Közélet

Balatonring-káosz: Ujhelyi semmit sem tud a részletekről

Balatonring-káosz: Ujhelyi semmit sem tud a részletekről

2010. március 30., kedd
Balatonring-káosz: Ujhelyi semmit sem tud a részletekről

A Sávoly–Szeged-tengely a Sedesától a Grupo Miltonig

Gazdaságtalannak és jogszerűtlennek találta a Pénzügyminisztérium a sávolyi Balatonring-beruházást, amely mögül kihátrált az Magyar Fejlesztési Bank (MFB), majd pedig a motorpálya építésének koordinátora, Suchmann Tamás is lemondott. Az ügy szálai Szegedig érnek, hiszen a projekt mentora, Ujhelyi István államtitkár, szegedi országgyűlési képviselő és a beruházni kívánó cégek sem ismeretlenek városunkban...

Egyes találgatások szerint

Suchmann

lemondása mögött az állhat, hogy a 35 milliárd forint állami pénzből megépíteni tervezett versenypályáról kiderült: mind az ésszerűsége, mind a fejlesztésben részt vevők előélete kívánnivalót hagy maga után.

MFB-hitelre várva

A pálya ötlete 2008-ban vetődött fel, amikor a spanyol Sedesa cég (mely a megvalósulatlan kormányzati negyed mögött állt, s az M43-as beruházásban is részt vesz) bejelentkezett a kormánynál, hogy több mint ötvenmilliárd forint értékű beruházásba fogna a Balaton-parti Sávolyon. Az idegenforgalmi vonzerőt jelentő építkezésért cserébe többféle állami támogatásra is számított a befektető. Ekkor azonban még úgy tűnt, az ingatlanfejlesztés jórészt magánpénzből valósul meg, ám a kiszemelt spanyol pénzintézet kivonult a projekt mögül. Ám hogy a terv ne maradjon finanszírozás nélkül, 2009 őszén kormányhatározat született a terv támogatásáról. Az ügyről részletes cikket közlő Heti Válasz is közzétette: a beruházásra létrehozott projektcég, a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. számára tíz évre húszmilliárd forint költségvetési forrást, valamint 15,3 milliárd forint 25 éves lejáratú, kedvezményes kamatozású MFB-hitelt biztosítanának.

Szegedi szálak és Pick-támogatás

A dolog azonban korántsem ennyire egyszerű. A befektetni szándékozó cégek több hónapos tárgyalások és a kormánygarancia után sem tudnak felmutatni megfelelő fedezetet egy ekkora összegű banki hitelhez, így egyre kevesebb az esély arra, hogy lesz valaha is MotoGP-futam Magyarországon. Ami azonban az ügyben számunkra még érdekesebb lehet, hogy az érintett cégek közel sem makulátlanok, és sok szállal kötődnek az MSZP-hez, illetve Szegedhez – írja a Heti Válasz.

Amint arról már beszámoltunk

, a Sedesa csoport először a dugába dőlt kormányzati negyed beruházás kapcsán került a figyelem középpontjába, majd számos állami és szocialista vezetésű önkormányzat projektjeiben tűnt fel. Korábban Szegeden a Szeviép-csoport lehetséges felvásárlójaként is emlegették. Híreink szerint a Sedesa lehetséges szegedi szerepvállalása ügyében több alkalommal járt magas szintű városi (MSZP-s) delegáció Spanyolországban. A Heti Válasz közli: a Sedesa Hungária ügyvezetőjének,

Szabó Flórának

a lánya a parlamenti MSZP-frakció gazdasági igazgatójának,

Goldfárth Józsefnek

az élettársa. Goldfárth pedig néhány éve még együtt ült

Ujhelyi Istvánnal

a szocialista Táncsics Mihály Alapítvány felügyelőbizottságában. Informátoraink szerint nemcsak ez azonban Ujhelyi egyetlen kapcsolata egyébként a Sedesával. A szegedi MSZP-s politikus amúgy az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium, majd a Miniszterelnöki Hivatal államtitkáraként a kezdetek óta mentora a sávolyi beruházásnak, s jó kapcsolatokat ápol a projektben szintén érdekelt Grupo Miltonnal is. Itt az összekötő az a

Nagy Balázs

, aki korábban Ujhelyi kabinetfőnöke és titkárságvezetője volt. Ráadásul a Grupo Milton a Figyelő információi szerint ötvenmillió forinttal támogatta az Ujhelyi által patronált szegedi kézilabdacsapatot, a Pick Szegedet… A Heti Válasz azt is leírja: a Sedesa anyavállalata ellen Spanyolországban, Valenciában egy éve folyik ügyészségi vizsgálat az elmúlt évek legnagyobb kampányfinanszírozási botránya kapcsán. Az Index pedig kiderítette, hogy a Grupo Milton tulajdonosának, a 10. leggazdagabb magyarként ismert

Kovács Bence Jánosnak

korábban számos gyanús ügye volt, 1995-ben többrendbeli csalásért még jogerősen el is ítélték. A cég vitatott projektekben tűnik föl, akad, ahol a Nemzeti Nyomozó Iroda hűtlen kezelés gyanúja miatt vizsgálódik.

Közpénz és négyszer drágább beruházás

Az államtitkár megkeresésünkre azt mondta, hogy ő az önkormányzati minisztériumban turisztikával és sporttal is foglakozott, és személyesen kezdeményezte a tárgyalásokat a MotoGP jogtulajdonosával, mert úgy látta, hogy Magyarországnak a Forma-1 mellett egy ilyen hatalmas sportattrakcióra is szüksége van. „Én csak a jogtulajdonossal való tárgyalásokat intéztem, és ezt siker is övezete, hiszen előbb öt, majd egyedül álló módon tíz évre kapta meg országunk a rendezés jogát” – fűzte hozzá Ujhelyi. Az MSZP politikusa állítása szerint a projektben nem érintett, a beruházással kapcsolatos tárgyalásokban nem vett részt, így azokról nem tud részleteket. „Ma viszont úgy látom, hogy az idei verseny egészen biztosan nem jöhet létre, mert a beruházó és a bank nem tudott megegyezni, abban bízom, hogy hamarosan sor kerülhet erre, és nem kell egy életre elbúcsúznunk a MotoGP-től” – tette hozzá. Másként értékeli azonban a helyzetet a szegedi ellenzék. Rámutatnak: az ügyben több furcsaság is van. „Érdekes, hogy a Sedesa – mely Spanyolországban megvesztegetési ügybe keveredett – az MSZP-s beruházásoknál egyre gyakrabban bukkan fel. Az is látható, hogy itt közpénzek kétes felhasználására ment ki a játék, hiszen ugyanezt a beruházást Szlovákiában negyedannyi (!) pénzből, állami támogatás nélkül véghezvitték” – nyilatkozta portálunknak

Kohári Nándor

, a Fidesz helyi frakcióvezető-helyettese, a sportbizottság elnöke.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.