Kultúra

Rozsdamentes zaj – Stainless a klubban

Rozsdamentes zaj – Stainless a klubban

2010. augusztus 21., szombat
Rozsdamentes zaj – Stainless a klubban

Ahogy elnézem, a manapság alakuló underground zenekarok kínálatát, az érzésem a következő: csak szaporán jelentkező tolófájások révén képesek valódi, sajátos hangzást szülni. Túlságosan tagoltak a hazai műfajok – alter, metál, punk –, kéne még egy kis penész az érleléshez. Persze izgalmas péntek esténként lemeózni, mi a helyzet a kis szegedi klubok gyéren megvilágított színpadain.

A nyár elején adta debütáló koncertjét a Stainless nevezetű banda – székhelyük Makó, innen csak egy lazább köpésre fekszik – szóval Szeged, Fészek klub – kezdő lépések. Tanúja lehettem a hangolásnak, mialatt (a főleg) haverokból verbuválódott közönség áramlott befelé. A srácok belőtték a felszerelést, bontottam egy sört, a hanghullámok rezgésbe kezdtek. Ránézésre (hangszereikkel felfejlődve a színpadon) kottára megegyeztek a mai alter, illetve grunge-bandákkal (valaki verbális gránátként el is sütötte mellettem, hogy az énekes tiszta „grunger” – ami azért rúgott az agyamon egy brutálisat). Az első három szám igencsak hidegen hagyta a közönséget, mintha féltek volna kilötykölni sörüket, mintha a zenekar félt volna dögösen a húrok közé csapni. Kissé nyikorgott a gépezet (rozsda? – szóvicc, bocs), első performansz, a megnyerő lendület híján volt, nagy lassan beindult, miután az alkohol nem az üvegekben, hanem a gyomrokban hullámzott.

Tagok:

Rozgonyi Viktor – ének, ritmusgitár Szabó Nándor – szólógitár Tóth Árpád – basszusgitár Magyar László – dob

A gitáros-énekes,

Rozgonyi Viktor Cobaint

idéző fehér köpenyben adta elő magát – az erősítője be is halt rögtön, s ha már itt tartok, a kihangosítás jellemzően primitívre sikerült, zárójel zár, bár a hangzásuk fülbemászó, kár, hogy kellemetlen leheletű szatír módjára – a gitárok visítozva elszállnak – a dobból olykor semmit se hallani. Persze ennek ellenére a srácok, ahogy bírták, generálták az élő zene kataklizmáját – Viktor hangja kellően nyers és gyalulatlan volt ehhez. Alter bandától simán elvárható módon a szöveget ugye nehezen érteni (korábban olvastam párat, intenzív 30Y hatást tükröznek). Néha a dalokkal egyenesen hazabeszéltek, értem itt a Nirvana-feldolgozásokat (Rape me) és a White Stripes-tól a Seven Nation Army-t – konkrét beismerő vallomás zenéjük származásáról. Ennél a dalnál a publikum reakciói már hosszan kitartott ovációvá izmosodtak. A gitárriffek ötletesek voltak ugyan, de egy (zömében saját) szerzeményen belül nem sok változást mutattak. Állandósult a benyomásom, miszerint „Ez tök olyan, mint a…” – azért ez nem feszegette az élvezhetőség határát, majd kinövik. Idővel. Közben a reflektorok szűk sávban skáláztak a pódiumon, a 30-40 embert számláló tömeg szívizomként (DU-DUMM) verte a taktust folyamatosan, hála a dobosnak, aki metálorientált külsővel és ízléssel szokatlan látványként tornyosult hátul – bizarr volt a kemény ütem. A lábdob iszonyú jól szólt, a basszgitár szintúgy – a kettő együtt egy kalasnyikov torkolattüzére hasonlított (záró szám: Bónusz track). Summázva az impressziókat: a Stainless egy alaposan összeszokott csapat, habár enyhe akcentusban játszanak még, lesznek profibb szinten is, érzem. Eddig csak a lelkesedés tapogatja az akkordokat, ami kell is, enélkül fix, hogy fogna rajtuk a tucatbandák korróziója.

Berényi Csaba

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.