Közélet

Európai Mobilitási Hét Szegeden: I. Trolibusznap + FOTÓK

Európai Mobilitási Hét Szegeden: I. Trolibusznap + FOTÓK

2010. szeptember 18., szombat
Európai Mobilitási Hét Szegeden: I. Trolibusznap + FOTÓK
Egy héten át több száz város és település (köztük 95 magyar) vesz részt Európa-szerte az Európai Mobilitási Hét elnevezésű rendezvénysorozaton, a fenntartható városi közlekedésnek szentelt eseményen. Ennek keretében az SZKT által szervezett I. Trolibusz Napon a Széchenyi téren bemutatták a cég saját fejlesztésű és gyártású csuklós, alacsonypadlós SZKT-ARC típusú trolibuszát, valamint szeptember 22-ig reggel tíz és este hat óra között a térre kihelyezett másik járművön a trolibusz történetéről rendezett kiállítást tekinthetnek meg az érdeklődők.

Miért hívják trolinak?

Az elektromos hajtású közúti járművek története szinte egyidős a villamosokéval. Az első ilyen járművet 1882-ben helyezték üzembe Berlin közelében. A felső vezetékkel való kapcsolatot a korai trolibuszoknál többféleképpen oldották meg. Elterjedt megoldás volt a kontakt-kocsi használata, ahol magán a felső vezetéken futott egy görgős kiskocsi, és ez a kiskocsi volt vezetékkel összekötve a járművel, innen jön a trolibusz elnevezés is, mert magát a görgős kiskocsit (bevásárlókocsit) hívják trolley-nak. Később jelentek meg az egy-, majd kétrudas áramszedőt használó rendszerek. Végül az 1920-as évektől kezdve, Angliából kiindulva, a kettős rúd-áramszedős rendszer terjedt el.
Az autómentes napokat is magában foglaló rendezvénysorozat célja a helyi hatóságok ösztönzése a személygépkocsi-használat alternatíváinak előmozdítására. Először 2002-ben rendeztek mobilitási hetet, és azóta a részt vevő városok száma folyamatosan nőtt. Tavaly rekordszámú, 2181 város kapcsolódott be a rendezvénysorozatba, amelyen összesen 237 millió résztvevőt regisztráltak. A Széchenyi téren megrendezett I. Trolibusznapon az SZKT újra bemutatta a Magyarországon forgalomban lévő trolibuszok közül leghosszabb és legnagyobb befogadóképességű járművét, amely saját fejlesztésű és gyártású. A cég kommunikációs vezetője Török Mónika tájékoztatása szerint, egy új trolibuszt flottakedvezménnyel is csak 180-200 millió forintos indulóáron lehetne vásárolni, ezzel szemben Szegeden, saját költségen mintegy 170 millió forintból sikerült a járművet legyártani. Az SZKT 2004-ben kezdett trolibuszgyártásba, amikor tizenöt használt autóbuszt vásárolt, amelyeket elektromos üzemre alakított át. Ezek nagy része már Szegeden közlekedik. Az SZKT-ARC típusú járművet a társaság a magyar Auto Rad Controle Kft-vel közösen gyártotta le, melyet a budapesti autómentes napon, egy járműipari szakkiállításon is be fognak mutatni, majd tesztüzemben a fővárosi utasok is kipróbálhatják. Az új trolibusz 18,75 méter hosszú, negyven ülő- és nyolcvannyolc állóhely található rajta. A háromtengelyes járművet 240 kilowatt teljesítményű elektromos motor hajtja meg, ami akár 65 kilométeres sebességgel is képes mozgatni a trolit. Az elektromos busz hajtásrendszere pedig a fékezés során keletkező energiát is hasznosítja. A teljesen alacsonypadlós troli járószintjét a sofőr szükség esetén további hét centiméterrel tudja süllyeszteni, az utasok kényelmét hővédő üvegezés és kétzónás klímaberendezés szolgálja. Az I. Trolibusz Napot az SZKT az uniós támogatással indult Trolley – Promote Clean Public Transport program keretében rendezte meg, melyre 426 ezer eurós támogatást nyert. A pénzből akadálymentes megállókat építenek, és korszerűsíti a szegedi trolibuszhálózat egyes elemeit, így például hamarosan korszerű felsővezeték-váltókra cserélik a Híd utcai csomópont berendezéseit is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.