/

Európai Mobilitási Hét Szegeden: I. Trolibusznap + FOTÓK

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

no images were found

Egy héten át több száz város és település (köztük 95 magyar) vesz részt Európa-szerte az Európai Mobilitási Hét elnevezésű rendezvénysorozaton, a fenntartható városi közlekedésnek szentelt eseményen. Ennek keretében az SZKT által szervezett I. Trolibusz Napon a Széchenyi téren bemutatták a cég saját fejlesztésű és gyártású csuklós, alacsonypadlós SZKT-ARC típusú trolibuszát, valamint szeptember 22-ig reggel tíz és este hat óra között a térre kihelyezett másik járművön a trolibusz történetéről rendezett kiállítást tekinthetnek meg az érdeklődők.

Miért hívják trolinak?

Az elektromos hajtású közúti járművek története szinte egyidős a villamosokéval. Az első ilyen járművet 1882-ben helyezték üzembe Berlin közelében. A felső vezetékkel való kapcsolatot a korai trolibuszoknál többféleképpen oldották meg. Elterjedt megoldás volt a kontakt-kocsi használata, ahol magán a felső vezetéken futott egy görgős kiskocsi, és ez a kiskocsi volt vezetékkel összekötve a járművel, innen jön a trolibusz elnevezés is, mert magát a görgős kiskocsit (bevásárlókocsit) hívják trolley-nak. Később jelentek meg az egy-, majd kétrudas áramszedőt használó rendszerek. Végül az 1920-as évektől kezdve, Angliából kiindulva, a kettős rúd-áramszedős rendszer terjedt el.

Az autómentes napokat is magában foglaló rendezvénysorozat célja a helyi hatóságok ösztönzése a személygépkocsi-használat alternatíváinak előmozdítására. Először 2002-ben rendeztek mobilitási hetet, és azóta a részt vevő városok száma folyamatosan nőtt. Tavaly rekordszámú, 2181 város kapcsolódott be a rendezvénysorozatba, amelyen összesen 237 millió résztvevőt regisztráltak.
A Széchenyi téren megrendezett I. Trolibusznapon az SZKT újra bemutatta a Magyarországon forgalomban lévő trolibuszok közül leghosszabb és legnagyobb befogadóképességű járművét, amely saját fejlesztésű és gyártású. A cég kommunikációs vezetője Török Mónika tájékoztatása szerint, egy új trolibuszt flottakedvezménnyel is csak 180-200 millió forintos indulóáron lehetne vásárolni, ezzel szemben Szegeden, saját költségen mintegy 170 millió forintból sikerült a járművet legyártani.
Az SZKT 2004-ben kezdett trolibuszgyártásba, amikor tizenöt használt autóbuszt vásárolt, amelyeket elektromos üzemre alakított át. Ezek nagy része már Szegeden közlekedik. Az SZKT-ARC típusú járművet a társaság a magyar Auto Rad Controle Kft-vel közösen gyártotta le, melyet a budapesti autómentes napon, egy járműipari szakkiállításon is be fognak mutatni, majd tesztüzemben a fővárosi utasok is kipróbálhatják. Az új trolibusz 18,75 méter hosszú, negyven ülő- és nyolcvannyolc állóhely található rajta. A háromtengelyes járművet 240 kilowatt teljesítményű elektromos motor hajtja meg, ami akár 65 kilométeres sebességgel is képes mozgatni a trolit. Az elektromos busz hajtásrendszere pedig a fékezés során keletkező energiát is hasznosítja.
A teljesen alacsonypadlós troli járószintjét a sofőr szükség esetén további hét centiméterrel tudja süllyeszteni, az utasok kényelmét hővédő üvegezés és kétzónás klímaberendezés szolgálja.
Az I. Trolibusz Napot az SZKT az uniós támogatással indult Trolley – Promote Clean Public Transport program keretében rendezte meg, melyre 426 ezer eurós támogatást nyert. A pénzből akadálymentes megállókat építenek, és korszerűsíti a szegedi trolibuszhálózat egyes elemeit, így például hamarosan korszerű felsővezeték-váltókra cserélik a Híd utcai csomópont berendezéseit is.

no images were found

Előző sztori

Elhunyt Savanya Norbert búvárúszó

Következő sztori

Városépítészet, városszépítészet – ami Szegedről hiányzik