Kultúra

Múzeum: Borcímkében a történelem

Múzeum: Borcímkében a történelem

2009. május 20., szerda
Múzeum: Borcímkében a történelem
borcimkegyujtemeny

Az első magyar bortörvény alapján mutatja be a borvidékeket a Móra-múzeum „Vörös aszúk, ürmösök, sillerek" című, kedden nyílt kiállítása, mely egészen szeptember 5-ig látogatható, hétfő kivételével minden nap 10-től 17 óráig.

Fülöp Mihály,

a Szent Vince Borrend Nagymestere körülbelül fél évszázada gyűjti a címkéket, ezekből láthatók a legértékesebb darabok a kiállításon. „Mikor először üzemlátogatáson jártam, akkor őriztem meg az első címkét, majd ráeszméltem, milyen szépek és mi mindent elárulnak - így alakult ki a gyűjteményem, melyben magyarországi és és külföldi címkék is megtalálhatók" - árulta el a több mint 65 ezer címkét számláló kollekció tulajdonosa.

Mód László

és

Simon András

néprajzkutatók feldolgozták az első bortörvény beosztását - mely a világon a második volt a francia után -, és a kiállítás ennek alapján mutatja be a történelmi Magyarország borvidékeit, ehhez szolgálnak illusztrációul Fülöp Mihály borcímkéi, melyekből megtudhatjuk, hogy az egyes borvidékeken milyen borokat és címkéket állítottak elő. A magyar bortörténetet és borkultúrát nem nagyon ismeri a magyar közönség - mondta el Fülöp András. Trianon után megváltozott az egész Kárpát-medence borászata, és a régi történelmi Magyarországon levő borvidékeket kevésbé ismerjük, pedig ott is olyan bortermő vidékek találhatók, melyek világviszonylatban is kiválóak, így például Ménes, Rusz, vagy Érmellék. Nemcsak a borok, hanem a címkéik is általában remekművek voltak, mint kisgrafikák, mint a minőségi borhoz társuló művészet - derült ki a gyűjtő szavaiból. A kiállítottak közül a legöregebb címke az 1870-es években készült. Ugyanazon bor akkori és egy száz évvel későbbi - a termelőszervezet korából származó - címkét összehasonlítva ég és föld a különbség, hiszen az 1970-es évek előtt sokkal nagyobb gondot fordítottak a borcímkék megjelenésére. Mostanra megint szép és kulturált borcímkéink vannak, amelyek takarják a magyar borászat színvonalát - emelte ki Fülöp András.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.