Közélet

Nem csitulnak a kedélyek a médiatörvény körül

Nem csitulnak a kedélyek a médiatörvény körül

2010. december 29., szerda
Nem csitulnak a kedélyek a médiatörvény körül

A múlt héten elfogadott médiatörvénynek nem csak Magyarországon, hanem külföldön is komoly kritikákkal kell szembenéznie. A kormánypártok azonban kitartanak az elektronikus, nyomtatott és online médiát egységes elvek alapján szabályozó törvény mellett, mely szerintük átláthatóságot, sokoldalúságot és hatékonyságot biztosít.

A Fidesz-KDNP képviselői már júniusban hozzáláttak a médiára vonatkozó jogszabályok átdolgozásához, mely során komoly szervezeti és tartalmi változtatásokat is végrehajtottak. Októberben felállították az ORTT helyébe lépő Médiatanácsot, novemberben elfogadták a médiaalkotmány néven elhíresült - a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló - javaslatot, decemberben pedig megalkották a médiatörvényt, amelynek rendelkezései a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló jogszabályban ismerhetőek meg.

Külföldről is számos kritika érkezett

A kormánypártok médiaszabályozási tevékenysége azonban komoly ellenállásba ütközött, amely az év utolsó hónapjára csúcsosodott ki igazán: az MSZP, a Jobbik és az LMP mellett számos médium is keményen támadta a Fidesz-KDNP-t, mely során például a Népszava, a Magyar Narancs, valamint az Élet és Irodalom üres címlappal jelent meg, a kormány közeli Magyar Hírlap főszerkesztő-helyettese pedig nyílt levélben fordult az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottságának fideszes elnökéhez. A médiatörvényre hazánk határain túl is felfigyeltek: a külföldi sajtó mellett az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) sajtószabadság-képviselője, valamint a cseh, a luxemburgi és a német külügyminiszter is hangot adott nemtetszésének. Az Európai Bizottság holland tagja, Neelie Kroes pedig a sajtószabadságra vonatkozó uniós szabályoknak való megfelelést vizsgálja.

Az ellenzék a sajtószabadságot félti, a kormánypártok szerint nincs ok az aggodalomra

„Nagy általánosságban azt mondhatom, amit mások is mondanak: a puding próbája az evés. Azaz a gyakorlat dönt majd igazából” - jelentette ki médiatörvénnyel kapcsolatban Löffler Tibor. Az SZTE-ÁJTK politológiai tanszékének oktatója érdeklődésünkre hangsúlyozta: „szokás szerint ketté kell választani az elméleti-hipotetikus lehetőségeket és a jövőbeni joggyakorlatot. Az ellenzék szokásszerűen az elméleti-hipotetikus lehetőségekből indul ki, és azt dramatizálja. A Kazahsztán-Belorusszia-Venezuela hasonlatok nyilvánvalóan túlzások. A kormányoldal viszont elhárítja magától a kritikákat, racionálisan nem érvel, csak ismert paneleket ismételget.”

A médiatörvény bírálói a sajtószabadság elfogadhatatlan korlátozását - a szélsőségesebb megnyilvánulások annak megszűnését - vélik felfedezni a médiatörvényben, mondván, hogy a kizárólag a Fidesz-KDNP által jelölt szakemberekből álló Médiatanácsot olyan széles jogkörökkel ruházták fel, amelyek alapján képes lesz ellehetetleníteni a neki nem tetsző médiumokat. A kormánypártok szerint azonban szó sincs erről, az új szabályozás a sajtó szabadságának garantálása mellett kíván jogi kereteket szabni a médiaszolgáltatók, valamint a sajtótermékek működésének. A médiatörvény körüli vita megítéléséhez érdemes megvizsgálni a jogszabállyal szemben leggyakrabban hangoztatott érvek megalapozottságát. A legtöbbször a Médiatanács jogalkalmazási hatáskörével kapcsolatban éri kritika az előterjesztőket: a bírálók szerint a fideszes delegáltakból álló testület nem elég részletes paragrafusokra - úgynevezett gumiszabályokra - hivatkozva súlyos bírságokat róhat ki, vagy bizonyos esetekben akár médiaszolgáltatásokat is törölhet, melyek által ellehetetlenítheti a kormánypártokkal nem szimpatizáló médiumok működését. Ez az érvelés azonban több ponton is hibádzik, melyre például a Fidesz szakpolitikusa,

L. Simon László

többször is felhívta a figyelmet: egyrészt a Médiatanács által szankcionált médiumok a döntés ellen bírósághoz fordulhatnak, s az ítélet megszületéséig a jogkövetkezmény végrehajtásának felfüggesztését is kérhetik. (A Médiatanács így kénytelen lesz a lehető legkörültekintőbben eljárni, hiszen óriási presztízsveszteséget szenvedne, ha a bíróság sorozatosan semmisítené meg a határozatait.) Másrészről pedig szó sincs gumiszabályokról, hiszen számos bírósági, hatósági és alkotmánybírósági határozat részletezi az egyes tényállásokat. Például a gyűlöletkeltésről, vagy az emberi méltóságról már az Alkotmánybíróság is határozott. Egy jogos kritika azonban mindenképpen fellelhető ennél a kérdéskörnél. Méghozzá a Médiatanács összetétele: szerencsésebb lenne és a döntések elfogadhatóságát jelentősen növelné, ha a testület nem csak „fideszes” szakemberekből állna, hanem az eddigi gyakorlathoz hasonlóan az összes parlamenti párt képviseltethetné magát.

A második - s jogosnak tekinthető - bírálat a Médiahatóság azon hatásköréhez kapcsolódik, amely alapján a testület „jogosult a médiaszolgáltatással, sajtótermék kiadásával, illetve műsorterjesztéssel kapcsolatos - akár törvény által védett titkot is magában foglaló - adatot tartalmazó valamennyi eszközt, iratot, dokumentumot megtekinteni, megvizsgálni, azokról másolatot, kivonatot készíteni”, valamint az adott médiumot akár titkos adatok szolgáltatására is kötelezheti. E jogkör - amely visszaélésekre is alapot adhat - azonban nem feltétlenül szükséges a Médiahatóság, illetve a Médiatanács feladatainak ellátásához, hiszen a sajtóorgánumok esetleges jogsértései a megjelent tartalom alapján jól megítélhetőek. A harmadik médiatörvény ellenes érv szerint a jogszabály hatályát - a szólás- és véleménynyilvánítás szabadságát korlátozva - a nyomtatott sajtón és az internetes médián túl a blogok világára is kiterjesztették. Mindez viszont - ahogy a Fidesz is hangsúlyozza - nem állja meg a helyét, igaz, ez nem a médiatörvényből, hanem a médiaalkotmányból derül ki, amely szerint „sajtótermék: a napilap és más időszaki lap egyes számai, valamint az internetes újság vagy hírportál, amelyet gazdasági szolgáltatásként nyújtanak…”. A törvény hatálya csak a médiaszolgáltatásokra és a sajtótermékekre terjed ki, így az egyéni honlapok, vagy blogok - amennyiben nem gazdasági szolgáltatásként tevékenykednek - nem tartoznak ebbe a kategóriába.

Jó irányt képvisel a médiatörvény

Összegzésképpen megállapítható, hogy a médiatörvény alapvetően olyan fontos értékeket akar hatékonyan védeni, mint például a hiteles és pontos tájékoztatás, a személyhez fűződő jogok tiszteletben tartása, a gyűlöletkeltés tilalma, vagy éppen a kiskorúak védelme. Ezek olyan korlátok, amelyek elsősorban a bulvármédia rendszabályozására irányulnak, s a politikai médiumok - ha ez eddigi gyakorlatnak megfelelően végzik munkájukat - nehezen léphetnek át. A jó irány ellenére sajnos olyan elemek is bekerültek a médiaszabályozásba amelyek - főleg ha a Médiatanács, illetve a Médiahatóság „rossz kezekbe” kerül - visszaélésekre adhatnak lehetőséget. S hogy ez igazából mekkora veszélyt jelent a média működésére ma még nem tudjunk megmondani, de a médiatörvény alkalmazása során alighanem képet fogunk kapni róla.

Gömbicz Nándor

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.