Kultúra

Sissy királynétól a butikdivatig

Sissy királynétól a butikdivatig

2010. december 21., kedd
Sissy királynétól a butikdivatig

Gróf Széchenyi István, korának legjobban öltözött férfia, míg Sissy, azaz Erzsébet királyné, Európa divatikonja volt, Fedák Sári pedig, mint korának rengeteg színésznője, maga készítette jelmezét. Erről és sok más érdekességről beszélt a Budapest-Divatváros címmel a Reökben tartott konferencián, a SZTE JGYPK stíluskommunikátor szakirányú továbbképzési szak nyilvános szemeszterzáróján F. Dózsa Katalin művészettörténész.

A Budapest-Divatváros hangzatos elnevezést kereskedelmi célokból az 1930-as években találták ki, de még inkább a 19-20. század fordulóján volt jellemző. Hogyan vált a kiegyezés után a három kisváros egyesüléséből, létrejött Budapest európai divatközponttá? A konferencián a mintegy ötven résztvevő, választ kaphatott e kérdésre, s betekintést nyert a divat alakulásáról, technikájáról a reformkor hajnalától egészen napjainkig. Az előadáson diaképeken nézhettük végig a 19-20. század nagyjait, divatikonjait.

F. Dózsa Katalin

a három óra hosszú előadását, színesítette történelmi személyiségeinkről, hírességeinkről mesélt anekdotáival. Megtudhattuk például, hogy

gróf Széchenyi István

, korának a legjobban öltözött férfia volt, mint ahogy

Sissy

királyné Európa divatikonja.

Fedák Sári

maga készítette jelmezeit és csak a premierre vette fel őket, hogy addig ne derüljön ki a legújabb divat. A divat szemszögéből tehettünk történelmi sétát, az 1800-as évektől, napjainkig. Megtudhattuk, hogy a Monarchia idején, miként s mitől csábult vissza a nemesség Magyarországra, s hogy a magyar, nemzeti szalagos ruha gyártása hogyan erősödött fel, s változott meg mára a trikolór színek szimbólumának viselése. Ahogy F. Dózsa Katalin elmondta: ahol van társasági élet, ott van divat is, így válhatott Budapest is világvárossá. Történelmi tanulmányainkat felelevenítve megtudhattuk, milyen szigorú gyászszertartások voltak, és a fekete viselet miként alakult át divattá, mint ahogy azt is, hogy a divatszakma mit merített a szocializmus anyaghiányából. Érdekes, hogy a Berlinben rendezett divatbemutatókon, tervezőink rendszerint második helyezést értek el szovjet „testvérek” után. A délutánon szó esett a butikdivat térhódításáról is, melynek még a mai napig is érezhetőek hatásai. Ebben az időszakban fővárosunk sokat vesztett presztízséből a divat területén. F. Dózsa Katalin az előadás végén elmondta, hisz benne, hogy újra divatvárossá válhat Budapest.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.