Kultúra

Befejeződött a régészeti feltárás az M43-as autópálya nyomvonalán

Befejeződött a régészeti feltárás az M43-as autópálya nyomvonalán

2009. május 12., kedd
Befejeződött a régészeti feltárás az M43-as autópálya nyomvonalán
asatas14

Befejeződött a régészeti feltárás az M43-as autópálya nyomvonalán; a 2008. július 15-én megkezdett munkálatok során a szegedi Móra Ferenc Múzeum régészei mintegy 280 ezer négyzetméternyi területet vizsgáltak át - közölte Zombori István főigazgató kedden.

A szűk egy évig tartó külső munkálatok után a leletanyag restaurálása, számítógépes földolgozása, valamint leltározása következik - mondta a szakember az egyik lelőhelynél tartott sajtótájékoztatón. A feltárás eredményeiből a tervek szerint 2010 őszén rendeznek kiállítás a Móra-múzeumban, a következő esztendőben pedig egy tudományos kötet is megjelenik. A makói József Attila Múzeumban és Maroslelén pedig kisebb állandó tárlatokat állítanak majd össze - tudatta a főigazgató.

Balogh Csilla

ásatásvezető régész az MTI-nek elmondta, a feltárás során összesen 31 lelőhelyet vizsgáltak meg, ezek közül négynél az ELTE régészei dolgoztak. Az autópálya kivitelezési munkái során pedig két kisebb lelőhelyre bukkantak. Az ásatások során az őskortól egészen az Árpád-kor végéig terjedő időszakból bukkantak elő leletek. Az egyik legérdekesebb, Makó közeli lelőhelyen egy római kori szarmata település nyomaira bukkantak a IV-V. századból. A hathektáros területen a régészek megtalálták a település lakóépületeit, szemetesgödröket, füstölőket és az azokhoz kapcsolódó kemencéket, s előkerültek kisebb sírcsoportok is - tudatta a szakember. A lelőhelyről a felső földréteget fokozatosan távolították el, s a területet fémkeresővel többször is átvizsgálta egy szakember. Ennek köszönhetően több mint 170 darab fémtárgyat találtak, bronzcsatokat, fibulákat és sok római kori pénzérmét - mondta Balogh Csilla. Hozzátette: ez utóbbi leletek cáfolni látszanak azt a korábbi feltételezést, mely szerint a szarmatáknál nem volt római pénzforgalom. Az M43-as autópálya az 5-ös út és Makó közötti 31,6 kilométeres szakasza, illetve a Maros-parti várost elkerülő 7 kilométeres főút - amely a 43-as útra vezeti vissza a forgalmat - két ütemben, összesen 61,1 milliárd forintból épül meg. A kivitelezési szerződések szerint az 5-ös és a 47-es út közötti 6,7 kilométeres szakasza 2009 novemberére, a 47-es út és a Makó közötti autópálya és az elkerülő út pedig 2010 augusztusára készül el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.