Bulvár

Mi lesz veled, zöldkártya...?

Mi lesz veled, zöldkártya...?

2009. szeptember 9., szerda
Mi lesz veled, zöldkártya...?
Januártól a tervek szerint megszűnne a zöldkártya, és a környezetvédelmi vizsgálat a műszaki vizsgába integrálódna. A SZEGEDma.hu annak nézett utána, hogy a jelenleginél jobb, praktikusabb, költséghatékonyabb rendszer van-e megszületőben. A 2009. évi LXXXIV. törvény (2009.júl. 22.) megváltoztatta „A közúti közlekedésről szóló törvényt” (1988. évi I. törvény 28. par.) olyan értelemben, hogy a környezetvédelmi vizsgálatot a műszaki vizsgálat keretében kell végezni. Ezzel tehát a vizsgálatok technológiája beépül a műszaki vizsgálatba, illetve ciklusa is a műszaki ciklusához igazodik. Így elkerülhető az, hogy valaki lejárt „zöldkártyával” de érvényes műszaki engedéllyel közlekedjen – világosított fel Szeri István, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Dél-alföldi Regionális Igazgatósága Közúti Jármű Főosztályának vezetője.

Kártya nélkül

A „kártya” maga, mint igazolólap megszűnik, és a vizsgálati technológia releváns elemei, és feltételei beépülnek a műszaki vizsga folyamatába (megmarad az a lehetőség is, hogy a jelenlegi „csak” környezetvédelmi felülvizsgálatot végző állomás a jövőben is elvégezze ezt a – most már – részvizsgálatot, ilyen esetben az 30 napig „érvényes”, azt a műszaki vizsgaállomáson elfogadják, hacsak a gépjármű nem produkál szemmel látható, illetve egyéb egyértelmű nem megfelelőségeket). Az új, összevont időszaki műszaki vizsga ára a két részvizsgálat költségeiből áll össze. Ezen belül a környezetvédelmi felülvizsgálati rész esetében megszüntetik a 8 kategóriát, azokat 2 kategória váltja fel. Az árakat úgy alakították ki, hogy az összesített vizsgálat ne jelentsen többletterhet az autósnak, illetve, a környezetvédelmi felülvizsgálat periódusidejének a műszaki vizsgához való széthúzásával, valamint a két új kategória árkialakításával éves szinten mindenképp megtakarítás jelentkezzen – magyarázta Szeri István. A hatósági árat – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – megállapítják és kihirdetik majd – tette hozzá.

Az európai gyakorlat

Kérdésemre, hogy mi teszi szükségessé az összevonást, a főosztályvezető elmondta: a változtatást az Európai Jogharmonizáció, illetve a jellemző európai gyakorlat indokolja. Mára már elavult, nehezen és csak költségesen ellenőrizhető az a rendszer, ahogyan jelenleg a „zöldkártyáztatás” működik. „Az ellenőrzések adatai a közutakon, illetve a bukási arány az állomásokon jelentős különbséget mutat, körülbelül három-négyszer több rossz járművel szembesülünk a közúton, mint amit az állomások ’találnak’” – tudatta Szeri István.

Műszaki: most vagy később?

Kézenfekvő a kérdés, hogy mi a helyzet azokkal, akiknek – 2010 januárjától számolva – előbb jár le a zöld kártyájuk, és csak később a műszaki engedélyük? Melyik dátum lesz az irányadó? „A tervek szerint az új rendszer életbe lépése után a környezetvédelmi igazoló lap megléte és érvényessége már nem feltétele a közúti közlekedésben való részvételnek, azaz az autót a forgalmi engedély lejártakor (illetve azt megelőzően) kell vizsgára vinni” – közölte a főosztályvezető. Hozzátette: a tervek szerint a műszaki vizsga intervallumai nem változnak, ahhoz igazodik a környezetvédelmi felülvizsgálat. „Én mindenképpen pozitív fordulatként emelném ki, hogy az ügyfeleket a műszaki vizsgálaton kívül más ’procedúra’ nem terheli, megvalósul az úgynevezett egyablakos ügyintézés” – hangsúlyozta a rendszer előnyét Szeri István.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.