Bulvár

Környezettudatossági verseny egyetemistáknak

Környezettudatossági verseny egyetemistáknak

2010. február 22., hétfő
Környezettudatossági verseny egyetemistáknak

Az Iparfejlesztési Közalapítvány (IFKA) az Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Operatív Program 6.1.0. keretében Egy-Kör/ Egyetemisták és főiskolások környezettudatossági vetélkedője címmel pályázatot adott be, majd nyert meg azzal a céllal, hogy felhívja a hallgatók figyelmét a környezettudatosság jelentőségére és útmutatót adjon a vidéki felsőoktatásban részt vevő hallgatóknak a „praktikusan környezettudatos” egyetemi-főiskolai léthez.

A nemzetközi és a hazai tapasztalatok alapján egy átlagos diák fenntarthatósággal kapcsolatos beállítottsága pozitív ugyan, de a legtöbb egyetemista és főiskolás mindennapi élete során főleg olyan tevékenységeket végez, amelyek nem járnak túl nagy lemondással, és amelyekhez adott esetben az infrastrukturális feltételek is rendelkezésre állnak (például szelektív hulladékgyűjtés). A fogyasztás csökkentésére – mint lehetőségre a fenntarthatóbb életmód felé – csak igen kevesen gondolnak. A hallgatók az erre irányuló radikálisabb intézkedésekkel szóban egyetértenek, de ugyanezt visszautasítják a saját életünkben, vagy a közösségben, ahol élnek. Ezt a tényt tudva, illetve ezen változtatandó, az Iparfejlesztési Közalapítvány az Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Operatív Program 6.1.0. keretében Egy-Kör/ Egyetemisták és főiskolások környezettudatossági vetélkedője címmel pályázatot adott be, majd nyert meg azzal a céllal, hogy felhívja a hallgatók figyelmét a környezettudatosság jelentőségére és útmutatót adjon a vidéki felsőoktatásban részt vevő hallgatóknak a „praktikusan környezettudatos” egyetemi-főiskolai léthez. Az interaktív projekt szakmai megvalósításában az IFKA a Budapesti Corvinus Egyetem Tisztább Termelés Magyarországi Központjával működik együtt. A szemléletformáló kampány kezdete 2009. szeptember 1., vége 2010. augusztus 31. A programban tizenöt felsőoktatási intézmény vesz részt a következő régiókból (a közép-magyarországi régió kivételével): - Észak-Magyarország és Észak-Alföld - Nyugat-Dunántúl és Közép-Dunántúl - Dél-Dunántúl és Dél-Alföld.

A kampány részei:

1. Előadás-sorozat „fenntarthatóság”-témakörben mindegyik intézményben A 2010. februárjában megrendezésre kerülő roadshow célja, hogy a hallgatók az interaktív előadások és a filmvetítések során gyakorlati tanácsokat kapjanak saját közegük, illetve saját életük környezettudatosabbá tételéhez. A helyszíneken lehetőség van CO2-kalkulátor kipróbálására, ökológiai lábnyom-számolásra és

fenntarthatósági témájú film

megtekintésére is. Szegeden február 7-én tartottak roadshowt, melyen

Málovics György

, a szegedi egyetem oktatója, a szegedi Védegylet szegedi csoportjának aktivistája tartott bevezető előadást a környezettudatosságról és a fenntartható fejlődésről, valamint

Vadovics Kristóf

programvezető beszélt a verseny részleteiről. 2. Interaktív internetes vetélkedő A háromfős kiscsapatok közötti verseny a projekt honlapján zajlik (

www.gyereegykorre.hu

). Az ötfordulós vetélkedő során a nevező csoportok egymással versenyeznek, ez egyidejűleg a felsőoktatási intézmények „csatáját” is jelenti. Egy egyetemről akár több csapat is nevezhet. Az első forduló feladatsora február 15-én jelenik meg, innentől számítva körülbelül két hét elteltével követik egymást a feladatok, melyben elsősorban a fiatalok kreativitására, problémamegoldó képességére számítanak. A csapatok a fordulók során folyamatosan pontokat gyűjthetnek, a beküldött megoldásokat szakmai bizottság bírálja el. Egy bizonyos pontszámot elért csoport tagjai mindenképp kapnak ajándékot (bio-, öko-termékek). A verseny záró akkordjaként az elődöntőkben először a hat (régiónként kettő-kettő) legtöbb pontot elért csapat méri össze tudását, majd a döntőben a legjobb három mutathatja meg felkészültségét. Az elődöntőket és a döntőt a Duna Televízió közvetíti. A három első helyezett a média-megjelenés mellett nagyobb nyereményben részesül (például ökoszállodában nyaralás, kerékpár stb.) Az interaktív honlap a csapatok vetélkedős részvételének biztosításán túl egyrészt szakirodalmi hivatkozásokat és általános információkat mutat meg a környezettudatosság témaköréből, másrészt lehetőséget ad az egyes helyszínek saját fenntarthatósági tartalmainak feltöltésére is. Vadovics Kristóf programvezető portálunknak elmondta, a projekt célja az, hogy közvetítsék a hallgatók felé, hogy mennyire fontos, hogy mindenki aktívan vegyen részt környezete megőrzésében, hogy tudatosabb állampolgárok és tudatosabb fogyasztók legyenek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.