Gazdaság

Informatikai fejlesztés a szegedi iskolákban + FOTÓK

Informatikai fejlesztés a szegedi iskolákban + FOTÓK

2011. január 26., szerda
Informatikai fejlesztés a szegedi iskolákban + FOTÓK

500 millió forintos projekt indult

Szeged az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében sikerrel pályázott pedagógiai reformot támogató informatikai eszközfejlesztésre. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium 508,5 millió forintos, vissza nem térítendő támogatást biztosított korszerű számítógépek és digitális táblák vásárlására. A projekt kezdőrendezvényét az önkormányzati fenntartású iskolák képviselői jelenlétében Solymos László (MSZP) alpolgármester nyitotta meg. A Vedres István Szakközépiskola dísztermében megrendezett eseményen a város képviseletében többek között megjelent Farkasné Pocsai Blanka (Fidesz), a közgyűlés oktatási bizottságának elnöke, és bemutatkoztak a projekt előkészítésében illetve végrehajtásában közreműködő szervezetek képviselői is. A pályázat keretében 19 általános és 7 középiskolai intézményben, összesen 38 helyszínen nyílik lehetőség az oktatási informatikai infrastruktúra fejlesztésére. A beszerzésre kerülő informatikai berendezések között szerver szoftver, 904 darab komplett számítógép-konfiguráció, 299 darab, speciális tollal vezérelhető digitális tábla és az ehhez tartozó, notebookkal ellátott tantermi csomag, valamint a fogyatékkal élő diákok speciális igényeit kielégítő eszközcsomag szerepel. Az interaktív oktatási módszerek alkalmazását úgynevezett „szavazócsomagok” is segíteni fogják. A projekt során a tanév végéig korszerűsítik az intézmények számítógép-állományát, a tantermek 40%-ában internet hozzáférési képességekkel rendelkező interaktív prezentációs eszközök kerülnek, az iskolák 20%-a esetében létrehozzák a webalapú szolgáltatások infrastruktúráját. A sajátos nevelési igényű tanulók részére – különösen a gyengén látóknak, a hallás- vagy mozgássérülteknek, a tanulási nehézséggel küzdőknek – az integrált oktatást segítő speciális eszközöket is biztosítanak.

Az interaktív tábla

Tágabb értelemben az interaktív tábla alatt néhány eszközből álló rendszert kell érteni. A működéséhez számítógép, projektor, tábla, vagy más vetítésre alkalmas felület és interaktivitást biztosító eszköz szükséges. A számítógép képernyője a projektor segítségével megjelenik egy felületen, így az interaktív eszköz segítségével a tábla egy óriási vezérlő-érzékelő fallá válik, és a számítógép innen irányítható. Míg a számítógépet az egérrel vezéreljük, addig az interaktív tábla esetében ez az ujjunkkal vagy egy vezérlő tollal történik. A vezérlő tollal vagy az ujjunkkal a tábla felületén ugyanazokat a hatásokat érhetjük el, mint az egérrel a számítógépen. Egy gyors kettős koppintás a táblára ugyanaz, mint az egérrel egy kettős kattintás. A tábla felületén gyakorlatilag minden műveletet ugyanúgy el tudunk végezni a kivetített képen, ahogy az egérrel tesszük a számítógépen. A számítógépet vezérelve szükség lehet egyaránt a tábla alját és a legfelsőbb részét is elérni. Erre azért van szükség, mert a táblán számítógépes programokat jelenítünk meg, melyeknek menüsora legtöbbször a képernyő felső részén van elhelyezve! Ezért, ha azt akarjuk, hogy a kisebb gyerekek is el tudják ezeket érni, megfelelően kisméretű táblát, és azt megfelelő magasságba kell szerelni. Az interaktív táblákhoz a gyártó táblaszoftvert ad, amely lehetővé teszi az interaktivitást, a tananyagok elkészítését és futtatását, a számítógépen futó programok vezérlését, képgaléria és beépített objektumok használatát, rajzolást.

Mobil digitális tábla

Egy interaktív eszköz segítségével tetszőleges sík, vetítésre alkalmas felület is interaktívvá tehető. Beszélhetnénk tehát akár interaktív falról, interaktív szekrényajtóról is, attól függően, hogy milyen felületet teszünk azzá. A felületnek bizonyos szinten merevnek kell lennie, hogy érintéskor ne mozduljon el. A hordozható interaktív eszközök nincsenek fixen a táblába/táblához építve, általában tapadókoronggal vagy mágnessel rögzíthetők, ultrahangot és infravörös jeleket adó-vevő elven működnek. A tábla ilyenkor csak vetítő felületként szolgál, a tábla szélén elhelyezett vevő egység érzékeli az eszközhöz tartozó tollba épített adóegység jelét. Az aktív tollak többfunkciósak, a rajtuk elhelyezett gombokkal jobb kattintást, vagy a kurzormozgatást is elő tudunk idézni, egyébként a toll csak akkor ad jelet, ha a csúcsát a táblához érintve, azt kis erővel benyomjuk. Egy klasszikus krétás vagy filctollal írható tábla mérete nem okoz semmiféle akadályt még az alapiskola legalsóbb osztályaiban sem. Amilyen magasra tud nyúlni a tanuló, a táblának akkora felülete lesz kihasználva.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.