/

M43: közel 3 milliárdos Szeviép-tartozás + PANORÁMA, FOTÓK (Frissítve!)

Cikkünk frissítése óta eltelt 12 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

no images were found

Demonstrációsorozat indult az M43-as építkezés során ki nem fizettet vállalkozók szervezésében a Szeviép Zrt. székháza előtt. Közel tucatnyian gyűltek össze a reggeli órákban táblákkal a kezükben a Római körúton, a 47-es főúton pedig félpályás útlezárással tiltakoztak.

Ahogy arról már tegnap beszámoltunk, az M43-as autópálya 3. szakaszát elnyerő Szeviép Zrt. – Tisza M43 Konzorcium több mint 2 milliárd forinttal tartozik alvállalkozóinak, ezért az érintettek úgy döntöttek, hogy a mai napon több helyszínen tartanak demonstrációt. A cég székháza elé a reggeli órákban vonultak ki transzparensekkel közel tucatnyian. A táblákra az „Itt a piros! Hol a piros?”, „Itt az idő a magyar vállalkozók megmentésére!”, „T. NIF és Szeviép Zrt., miért nincsenek kifizetve az alvállalkozók?”, „Hová tűntek a milliárdok?” és az „Ingyen munka az M43-on” feliratokat írták. Az egyik szervező, Gallina Zsolt a SZEGEDma.hu-nak elmondta, hogy őket a Szeviép Zrt. bízta meg a régészeti kézimunkákkal, és több 10 millióval tartoznak a vállalkozóknak. Délután az 47-es úton, az M43-as felüljárónál folytatódig a megmozdulás félpályás útlezárással.

A rendőrségi közlemény

Egy kft. képviselője jelentette be a Szegedi Rendőrkapitányságon, hogy csütörtökön 10 órától 14 óráig a 47-es számú főút 218+700 km szelvényétől a 217 km szelvényig (Shell kúttól Hódmezővásárhely irányába) félsávos útlezárásos demonstrációt tartanak. A bejelentést a rendőrség tudomásul vette, azt biztosítja. Ugyanezen kft. képviselője bejelentette azt is, hogy ma, holnap, illetve hétfőn az épülő M43-as autópálya és a 47-es csomópontjától a Tisza hídig tartó munkaterületen 6.00 órától 20.00 óráig, illetve a Szeged, Római krt. 21. szám előtti járdaszakaszon 7.00 órától 17.00 óráig demonstrációt tartanak.

Akár vissza is bonthatják az M43-ast?

A 47-es úton több tucat kamion zárta le az egyik sávot, a helyszínen 13 órakor jelent meg 15-20 cég vezetője, akiket Temesvári Zoltán ügyvéd képviselt, aki elmondta, hogy összesen közel 3 milliárd forinttal tartozik a Szeviép Zrt. ezeknek a vállalkozásoknak, tárgyalásokat kezdeményeztek a megbízó Nemzeti Infrastrukturális Fejlesztő Zrt. (NIF) vezetésével, hogy a konzorcium egyenlítse ki a számlákat, hiszen a vállalkozók szerint közös a felelősségük a beruházásban. Az egyik cég, a Pluto Trade Kft. vezetője elmondta, hogy nekik 150 millió forinttal tartoznak, majd leszögezte, hogy az anyagköltséget is ők állták, az a saját tulajdonuk. Ha nem jutnak pénzhez, kilátásba helyezték a visszabontást is.

„Azt szeretnénk elérni a demonstrációval, hogy a konzorciumvezetők és a NIF mint beruházó álljon helyt a Szevép Zrt. kötelezettségeiért, az elvégzett munkák után befogadott számlákat fizessék ki” – nyilatkozta portálunknak az alvállalkozókat képviselő ügyvéd, hozzátéve, hogy a konzorcium vezetői, a konzorciumi tagok kötelezettségeiért felelősséggel tartoznak, nem lehet kizárólag csődegyezség, vagy felszámolási eljárás keretében rendezni a helyzetet. „A teljes követelésért a konzorcium vezetése is felelős, sőt a beruházó is olyan tekintetben, hogy a nála lévő bankgaranciák terhére kötelessége kifizetni ezeket az alvállalkozókat” – tette hozzá.

Szeviép-betegség: az építőipar általános problémája?

no images were found

Felkerestük a Szeviép Zrt. pénzügyi igazgatóját, Szabó Lászlót (képünkön), aki elismerte, hogy nagy mennyiségű szállítói tartozásuk van. „Elsősorban a nagymértékű hitelkivonások miatt vannak fizetési nehézségeink és az állami és uniós beruházások kifizetéseinek erős csúszásai miatt” – mondta az igazgató. „Tehát ugyanaz sújtja ezt a céget is, mint a magyar építőipar egészét, erre a helyzetre eddig egyetlen kormány sem talált sajnos megoldást. Évi 15 milliárd körüli építőipari teljesítményhez legalább 3-5 milliárdnyi bankhitel szükséges, ami az elmúlt évben meg is volt, de ez a tavalyi évhez képest most a felére csökkent – jelentős tőkekivonás folyik. Amikor a szerződéseket aláírtuk, ezt a Szeviép annak tudatában tette, hogy közel 3 milliárdos hitelállomány áll a rendelkezésére. A cég 19 éven keresztül mindig teljesítette szerződéseit, de ma nincs olyan vállalkozás, amely 50 százalékos hitelcsökkentést néhány hónap alatt, folyamatban lévő projektek mellett elviselne” – így Szabó, aki hangsúlyozta, hogy a Szeviépnek jelenleg is elég magas a rendelésállománya, szakemberekkel, gépekkel, eszközökkel, egy dolog nincs: külső finanszírozási forrás. „Ez egy általános probléma, abban látjuk a megoldást, hogy az új kormány be fogja látni annak szükségességét, hogy valami generális változás kell. Sajnos a csődvédelem után a lízingcégektől és pénzintézményektől rossz híreket kaptunk, úgy tűnik, mintha a csődtörvény előírásait nem akarnák betartani, és a céget tovább löknék a fizetésképtelenségi pályán” – tette hozzá a cégvezető.

A NIF Zrt. csütörtök délutáni sajtóközleménye

Az M43 autópálya beruházója, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. azt tapasztalta, hogy egyes – a második szakasz egyik kivitelezőjének csődvédelmi eljárásával, illetve az alvállalkozói követelésekkel kapcsolatos – hírekben pontatlan információk is szerepelnek, ezért szükségesnek látja, hogy ismételten hangsúlyozza: a NIF Zrt. részéről a fizetés teljesítése a Tisza M-43 Konzorcium felé a szerződés szerint megtörtént.

Az M43 autópálya egyik kivitelezőjének, a Tisza M-43 Konzorciumnak egyik tagja, a Szeviép Zrt. fizetésképtelenség miatt csődvédelmet kért. Az építési vállalat azon alvállalkozói – akiknek követelései nem kerültek időben teljesítésre – demonstrációval is követelik a tartozások rendezését.

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kivitelező Tisza M-43 Konzorciummal áll szerződéses viszonyban, így a kifizetést is a konzorcium felé kell teljesítenie, melyet szerződéses kötelezettsége szerint meg is tett.

A NIF Zrt. sajnálattal veszi tudomásul a panaszokat, és a szerződéses kereteken belül lehetséges módokon igyekszik a helyzet megoldásának elősegítésére: az M43 alvállalkozói tartozások kapcsán haladéktalanul felvették a kapcsolatot a kivitelező konzorcium vezető vállalkozójával, a Sedesa-val, akik írásban biztosították a beruházót arról, hogy maradéktalanul együttműködnek a teljesítés jogos ellenértékének kiegyenlítésében – olvasható a közleményben.


SZEVIÉP alvállalkozók tüntetése, Szeged

no images were found

no images were found

no images were found

Előző sztori

Elköltöznek a krisztustövisek a Kárászról

Következő sztori

Veszprém elleni bajnoki döntőre készül a Pick