Közélet

Nagyberuházások: miért viszik külföldre a hasznot?

Nagyberuházások: miért viszik külföldre a hasznot?

2009. december 9., szerda
Nagyberuházások: miért viszik külföldre a hasznot?
Önkormányzati segítséget kért Kalmár Ferenc, a KDNP frakcióvezetője azoknak a Boldogasszony sugárúti és Kossuth Lajos sugárúti vállalkozásoknak, melyek a tömegközlekedési nagyprojekt munkálatainak csúszása miatt csődközeli helyzetbe kerültek. A politikus azt is nehezményezi, hogy miközben a szegedi cégek súlyos problémákkal küzdenek, a 2-es villamosra kiírt pályázatot egy cseh vállalkozás által vezetett konzorcium nyerte el, így a haszon kikerül az országból. Komoly problémákkal küzdenek a Boldogasszony és a Kossuth Lajos sugárúti vállalkozások, mivel elhúzódnak az elektromos tömegközlekedési projekt munkálatai – mondta szerdai sajtótájékoztatóján Kalmár Ferenc. A KDNP szegedi frakcióvezetőjétől egyre többen kérnek segítséget, hiszen attól tartanak, munkahelyeket kell megszüntetniük. Az ellenzéki politikus felvetette: meg kellene változtatni a szegedi önkormányzat munkahely-teremtési alapjának szabályzatát. Kezdeményezi, hogy munkahelymegőrzésre is lehessen pályázni. Az ügyben megkereste Szentgyörgyi Pál (MSZP) alpolgármestert, aki az alapot kezelő pénzügyi bizottsághoz irányította. Kalmár egyébként értetlenül áll az előtt, hogy miközben ilyen súlyos gondjaik vannak a helyi vállalkozásoknak, a 2-es villamos 2,1 milliárd forintos beruházását egy brnói cég által vezetett konzorcium nyerte el – miközben két magyar jelentkező is akadt… „Ez talán jogszerű, de nem ésszerű” – fogalmazott a városatya, hozzátéve: érthetetlen, miért engedik ki az országból a nyereséget. Elmondta: az öttagú döntéshozó bizottságban hárman képviselték a városházát, így az önkormányzatnak döntő szerepe van a határozatban. Ezzel kapcsolatban a pénteki közgyűlésen kérdést is intéz majd a városvezetéshez. Egyet azonban most is feltett: „Botka László évi 400 új munkahelyet ígért, de nem mondta, hogy hol. Talán Csehországra gondolt?”Bodó Imre országgyűlési képviselő arról beszélt, hogy 13 éves mélypontra süllyedt a magyar munkanélküliségi mutató, jelenleg 10,4 százalékos. A foglalkoztatási mutatószámunk az utolsó előtti helyen áll az uniós tagállamok rangsorában. Ha az ötödik-hatodik helyen tanyáznánk, 5-600 ezer fővel többen dolgoznának az országban. Ebben az esetben nem kellene közel 7 százalékos gazdasági visszaeséstől sem tartanunk. A fideszes politikus arról tájékoztatott: míg az unióban az elmúlt három hónap során 0,3 százalékkal nőtt a foglalkoztatás, addig idehaza 1,8 százalékkal csökkent. Úgy összegzett: a begyűrűző válság, a rossz kormányzati gazdaságpolitika mellett az nem engedi ki az országot a csapdahelyzetből, hogy félmillióval kevesebben dolgoznak nálunk, mint az uniós átlag. Éppen ezért – sürgette – mielőbb változtatni kell a foglalkoztatáspolitikán, munkahelyeket kell teremteni, s a nagyberuházásokat nem szabad kiengedni a saját kezünkből.

Frissített: Nagy Sándor alpolgármester válasza

Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester sajtóközleményben reagált az ellenzéki sajtótájékoztatón elhangzottakra. "Az Európai Unió polgárainak adójából finanszírozott projektek kivitelezőinek kiválasztása minden esetben nemzetközi közbeszerzési pályázaton történik, ahol minden uniós tagállam vállalkozásának egyenlő esélyt kell biztosítani. (Ennek köszönhető például az is, ha magyar cég nyer romániai útépítést.) A szigorú eljárási szabályok szerinti lefolytatott közbeszerzési eljárásokat számos alkalommal ellenőrzik mind előzetesen, mind utólag, a pályázatokat nem a polgármester és nem a városvezetés, hanem egy ötfős bizottság értékeli, amelyben az uniós irányító hatóságok képviselői is ott ülnek. A 2-es villamos kivitelezési munkáit egy konzorcium nyerte el, amelyben két magyar cég mellett vezető szerepet egy cseh cég vállalt. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a nyertes cégek, miközben biztosítják a kivitelezés technológiai, pénzügyi és menedzsment hátterét, magyar, sőt szegedi alvállalkozókkal dolgoztatnak, hiszen nem lenne célszerű Csehországból ideutaztatni útépítőket, gépkocsivezetőket és segédmunkásokat. A dolgot egyébként valóban nagyon sajnálják az összes szegedi villamos- és villamos pályagyártók... Csak remélhetjük, hogy Kalmár és Bodó urak tudatosan hergelik a lakosságot és beszélnek butaságokat, mert ha komolyan gondolják, amit mondanak, akkor nincsenek tisztában a legalapvetőbb uniós szabályokkal, és azt sem tudják, hogy működnek a beruházások, hogy működik 2009-ben a világ."
bodo_imre
Hallgassa meg Bodó Imre országgyűlési képviselővel készített hanganyagunkat!
kalmar_ferenc
Hallgassa meg Kalmár Ferenc önkormányzati képviselővel készített hanganyagunkat!Kalmár Ferenc a 2-es villamos pályázatáról!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.