ikarusszal és konzorciumi partnerével a szerződés megkötésére.
2./ A tendernyertes IKARUS magyar trolit szállítana a városnak. Eddig a Fidesznek az volt a problémája, hogy külföldi cégek nyertek a közbeszerzési eljárásokban, most már az is baj, ha magyar cég nyer.
3./ Amennyiben a közbeszerzési eljárás eredményeként hétfőig a szerződéskötés nem történik meg, a város elveszítheti a lehetőséget 13 db korszerű, alacsonypadlós csuklós trolibusz beszerzésére és az ehhez járó 2,5 milliárd forint uniós támogatást. A projekt ilyen jelentős részének elmaradása a teljes 29 milliárdos projekt eredményes befejezését és elszámolhatóságát is kockára teszi” – reagált közleményében Gyimesi László állításaira Nagy Sándor, Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság alelnöke.

Hírzóna

Újra ünnepnapot kap a szegedi papucs

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/dobocsaba.jpg

Megjelent:

Szerző:

Február 8-án, a Szent-Györgyi Albert Agórában.

Tovább olvasom

Hírzóna

Egyre népszerűbb a Makói Teátrum

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/dobocsaba.jpg

Megjelent:

Szerző:

Az idei évet különös módon egy karácsonyi darabbal indították.

Tovább olvasom

Közélet

Átadták a Csongrád Megyei Levéltár új raktárépületét

Ez a tartalom archív! A cikkben szereplő információk a megjelenés óta megváltozhattak.
/var/www/szegedma.hu/web/stab/dobocsaba.jpg

Megjelent:

Szerző:

Átadták a Magyar Nemzeti Levéltár Csongrád Megyei Levéltárának új raktárépületét szerdán Szegeden.

Tovább olvasom

Aktuál