Környezettudatossági verseny egyetemistáknak

Cikkünk frissítése óta eltelt 12 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az Iparfejlesztési Közalapítvány (IFKA) az Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Operatív Program 6.1.0. keretében Egy-Kör/ Egyetemisták és főiskolások környezettudatossági vetélkedője címmel pályázatot adott be, majd nyert meg azzal a céllal, hogy felhívja a hallgatók figyelmét a környezettudatosság jelentőségére és útmutatót adjon a vidéki felsőoktatásban részt vevő hallgatóknak a „praktikusan környezettudatos” egyetemi-főiskolai léthez.

A nemzetközi és a hazai tapasztalatok alapján egy átlagos diák fenntarthatósággal kapcsolatos beállítottsága pozitív ugyan, de a legtöbb egyetemista és főiskolás mindennapi élete során főleg olyan tevékenységeket végez, amelyek nem járnak túl nagy lemondással, és amelyekhez adott esetben az infrastrukturális feltételek is rendelkezésre állnak (például szelektív hulladékgyűjtés). A fogyasztás csökkentésére – mint lehetőségre a fenntarthatóbb életmód felé – csak igen kevesen gondolnak. A hallgatók az erre irányuló radikálisabb intézkedésekkel szóban egyetértenek, de ugyanezt visszautasítják a saját életünkben, vagy a közösségben, ahol élnek.
Ezt a tényt tudva, illetve ezen változtatandó, az Iparfejlesztési Közalapítvány az Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Operatív Program 6.1.0. keretében Egy-Kör/ Egyetemisták és főiskolások környezettudatossági vetélkedője címmel pályázatot adott be, majd nyert meg azzal a céllal, hogy felhívja a hallgatók figyelmét a környezettudatosság jelentőségére és útmutatót adjon a vidéki felsőoktatásban részt vevő hallgatóknak a „praktikusan környezettudatos” egyetemi-főiskolai léthez.
Az interaktív projekt szakmai megvalósításában az IFKA a Budapesti Corvinus Egyetem Tisztább Termelés Magyarországi Központjával működik együtt. A szemléletformáló kampány kezdete 2009. szeptember 1., vége 2010. augusztus 31.
A programban tizenöt felsőoktatási intézmény vesz részt a következő régiókból (a közép-magyarországi régió kivételével):
– Észak-Magyarország és Észak-Alföld
– Nyugat-Dunántúl és Közép-Dunántúl
– Dél-Dunántúl és Dél-Alföld.

A kampány részei:

1. Előadás-sorozat „fenntarthatóság”-témakörben mindegyik intézményben
A 2010. februárjában megrendezésre kerülő roadshow célja, hogy a hallgatók az interaktív előadások és a filmvetítések során gyakorlati tanácsokat kapjanak saját közegük, illetve saját életük környezettudatosabbá tételéhez. A helyszíneken lehetőség van CO2-kalkulátor kipróbálására, ökológiai lábnyom-számolásra és fenntarthatósági témájú film megtekintésére is.
Szegeden február 7-én tartottak roadshowt, melyen Málovics György, a szegedi egyetem oktatója, a szegedi Védegylet szegedi csoportjának aktivistája tartott bevezető előadást a környezettudatosságról és a fenntartható fejlődésről, valamint Vadovics Kristóf programvezető beszélt a verseny részleteiről.

2. Interaktív internetes vetélkedő
A háromfős kiscsapatok közötti verseny a projekt honlapján zajlik (www.gyereegykorre.hu). Az ötfordulós vetélkedő során a nevező csoportok egymással versenyeznek, ez egyidejűleg a felsőoktatási intézmények „csatáját” is jelenti. Egy egyetemről akár több csapat is nevezhet.
Az első forduló feladatsora február 15-én jelenik meg, innentől számítva körülbelül két hét elteltével követik egymást a feladatok, melyben elsősorban a fiatalok kreativitására, problémamegoldó képességére számítanak.
A csapatok a fordulók során folyamatosan pontokat gyűjthetnek, a beküldött megoldásokat szakmai bizottság bírálja el. Egy bizonyos pontszámot elért csoport tagjai mindenképp kapnak ajándékot (bio-, öko-termékek).
A verseny záró akkordjaként az elődöntőkben először a hat (régiónként kettő-kettő) legtöbb pontot elért csapat méri össze tudását, majd a döntőben a legjobb három mutathatja meg felkészültségét. Az elődöntőket és a döntőt a Duna Televízió közvetíti. A három első helyezett a média-megjelenés mellett nagyobb nyereményben részesül (például ökoszállodában nyaralás, kerékpár stb.)

Az interaktív honlap a csapatok vetélkedős részvételének biztosításán túl egyrészt szakirodalmi hivatkozásokat és általános információkat mutat meg a környezettudatosság témaköréből, másrészt lehetőséget ad az egyes helyszínek saját fenntarthatósági tartalmainak feltöltésére is.

Vadovics Kristóf programvezető portálunknak elmondta, a projekt célja az, hogy közvetítsék a hallgatók felé, hogy mennyire fontos, hogy mindenki aktívan vegyen részt környezete megőrzésében, hogy tudatosabb állampolgárok és tudatosabb fogyasztók legyenek.

Előző sztori

Az Úr és az Ő ateista hívei

Következő sztori

Kedd: Párbeszéd a nemzeti vagyon jövőjéről