Közélet

Póda Jenő: Új szemléletű költségvetési koncepciót!

Póda Jenő: Új szemléletű költségvetési koncepciót!

2010. december 9., csütörtök
Póda Jenő: Új szemléletű költségvetési koncepciót!

A Botka László által beterjesztett formában nem támogatható a szegedi önkormányzat jövő évi költségvetési koncepciója, teljes egészében át kellene azt dolgozni a kormányzati gazdaságpolitika irányelvei szerint – hangsúlyozza Póda Jenő (Fidesz-KDNP). A gazdasági tanácsnok portálunknak elárulta: nem szavazzák meg a pénteki közgyűlésen a költségvetési koncepciót, mert nem látszanak benne sem a prioritások, sem az új megközelítések – a lakosságról és a vállalkozókról pedig nem lehet több bőrt lenyúzni.

„A Fidesz-KDNP frakciója elvi alapon politizál. Elméleti vonalvezetésünk mentén rajzoljuk ki a gyakorlati mozgásteret. Ennek kapcsán szögezzük le a következőket is! Bizonyos körök igyekeznek azt kommunikálni, hogy a kormány bünteti a várost, mert

Botka László

(MSZP) a polgármester. Ez nem így van! Egyszerűen a polgármester által képviselt költségvetési és gazdaságpolitika, valamint fejlesztéspolitika nem kompatibilis a kormány gazdaságpolitikájával” – így

Póda Jenő

. „Tehát itt nem maga a személy az első számú probléma, hanem azok az irányelvek és gyakorlat, amelyek mentén gazdálkodni akar a város, hiszen ezek egyszerűen nem egyeztethetőek össze a kormány irányvonalával. Ennek a feloldása kettős: vagy távozik a polgármester, vagy olyan pénzügyi-gazdasági és fejlesztés politikát folytat, ami összehangolható a kormányzatéval.” A Fidesz-KDNP most erre az utóbbira kívánja rávenni Szeged polgármesterét.

A korábbi gyakorlat fenntarthatatlan pályát jelöl ki

A gazdasági tanácsnok a SZEGEDma.hu-nak részletesen is elemezte a pénteki közgyűlés elé terjesztett költségvetési koncepciót. „Elkészült a városházán ez a koncepció, amit ha formailag tekintünk, láthatjuk: olyan, mint az elmúlt években bármikor” – fogalmazza meg észrevételeit a dokumentummal kapcsolatban a tanácsnok. „Ugyanazzal a módszertannal készült, sok helyen ugyanazok a mondatok is szerepelnek benne, mint az eddigiekben, persze más számokkal. Már itt sejthető, hogy nincsen gyökeresen átgondolva az egész jövő évi költségvetés, nincs új alapokra helyezve a gazdálkodás. Pedig az elmúlt hetek megbeszélésein előre jeleztem ezeket az észrevételeket. Kiszámolták a várható hiányt, körülnéztek, hogy mit lehet még emelni, és a lyukat így gondolják befoltozni. A túlméretezett kiadásokhoz kívánják igazítani a bevételeket – újabb emeléssel. Tartamilag tekintve kimutatható benne egy helyzetleíró rész, mely az általános gazdasági környezetet, a pénzpiaci folyamatokat, a jogszabályi és szociális változásokat elemzi. A fő kérdés azonban az, hogy ebből milyen következtetéseket von le, illetve milyen megoldásokat képzel el a jövő évre a város. És e kérdéskörben azt tapasztaljuk, hogy a felvázolt koncepcióval (ami a korábbi években megszokott és mára megbukott szocialista gazdaságpolitika megoldási javaslatait veszi elő) milliárdot meghaladó „költségvetési lyuk” maradna jövőre, ezért kell változtatni ezen, de alapjaiban.” Alapjaiban, ezért pár módosító indítvány ezen nem segítene, csak egy új dokumentum. Póda Jenő szerint eddig azt a gyakorlatot követték a szocialisták, hogy megnézték, a lyukakat hogyan lehet betömni, milyen adókat vagy közüzemi díjakat lehet felemelni például, hogy többletbevételhez jusson a város vagy valamely gazdasági társasága. „Ezt például megtapasztalhattuk az elmúlt évek brutális közműdíj-emelésein” – így a fideszes politikus. „A problémák mégis állandóan újratermelődtek, mindannyian érzékeljük, hogy ez az út tovább már nem járható. Az új kormány is szakított ezzel a gyakorlattal, hiszen a kis- és középvállalkozások fuldokolnak, a versenyszféra tovább nem terhelhető, a lakosság jó része is a teljesítőképessége határán van. Ezek után előjönni azzal, hogy mindenhol minimum inflációkövető emelések kellenek Szegeden – de több területen ennek a többszöröse is felvetődött –, a mi felfogásunk szerint elfogadhatatlan. Van egy-két terület, ahol indokolt lehet egy várható inflációszintű emelés, de ez nem sok. Vagy a további eladósodás valódi alternatíva? Például ha SZKT-tarifákra vetítjük le a problémát, akkor bár elvben lehet emelni tovább a díjakat, de egy idő után elfogynak az utasok. Ahogy nőnek a tarifák, egyre kevesebben veszik majd igénybe a szolgáltatást, így egyre kevesebben tartják el a közlekedési vállalatot, ekkor még magasabbra kellene emelni a tarifákat, és így tovább, a teljes csődig” – érzékelteti.

Ugocsa non coronat

„Azt azért tisztázni szeretném, hogy most nemcsak az önkormányzat hivatalának és intézményeinek a költségvetéséről beszélek e koncepció kapcsán, hanem beleértem a városi tulajdonban lévő cégek gazdálkodását is, sőt a városfejlesztési és beruházási politikáját is. Hiszen ha egy városi cégben hiány keletkezik, azt úgyis máshonnan kell átcsoportosítania az önkormányzatnak, tehát ezek tartalmilag nem választhatók el élesen egymástól” – magyarázza Póda Jenő. A tanácsnok megnézte azt is, hogy a parlament elé kerülő 2011. évi költségvetési koncepció országos alapelvei mennyire jelennek meg a Botka Lászlóék-féle előterjesztésben. „Szeged eljátszhatja az egyedül ellenfeszülő Ugocsa vármegye szerepét, de annak nem sok értelme van. Az már az elején látszik, hogy szegedi költségvetésben nincsenek meghatározva prioritások, szemben a kormányzatéval, ahonnan elsőként a növekedés megindítása fogalmat másoltam ki. Ezzel kapcsolatban helyi szinten az adópolitikát hozzá kell igazítani az országoshoz (vö. országos adócsökkentés). Egy másik elv a foglalkoztatást bővítése, növelése. A kis- és középvállalkozásoknál jelentkezik a munkahelyek nagy része, és ha ez a szint rosszul működik, a munkájukat vesztett emberek rázúdulnak a szociális ellátórendszerre. Az állami szféra hatékonyságának növelése a következő alapelv. Ezt egy az egyben le lehet fordítani önkormányzati szintre is. A költségvetési koncepcióban szinte egy szó nincs, ami erre vonatkozna! Pedig a hivatalokban, de különösen a cégek tekintetében lehetne bizony a hatékonyságot növelni. Egy másik pont a bürokrácia csökkentése, ennek nagy része persze állami feladat, de helyi szinten is vannak eszközök és lehetőségek. Szintén lényeges irányelv a takarékoskodás. Meg kell nézni, hogyan lehet a bevételeket növelni esetenként, de ennek elértük a határát. Ezért kell a kiadásokat csökkenteni. Érdemben nyoma sincs e törekvésnek a dokumentumban! Mikor megnézzük ezeket a pontokat, és összehasonlítjuk ezek mentén a kormányzati költségvetési koncepciót az önkormányzatéval, akkor bizony jelentős a szemléletbeli különbség. Ha elfogadnánk a december 10-i közgyűlésen ezt a koncepciót, akkor egy inkompatibilis rendszert hoznánk létre Szegeden, és a kormányzat nem értené, hogy az ő gazdasági politikájához hogyan viszonyul a szegedi. Ez tehát nem szimpla személyi kérdés, hanem egyszerűen nem lehet, illetve nem érdemes egy olyan rendszert megalkotni, továbbvinni, ami nem illeszthető a kormányéhoz” – állítja Póda Jenő. Szegeden kell változtatni, nem a kormánynál. A gazdasági tanácsnok szerint Szegednek olyan pénzügyi politikát kell folytatnia, ami a kormányzat által meghatározott célok mentén halad, hiszen hosszú távon csak így érhető el gazdasági felemelkedés itt is. „A Fidesz-KDNP mindezek tükrében kéri majd pénteken, hogy készüljön új, más szemléletű költségvetési koncepció. Szeged nem Esztergom, mondtam ki először pár hete, most azt mondom: Szeged ne legyen Ugocsa sem. Ez nem tenne ugyanis jót sem Szeged városának, sem Szeged lakosságának” – összegez Póda Jenő.

D.CS. – P.M.L.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.