Gazdaság

Kötelező kötések, oldások

Kötelező kötések, oldások

2008. november 17., hétfő
Kötelező kötések, oldások

Kedvezményeké a főszerep - véradók, BKV-bérletesek előnyben

Fotók: Gémes Sándor

Javában tart az össznépi kötelező átnyergelés. A felmérések szerint a váltást meglépő tavalyi 17,5 százalékkal szemben az idén az autósok 23,4 százaléka gondolkodik a biztosítóváltáson, ami természetesen nem jelenti azt, hogy ennyien át is kötnek.

Minden eddiginél nagyobb piaci mozgás várható, a becslések szerint a tavalyi 650 ezer után az idén akár 800-850 ezren is köthetnek új kötelezőt az 1 hónapos kampány során. A korábbi évektől eltérően az új ügyfelekért vívott verseny győztese várhatóan nem az alacsony díjjal operáló kis egyesület lesz, hanem a jelek szerint a nagy kedvezményeket adó nagy biztosító.

Ki van ez találva, csak győzzük számolni

Az első hét tapasztalatát összegezve az online-alkuszok szerint a piacon versengő 15 biztosító közül egyértelműen az Allianz a favorit, eddig az átkötők csaknem 30 százalékát tudhatja magáénak. Az persze kérdés, hogy meglévő ügyfeleik közül a kampány végéig mennyit veszít el a társaság. Sikerét elsősorban az újonnan hozzá szerződőknek adott 30 százalékos extra díjkedvezménynek köszönheti. Erre további 20 százalék jár, ha a kuncsaft hozzájárul ahhoz, hogy díját az Allianz Banknál nyitott folyószámlájáról emeljék le, és a biztosító rendelkezzen az e-mail címével, valamint a mobilszámával. Az új ügyfelek utáni hajsza során úgy tűnik, kissé elhanyagolták a meglévőket. Ők ugyanis csak akkor csökkenthetik díjukat az idei kampányban felkínált engedményekkel, ha felmondják, majd ugyanott újrakötik a szerződésüket. Ekkor viszont elesnek a meglévő ügyfeleknek más termékekből nyújtott rendkívüli kedvezményektől - mint például a literenkénti 9 forinttal olcsóbb tankolásra jogosító, hitelkerettel ellátott Allianz-autóskártyától. Ki van ez találva, csak győzzük számolni! A második helyen a

Wáberer György

nagyvállalkozó nevéhez köthető újonc Wabard Biztosító áll, amely elsősorban az üzletember saját nemzetközi fuvarozással is foglalkozó kamionjait biztosítja. Wáberer úgy számolt, hogy 4200 kamionjának évi 1 milliárd forintba kerülő biztosítására már érdemes saját biztosítót gründolni. A cég az idén 10-30 ezer új személygépkocsi kötelező biztosítással számol, legfontosabb ügyfeleit pedig a fuvarosokban látja. A Wabard a 26 év alattiakat kivéve rendkívül olcsó díjakat hirdetett, ráadásul a piacon egyedülállóként külön kedvezményt ad a pályakezdőknek, nyilván olyan megfontolásból, hogy ők még vigyáznak az első keresetükből megvásárolt autójukra. A közszolgákról sem feledkezett meg, gondolván, hogy a szokott útvonalon, szokott időben közlekedő hivatalnok nyilván kisebb kockázatot jelent, mint a forrófejű és heves vérmérsékletű, eszeveszetten száguldozó, kiszámíthatatlan huszonéves. Mint látjuk, az idei kampány során a kedvezményeké lett a főszerep. A rendszer eddig sem volt egyszerű, s az idén még bonyolultabbá is vált: a piaci szereplőknek 2007-ben összesen mintegy 100 kedvezményt kínáltak, ezzel szemben idén ez a szám megközelíti a 150-net.

Mindenkinek csurran-csöppen

A Generalinál az új belépők 20 százalék kedvezményt kapnak, a biztosító pedig a korábbi díj duplájára, 10 százalékra növelte a gyermekkedvezményt, s ugyanennyi jár a Magyar Autóklub tagjainak, meg a BKV-bérleteseknek is. Az Aegon 40 százalékot, az MKB 25 százalékot, míg a Wabard és a KÖBE 20-20 százalékot enged el a tarifából egy-egy gyerek után. Idén több biztosító is előrukkolt új ötletekkel. A K&H pl. 10 százalékot enged el azoknak, akik idén vagy jövőre legalább kétszer adnak vért, a KÖBE és a Groupama a hibrid autók tulajdonosait jutalmazza 5-5 százalékkal. Az Union és az Allianz 3 virtuális fokozattal bővítette a bonus-malus listát: azoknak az autósoknak, akik 1, 2 vagy 3 éve vannak B 10-es fokozatban a biztosítók további kedvezményt adnak. Valószínű, hogy a Generali több ügyféllel kerül ki a váltási szezonból, mint amennyit elveszít. Erre lehet következteti abból, hogy az első héten nagyjából azonos arányban osztozik az új szerződéskötések mintegy felén az Aegonnal, az OTP Garanciával, a KÖBÉ-vel, a Groupamával, az Unionnal, a Gerertellel és a Posta Biztosítóval együtt. Némi különbség csak a vesztesek megítélésében van. A biztositas.hu szerint a K&H, az Uniqa és az Union még számíthat néhány ezer szerződésre, de a kevésbé versenyképes díjai miatt az MKB, a Signal és a TIR az idén biztosan azok között lesz, akik kisebb kötelező állománnyal fejezik be az évet, mint ahogy kezdték. Az idei kampány másik fontos jellemzője a rendkívül precíz célcsoportválasztás. A biztosítók a számukra kedves ügyfeleknek jelentős kedvezményeket adnak, ám igencsak eltérő, ki számít jó ügyfélnek. A szegmentáció erősödése a legtöbb autós esetében élesebb versenyt hoz. A legfiatalabb, 25 év alatti vezetők esetében pl. a díjak jelentősen emelkedtek, a biztosítók többsége ugyanis nem kapkod a statisztikai adatok alapján is a legkockázatosabbnak számító ügyfelek után. Mivel a biztosítók többségének a kötelező önmagában veszteséget, vagy csak csekély nyereséget termel, nem meglepő, hogy az idei verseny fontos elemévé válik a keresztértékesítés. Általában mindenhol újabb 10 százalékkal díjazzák, ha az adott biztosítónál a kötelezőn túl CASCÓ-t vagy lakásbiztosítást is kötünk. A KÖBE ügyfélszerző praktikája, hogy nála a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötő autósoknak a kötelezővel azonos áron ad CASCÓ-t is (másutt ez jóval drágább), ám az olcsó CASCÓ-t csak a tömegautóknak szánja, a nagy, egyedi kockázatot hordozó autókat nem vállalja. Az első félévben a kötelezőből származó teljes díjbevétel 70,3 milliárd forint volt, vagyis idén várhatóan meghaladja majd a 140 milliárdot. Nem meglepő tehát, hogy késhegyre menő harc folyik főleg azon biztosítók között, melyeknél jelentős terület a kötelező, ebből a piacból igyekeznek minél nagyobb szeletet megszerezni. A célcsoportok precíz kiválasztása miatt a szakemberek szerint arra lehet számítani, hogy az idei kampánynak nem lesz egy-két nagy nyertese, hanem több biztosító is megtalálja majd az a szegmenset, amelyben jól szerepelhet.

tuti

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.