Koszba fulladó város

Cikkünk frissítése óta eltelt 13 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A légszennyezettségben a fővárost Miskolc, Putnok és Salgótarján után – meglepetésre – Szeged követi. A város lakói egyre jobban szenvednek az elkerülő út hiányától, az irdatlan nagyságú áthaladó forgalomtól.


A Föld legmocskosabb városa sokak szerint a kínai Linfen. A szénipari központ levegője korommal telített, ivóvize arzénnal szennyezett. Környezeti katasztrófaövezetnek számít az azerbajdzsáni Szumgajit, amely egykor a szovjet vegyipar fellegvára volt. Itt évtizedeken keresztül tonnaszám engedték a higannyal szennyezett hulladékot a folyóba, mely a Kaszpi-tengerbe szállította azt. Szintén szovjet örökségként működnek az oroszországi Norilszk városában azok a kohók, amelyek nehézfémekkel szennyezik a levegőt. Afrika toplistáján a szenegáli Dakar és a zambiai Kabwe szerepel. Mindkét helyen elszennyezték a vízbázisokat. Dakarban streptococcus fecalis baktérium, nehézfémek és más mérgek vannak a vízben, a zambiai város vízkészletét pedig a száz év óta működő ólom- és rézbányák szennyezték katasztrofális mértékben.

Mindez a Popular Science által nyilvánosságra hozott listán található, amelyen a világ legszennyezettebb városai szerepelnek.

Bár hazánkban Budapest levegője a legrosszabb minőségű, még mindig jobb, mint a felsorolt városoké. Közismert, hogy a porszennyezés az év jelentős részében átlépi az egészségügyi határértéket, miközben a kommunális szennyvíz majd’ ötven százaléka tisztítás nélkül kerül a Dunába. A légszennyezettségben a fővárost Miskolc, Putnok, Salgótarján és – meglepetésre – Szeged követi.

Pedig még a legfanatikusabb Botka-hívők sem mondhatják, hogy a városban működő ipari üzemek mennyisége okot adhatna az elszomorító adatra. Gondoljunk csak bele: ezzel a „nyersanyaggal” tradicionális ipari városokat sikerült a listán magunk mögé utasítani. Bravó.

A város lakói viszont egyre jobban szenvednek az elkerülő út hiányától, az irdatlan nagyságú áthaladó forgalomtól. A reggeli és délutáni csúcsidőben Szeged kör- és sugárútjain végeláthatatlan sorokban kígyóznak a román és bolgár kamionok, ontják sötét füstjüket a városra, az itt élőkre. Előrelépés ez ügyben sincs, vagy csak alig.

Hatodik éve tudjuk, hogy a jelenlegi városvezetés ad a látszatra és a külsőségekre, pontosabban csak és kizárólag ezeket tartja szem előtt. És bár az utóbbi években nem sikerült országos listák előkelő helyein szerepelni, talán nem most kellene ezt elkezdeni…

Előző sztori

A sarlósfecskék fészkelőhelyeit keresik az önkéntesek

Következő sztori

Susányi a tizenhat között Wimbledonban