Kultúra

Tükrözés és kombináció a színpadon: A tévedések komédiája

Tükrözés és kombináció a színpadon: A tévedések komédiája

2009. március 15., vasárnap
Tükrözés és kombináció a színpadon: A tévedések komédiája

Március 13-tól játsszák a Kisszínházban Shakespeare A tévedések komédiáját (The Comedy of Errors) Bodolay Géza rendezésében. A darabot sok jelzővel lehet illetni, egy biztos, az „érdektelennel" nem, mint az a premierről kritikát író munkatársunk cikkéből és a rá adott kommentárokból is kiderül.

Ízlések és pofonok: általánosságban szólva úgy tűnik, egyre radikálisabban szegeződnek egymásnak a „hagyományos", vagy legalábbis jogosan a közízléssel finomabban bánó darabot, „színházmúzeumot" szomjazó közönség és a művészi szabadsággal élő vagy épp visszaélő - posztmodern frázissal élve - a „minden elmegy" (ki tudja, hova...) elvére építő rendezői elképzelések arról, mit és hogyan kellene csinálni azokon a bizonyos világot jelentő deszkákon, hiszen

tévedés

ne essék,

színpad

(stage) - és nem színház - az egész világ... Az általános merengések után térjünk rá a darabra, amelynek van egy „kísérőszövege" is:

Géher István

utószava az Európa Kiadó 1989-es kiadásához. Ha a kedves nézők kézbe veszik ezt a szöveget, érdemes átfutni, hiszen érdekes adalékokat kínálhat A tévedések komédiájához. Shakespeare - mint tudjuk - szívesen nyúlt „közkézen" forgó, többször feldolgozott témákhoz darabjaiban, most sincs ez másként, műve Plautus Menaechmi (Az ikrek) című vígjátéka nyomán íródott, és egy jelenet belekerült az Amphitruóból is. A darab elve a tükrözés (és a trükközés): két fiú ikerpár és két szolga, akik szintén ikrek - akiket kettéválasztott egy tragédia, az apa pedig éveken keresztül keresi az elvesztett fiút és annak szolgáját. Olyan az egész, mint „egy szabályos kombinatorikai feladvány: hogy a felcserélhető párok hányszor, hányféle módozatban fordulhatnak meg a színen - anélkül, hogy a hasonmások összefutnának - a végső rendeződés előtt" - véli Géher, és vele együtt ismerhetjük fel: ez mese, s mint ilyennek, kezdettől fogva sejtjük a végét. Az Efezusban fiait kereső, elfogott atya, Égeon (

Janik László

) idegenként nem tudja pénzen kiváltani magát, és ki akarják végezni. Ám jön a kegyelmes herceg, Szolinusz - akit

Jakab Tamás

megszokott fenomenális alakításában élvezhetünk -, és a fogoly elbeszéli történetét. Mikor

Emil.Rulez!

„Hello tourist!"-jára megjelenik a színen az

egyik

fiú, az

egyik

Antifólusz (

Borovics Tamás

) az

egyik

mókásan ügyetlen Drómióval (

Gömöri Krisztián

), már sejteni lehet, hogy itt össze fognak cserélődni a szerepek, és hamar rájövünk, hogy a

hasonló

és az

ugyanaz

néha óriási különbséget jelent. Érdekes, helyzetkomikumra épülő szituációkat szül a két iker párhuzamos története, akik nem tudnak egymásról: szirakúzai Antifólusz nem érti, miért hívja ebédre egy magát a feleségének nevező asszony (

Erdélyi Tímea

), efezusi Antifólusz nem érti, miért nem engedi be ebédre asszonya... Valóban matematika és „tükrözés" az egész, a két fiú és a két szolga variációi - erre játszik rá a tükrökkel is operáló színpadkép is (díszlettervező:

Mira János

) - és nem mellesleg, Shakespeare képe előtt zajlanak le végig az események. „Ephesus olyan, mint egy elvarázsolt bordélyház, ahol a nők meg se várják, amíg betér a vendég, és a végén még ők fizetnek" - folytatja Géher. Egy veszélyes világ, amelyben nem értjük, mi történik körülöttünk, ismeretlenek neveznek ismerősüknek, és olykor még a saját szolgánk sem önmaga. Egy ilyen világban csak egyre gondolhatunk: valami hiba (error) van a rendszerben, valami tévedés forog fenn, forog egészen szédítően, míg egyszer csak szemben találjuk magunkat a tükörrel, de ha kinyújtjuk kezünket, rájövünk, hogy nem tükörbe néztünk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.