Közélet

Kerékpáros hidat avattak bordányiak és üllésiek

Kerékpáros hidat avattak bordányiak és üllésiek

2009. november 12., csütörtök
Kerékpáros hidat avattak bordányiak és üllésiek
Pontosan négy kilométer és kettőszázkilencvenegy méter hosszú, két méter széles, a bekerülési költsége pedig 106 millió forint. Adatokban ez a Bordányt és Üllést összekötő kerékpárút. Aki azonban arra kerekezik, vagy épp beszél a helybéliekkel, hamar rájöhet, hogy ez a beruházás a pályázati pénzeken és önerőn túl sokkal többet jelent: valódi összekötő kapocs, mely régi álma volt az ott lakóknak. A Bordányt és Üllést összekötő 5408. számú úton naponta átlagosan 2500 jármű dübörög végig. Az úton gyalogosan vagy kerékpárral közlekedni éppen a nagy forgalom miatt rendkívül veszélyes. A térségre jellemző tanyás településszerkezet adottságaiból adódóan sokan gyalogolnak vagy bicikliznek – immár biztonságosan. A kilenc települést összefogó Homokháti Kistérség Többcélú Társulása a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség támogatásával és a Dél-alföldi Regionális Operatív Program közreműködésével építette meg a kerékpárutat a települések között. A 106 milliós bekerülési költségből több mint 73 millió volt a támogatás összege, az EU Önerő Alap pedig mintegy 4 millióval járult hozzá a beruházáshoz. A cél a Kiskunhalas felé vezető út biztonságosabbá tétele mellett az is, hogy a környező településeket – így Ruzsát, Forráskutat és Zákányszéket egyaránt – ösztönözzék a kerékpárút-hálózatba történő bekapcsolódásra. Nagy Attila Gyula, Üllés polgármestere portálunknak elmondta, hogy mikor benyújtották a pályázatot, még nem is tudták, mekkora jelentősége lesz ennek a beruházásnak. „Ezernyi rokoni szállal kapcsolódik egymáshoz a két település lakossága, és a kerékpárút valóban közelebb hozta egymáshoz az embereket” – hangsúlyozta. Ugyanezt erősítette meg Kerekes Tibor, Bordány jegyzője is, aki kérdésünkre elmondta, hogy a biciklisek mellett gyalogosok is szép számmal használják az utat, például ha a buszmegállóba mennek. „Ez kettőnk álma volt, nagy öröm mindkét település lakóinak” – foglalta össze. Fodor Imre forráskúti polgármestertől megtudtuk, hogy a településük és Zsombó közötti kerékpárútszakasz engedélyes tervei már elkészültek. Ebből is látszik, hogy a Homokháti Kistérségben valóban egységben gondolkodnak, és a térség fejlődését szem előtt tartva dolgoznak együtt a települések a társulásban. A kerékpáros híd avatásán Jauernik István, az Önkormányzati Minisztérium államtitkára azt hangsúlyozta, hogy az ország sok kis lépésből épül fel, ezért fontosak az ilyen beruházások. „Ha jó kerékpáros-hálózat épül ki hazánkban, az nem kizárólag a biztonságos közlekedést szolgálja, hanem a turizmust is” – érvelt az államtitkár. A Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanácsnál öt területre lehet pályázni, melyek közül a legnépszerűbbek a közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos kiírások – mindezt már a DARFT elnöke, Kozma József mondta el az egybegyűlteknek. „Ez az út sokkal több, mint a felhasznált aszfalt és útalap; a mindennapi élet része, hiszen összeköt két települést, s ezáltal embereket” – tette hozzá. A Homokháti Kistérség Többcélú Társulásának ez volt az első projektje, amit elnyert a DARFT-tól, ezért „édes gyermekünk” – fogalmazott Nógrádi Zoltán országgyűlési képviselő, a társulása elnöke, aki megköszönte a települések polgármestereinek, hogy végig tudták vinni ezt a programot. A Homokháti Kistérség a kerékpáros útfejlesztésben igen aktív. Nógrádi Zoltán elmondta, hogy tavasszal Domaszék határától az autópályáig építik ki a bicikli utat, valamint Mórahalomtól egészen Ásotthalomig lehet majd hamarosan elkerekezni. A tervek között szerepel továbbá a szerb-magyar együttműködési program keretében, hogy Szegedtől a Palicsi-tóig kiépüljön a kerékpárút.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.