Hétfő: újra vasutassztájk – Panorámaképpel

Cikkünk frissítése óta eltelt 13 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

no images were found

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) október 19-én hétfőn munkabeszüntetéssel tiltakozik a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatos kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen – jelentette be sajtótájékoztatón Gaskó István. Egyelőre nem tudni, a sztrájk hogyan érinti régiónkat, mely járatok maradnak ki és mikor áll helyre a közlekedés.

A hétfői üzemkezdettől határozatlan ideig tartó sztrájkot hirdetett a VDSZSZ, tiltakozásul a szombaton este hozzájuk eljuttatott jövő évi menetrend-tervezet és annak következményei ellen. Ebben a tervezetben már szerepel a felszámolandó 30 vasútvonal is, ahol december elejétől szűnik meg a személyszállítás.
Gaskó István úgy fogalmazott: paródia, ahogyan az erőskezű helyi pártvezetők kiharcolták a saját vasútvonalaik megmaradását, míg a többi helyen bezárandó vonalak miatt vasutas dolgozók tízezreinek és utasok százezreinek érdekeit hagyják figyelmen kívül.

Az utasszállítással foglalkozó MÁV-START Zrt. hivatalos utastájékoztatása szerint az aktuális információkat honlapjukon http://www.mav-start.hu/ folyamatosan frissítik.
Megerősített szolgálattal áll az utazók rendelkezésére a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat a 06 (40) 49 49 49-es telefonszámon.
A nagyobb állomásokon színes, „MÁV-START Információ” feliratú mellényt viselő dolgozók tájékoztatják az utasokat az aktuális vasúti közlekedési helyzetről, a díjszabási tudnivalókról, a késésekről, járatkimaradásokról, az egyéb utazási lehetőségekről.

A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a MÁV-ot a jövő évben sújtó 40 milliárd forintos elvonás miatt mintegy 5.000 dolgozó – főként forgalmi szolgálattevők, váltókezelők, kocsirendezők – leépítése várható, de ez a szám MÁV-csoportszinten elérheti akár a 10.000 főt is.
Ezzel szemben a VDSZSZ számításai szerint a 30 vasúti vonal bezárásával nyerhető 1 milliárd forintnyi megtakarítás semmit nem jelent a 40 milliárd forinthoz képest – így várhatóan további megszorítások, elbocsátások várhatók a társaságnál.

Nem értenek hozzá…?

A szakszervezet véleménye, hogy a közlekedési minisztériumban a közösségi közlekedés átalakításával foglalkozók nem értenek a feladatukhoz, csak politikai hiúságból vállalták el a pozíciót. A következményekkel nem törődnek, az ígéreteiket nem tartják be, a vasút átalakítása előtt nem folytattak érdemi tárgyalásokat a szakszervezettel.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint a bezárt szárnyvonalak mentén lévő települések autóbusszal, és a jelenleginél magasabb színvonalon lesznek elérhetők. Ezeken a vonalakon „igény esetén” tovább folytatódhat a teherforgalom, illetve helyi vállalkozásban akár a személyszállítás is. A tárca sztrájk helyett inkább folytatná a tárgyalásokat.

Teljes bizonytalanság a hétfői nap

Gaskó István bejelentette, hogy a forgalmi szolgálatban lévők 80 százaléka, a VDSZSZ tagjai pedig  teljes egészében sztrájkolni fognak. Lehetnek regionális különbségek, de összességében a vasúti közlekedésre nem lehet számítani, a tehervonatokat sem engedik majd tovább, ezért a szakszervezeti vezető kéri, hogy aki csak teheti, ne vonattal közlekedjen.
A megyei napilap információi szerint Csongrád megyében igyekeznek óránként vagy másfél óránként egy-egy vonatot indítani, de erről csak az egyes állomásokon tudnak majd pontos információt adni.


Vasútállomás földszint in Szeged

Előző sztori

FK-bravúr: élet a gödrön kívül

Következő sztori

Lóháton a non stopba